KTM 790 Duke

Verkar som att Svedea haft rejäla problem med stölder/krockar när det kommer till 790 Duke för premien är dubblerad för mig (om jag skulle försäkra en annan än min egna)

Betalade 11k för min 2018, ska betala 13k för 2019 och kollar jag på andra 790´s på blocket så vill dom ha 20k!
if MC vill ha 21k för en helt ny Super Duke R...

31år, trafikzon 1, GBG.

Brr, svettigt. Liknande ålder i Gbg och betalar under 10' för en Tuono -16.
 
wow ok så jag kan vänta mig en lägre premie än min 790 om jag uppgraderar till en Tuono Factory...
Får titta över finanserna här nu i vinter känner jag :)
 
Verkar som att Svedea haft rejäla problem med stölder/krockar när det kommer till 790 Duke för premien är dubblerad för mig (om jag skulle försäkra en annan än min egna)

Betalade 11k för min 2018, ska betala 13k för 2019 och kollar jag på andra 790´s på blocket så vill dom ha 20k!
if MC vill ha 21k för en helt ny Super Duke R...

31år, trafikzon 1, GBG.

Vart intresserad av en Yamaha i början av säsongen. Kollade upp exakt samma motorcykel nyligen. Då hade försäkringspremien blivit fördubblad. Andra fabriksnya hojar av samma modell har fortfarande den lägre försäkringspremien. Dessutom är det värt att undersöka självrisker. Dom kan också skilja ordentligt hos olika bolag.
 
Upphämtad igår...

Nu är den hemma. första helt nya hojen på 17 år. Bara att invänta torrt och varmt väder för att fullt ut kunna känna kapaciteten. Det blev en korrt sväng redan igår em, men det var kallt och blött och gör ju inte hojen rättvisa. Imponerande bra gasrespons - jag har ju bara kört förgasarhojar under senare år, bortsett från en ZX12R och den var ju gammal redan då. Det har hänt mycket med elektroniken på 20 år :hihi nu ska jag försöka hinna få 100 mil under hjulen och sen in på service och då också uppdatering av programvaran. Det kommer en uppdatering i februari som bla ska lösa en del Bluetooth-problem med displayen.

Försäkringen blev Bilsport&MC och landade på 4300 hel/hel inkl SMC-rabatt (boende en bit utanför Uppsala och har åldern inne om vi säger så). Ringde dock upp Länsförsäkringar för att kolla iom att vi har det mesta annat där. 16000!!! De skulle alltså inkl kundrabatt på 20% ändå ha 16 tusen för en hoj som ska vara påställd året runt, helförsäkrad. Tack, men nej tack... :brynad
 

Bifogat

  • ktm790duke.jpg
    ktm790duke.jpg
    163.3 KB · Visningar: 54
Nu är den hemma. första helt nya hojen på 17 år. Bara att invänta torrt och varmt väder för att fullt ut kunna känna kapaciteten. Det blev en korrt sväng redan igår em, men det var kallt och blött och gör ju inte hojen rättvisa. Imponerande bra gasrespons - jag har ju bara kört förgasarhojar under senare år, bortsett från en ZX12R och den var ju gammal redan då. Det har hänt mycket med elektroniken på 20 år :hihi nu ska jag försöka hinna få 100 mil under hjulen och sen in på service och då också uppdatering av programvaran. Det kommer en uppdatering i februari som bla ska lösa en del Bluetooth-problem med displayen.

Försäkringen blev Bilsport&MC och landade på 4300 hel/hel inkl SMC-rabatt (boende en bit utanför Uppsala och har åldern inne om vi säger så). Ringde dock upp Länsförsäkringar för att kolla iom att vi har det mesta annat där. 16000!!! De skulle alltså inkl kundrabatt på 20% ändå ha 16 tusen för en hoj som ska vara påställd året runt, helförsäkrad. Tack, men nej tack... :brynad

Grattis! Hoppas du trivs med hojen och må vädergudarna snälla snart sluta regna på oss. Får jag höra ett enda jävla ord om att det är torrt i sommar ska jag påminna världen om oktober -19 och fram till nu åtminstone.

efterregnkommerregnsken.jpg

Beklagar offtopic, men någonstans måste jag gnälla. :huvet
 
Beklagar offtopic, men någonstans måste jag gnälla. :huvet

Bajsväder! Vi har mindre regn just nu, men det är ner under nollan och frosthalka de dagar det är soligt. Just nu 3 plus och grått som en DDR-socialist...
 
Verkar som att Svedea haft rejäla problem med stölder/krockar när det kommer till 790 Duke för premien är dubblerad för mig (om jag skulle försäkra en annan än min egna)

Betalade 11k för min 2018, ska betala 13k för 2019 och kollar jag på andra 790´s på blocket så vill dom ha 20k!
if MC vill ha 21k för en helt ny Super Duke R...

