KTM 790 Duke

Står och velar mellan 690 Duke (helt ny) och 690 Duke R (mätarställning från 17 upp till ~600 mil).
Vad är era synpunkter och erfarenheter? Är något av det extra på R "onödigt" eller kommer jag sakna dom bättre bromsarna och den bättre fjädringen samt den längre fjädringsvägen på R? Har ingen koll på hur dämpare ska ställas in. Jag kör lugnt och inte bana, kör aldrig ens bakhjul (kan inte..).

Eller vill jag egentligen ha en 790 Duke? ;)
 
Står och velar mellan 690 Duke (helt ny) och 690 Duke R (mätarställning från 17 upp till ~600 mil).
Vad är era synpunkter och erfarenheter? Är något av det extra på R "onödigt" eller kommer jag sakna dom bättre bromsarna och den bättre fjädringen samt den längre fjädringsvägen på R? Har ingen koll på hur dämpare ska ställas in. Jag kör lugnt och inte bana, kör aldrig ens bakhjul (kan inte..).

Eller vill jag egentligen ha en 790 Duke? ;)

En helt ny hade jag absolut tagit. Du hade inte klarat en blindtest mellan en R och en vanlig vid körning. Det är mest känslan att ha det värsta och bling.
 
En helt ny hade jag absolut tagit. Du hade inte klarat en blindtest mellan en R och en vanlig vid körning. Det är mest känslan att ha det värsta och bling.
Jo det är väl så jag tänker också. Nytt är alltid nytt, även om den är ”snällare”.
 
Jo det är väl så jag tänker också. Nytt är alltid nytt, även om den är ”snällare”.

Jag har inte haft förmånen att köra 790:n än men med så mycket högre effekt så borde den väl inte vara tråkigare även om den kanske är snällare?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag har inte haft förmånen att köra 790:n än men med så mycket högre effekt så borde den väl inte vara tråkigare även om den kanske är snällare?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motoreffekt är som bekant inte allt. Nu har inte jag heller kört en 790 än, men 690 R är fortfarande den absolut roligaste hoj jag någonsin kört. I mitt tycke roligare än 790-konkurrenterna Street Triple och MT-09. Åtminstone upp till lagstadgad motorvägshastighet. Busig men ändå så otroligt lättkörd. Sedan att det är en enorm enstånka i stället för ännu en parallelltwin i mängden ser jag som positivt.

Därmed inte sagt att en 790 är tråkig. Den är säkert alldeles, alldeles underbar att köra den med. :yoparty
 
Det blev en helt ny 690 Duke! Stort tack för all input jag fått. Jag kommer säkert fortsätta låna tråden då många här verkar ha erfarenheter av 690. Har inte hämtat hem hojen än men jag längtar verkligen efter våren nu!

Inkörning: Har ni kört efter bokens "Under 6000 varv/min upp till 100 mil." och sen dragit på efter första servicen? Är det något speciellt som just 690 tycker om/inte tycker om under inkörning? Varierad gas, mycket växlingar och att inte segdra på låga varv eller maxa ut den på motorväg är väl vad jag fått fram genom att söka runt på nätet. Och att hålla koll på oljenivån!
 
Det blev en helt ny 690 Duke! Stort tack för all input jag fått. Jag kommer säkert fortsätta låna tråden då många här verkar ha erfarenheter av 690. Har inte hämtat hem hojen än men jag längtar verkligen efter våren nu!

Inkörning: Har ni kört efter bokens "Under 6000 varv/min upp till 100 mil." och sen dragit på efter första servicen? Är det något speciellt som just 690 tycker om/inte tycker om under inkörning? Varierad gas, mycket växlingar och att inte segdra på låga varv eller maxa ut den på motorväg är väl vad jag fått fram genom att söka runt på nätet. Och att hålla koll på oljenivån!
Googla lite mer på det men jag har läst att de som körs in för mesigt kan dra mer olja.. Andra har kört in med mineralolja och fått bättre resultat.. Detta är dock för lite äldre 690...

Jag såg också något klipp på tuben där de körde in två Cbr 125 (?). En på maxvarv och en fint och försiktigt. Märktes ingen skillnad i de motorerna efteråt.

Hade jag haft något att köra in hade jag kört med mycket gas och lågt varv.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Kanske bättre och ställa frågan i 690 tråden;)
Det blev en helt ny 690 Duke! Stort tack för all input jag fått. Jag kommer säkert fortsätta låna tråden då många här verkar ha erfarenheter av 690. Har inte hämtat hem hojen än men jag längtar verkligen efter våren nu!

Inkörning: Har ni kört efter bokens "Under 6000 varv/min upp till 100 mil." och sen dragit på efter första servicen? Är det något speciellt som just 690 tycker om/inte tycker om under inkörning? Varierad gas, mycket växlingar och att inte segdra på låga varv eller maxa ut den på motorväg är väl vad jag fått fram genom att söka runt på nätet. Och att hålla koll på oljenivån!

- - - Updated - - -

Kanske bättre och ställa frågan i 690 tråden;)
Det blev en helt ny 690 Duke! Stort tack för all input jag fått. Jag kommer säkert fortsätta låna tråden då många här verkar ha erfarenheter av 690. Har inte hämtat hem hojen än men jag längtar verkligen efter våren nu!

Inkörning: Har ni kört efter bokens "Under 6000 varv/min upp till 100 mil." och sen dragit på efter första servicen? Är det något speciellt som just 690 tycker om/inte tycker om under inkörning? Varierad gas, mycket växlingar och att inte segdra på låga varv eller maxa ut den på motorväg är väl vad jag fått fram genom att söka runt på nätet. Och att hålla koll på oljenivån!
 
Precis införskaffat en 790 duke -18 och är sugen på ett Arrow Pro Race Titanium slipon. Har någon här erfarenhet/hört det live?

Sökt men inte hittat någon db-angivelse med/utan db-killer. Önskan är att kunna köra på bana utan att behöva byta till originaldämparen.
 
Fuderar på att byta min sv650 mot en ktm790. Vad ligger era försäkringar på ?

Mitt tips är att leta reda på ett registreringsnummer via annonser på Blocket eller hos en handlare. Gjensidige har märkesförsäkring för KTM (billigast). Bilsport & MC ligger tätt efter. Detta gällde när jag kollade försäkringar för min 690.
 
Back
Top