31år, trafikzon 1, GBG.

Eller kan det vara för SVEDEA oväntade kostnader för bärgning av hojar med motorhaveri ?
Citat: RUBBISH unless you dont do more than 150 miles
från
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/
 
Eller kan det vara för SVEDEA oväntade kostnader för bärgning av hojar med motorhaveri ?
Citat: RUBBISH unless you dont do more than 150 miles
från
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/

In Sweden we call it garanti.
2 år för KTM eller för vissa andra av oss 5 år ifall man köpte till mer.

Men det är alltid kul att cherrypicka data som passar ditt argument.
kontrar för skoj skull med 1300 felfria mil, gick som tåget hela sommaren, helt fantastisk motor.
 
In Sweden we call it garanti.
2 år för KTM eller för vissa andra av oss 5 år ifall man köpte till mer.

Men det är alltid kul att cherrypicka data som passar ditt argument.
kontrar för skoj skull med 1300 felfria mil, gick som tåget hela sommaren, helt fantastisk motor.

Bara att välja altenativ
Citat: Ursprungligen postat av GothTownDuke Visa inlägg
Verkar som att Svedea haft rejäla problem med stölder/krockar när det kommer till 790 Duke för premien är dubblerad för mig slut Citat
eller
Eller kan det vara för SVEDEA oväntade kostnader för bärgning av hojar med motorhaveri ?
Eller
Dyra reservdelar ?
Eller
 
Bara att välja altenativ
Citat: Ursprungligen postat av GothTownDuke Visa inlägg
Verkar som att Svedea haft rejäla problem med stölder/krockar när det kommer till 790 Duke för premien är dubblerad för mig slut Citat
eller
Eller kan det vara för SVEDEA oväntade kostnader för bärgning av hojar med motorhaveri ?
Eller
Dyra reservdelar ?
Eller

Bärgning kostar inte många kronor och reservdelar är garantijobb, inget svedea rör då det är mellan kund/återför./märke.

Stölder och totaldemoleringar däremot kostar skjortan för försäkringsbolagen.
 
KTM och garanti/kundsupport i Sverige brukar inte lira hand i hand om man läser lite på nätet. De tillverkar coola hojar absolut men vad gäller pålitlighet så är det inte på topp. Comeback cherrypickar inget om man ser till helheten. KTM är bra tills de fått dina pengar enligt en hel del inlägg på nätet. Efter det får folk klara sig själva. Att du har garanti hjälper ju inget om KTM vägrar göra något åt det, hävdar bullshit-anledningar eller låter hojen stå i veckor/månader medan du ser säsongen swisha förbi i köksfönstret.

:gnissla:3freak
 
KTM och garanti/kundsupport i Sverige brukar inte lira hand i hand om man läser lite på nätet. De tillverkar coola hojar absolut men vad gäller pålitlighet så är det inte på topp. Comeback cherrypickar inget om man ser till helheten. KTM är bra tills de fått dina pengar enligt en hel del inlägg på nätet. Efter det får folk klara sig själva. Att du har garanti hjälper ju inget om KTM vägrar göra något åt det, hävdar bullshit-anledningar eller låter hojen stå i veckor/månader medan du ser säsongen swisha förbi i köksfönstret.

:gnissla:3freak

"Läst på nätet" :D

Så ingen egen erfarenhet alls utav KTM och deras garantier och garantijobb?

P.S. det har jag.
 
"Läst på nätet" :D

Så ingen egen erfarenhet alls utav KTM och deras garantier och garantijobb?

P.S. det har jag.

P.s det har jag och dom suger :arsele
Fina hojar -värdelösa på kundbemötande ,
tre mån väntetid på fixad motor efter ras -allmänt ointresserade av att ta i hojen också då det var garaniärende gjorde att den säsongen tog slut i början på juni Nästan.
 
P.s det har jag och dom suger :arsele
Fina hojar -värdelösa på kundbemötande ,
tre mån väntetid på fixad motor efter ras -allmänt ointresserade av att ta i hojen också då det var garaniärende gjorde att den säsongen tog slut i början på juni Nästan.

Jag med. Inte haft ett enda problem med KTM's kundbemötande eller att få saker åtgärdade under garanti. Varken jag eller polaren.
Misstänker att storyn innehåller mer info än så!
 
Jag har en bekant som köpte en ny 1190 när dom kom ut och hade mycket strul/barnsjukdomar på den och ett mycket svalt intresse från generalagenten att fixa till den. Det var den lokala handlaren som ställde upp och fick lägga mycket energi på att lösa allt strul.

En på jobbet köpte en ny 1290 som rasade på första resan utomlands. Den fick bärgas hem till Sverige och lagas men det sköttes snyggt och felfritt av KTM.

Så jag vet om både bra och dåliga erfarenheter av KTM och garantier.

Kör själv cross och enduro med KTM
 
Back
Top