Ktm 690 smc-r

funderar på kn filter till min ktm 690, är utrustad med evo1 kit, minus helsystemet, utan är bara slipon, MEN annan kam inlagd...så antar man kan kalla det fattig mans evo2 kit :hihi
nåja, funderingen är, nån som kör med kn filter?? försöker hitta ett sånt här filterkit men ingen lycka, utan oftast är ju kammen med..
690SMC21.jpg
dock finns det"traditionellt" kn filter, men osäker om det har samma effekt som ovan??

eftersom den har del godsaker inlagt och jag kör på evo2 mappen, så fundera jag investera i filter, då den borde få lite mera luft...är det värt köpet??
om jag inte hittar filter rakt på, så blir det väl "vanligt" kn filter
blev visst lite råddigt beskrivet men you get the point :va:tummenupp
 
Finns på ebay, tror jag betalade 600kr för mitt evo 2 filter. Rätt säker på att hojen går sämre än orginal om du inte har filter till kammen
 
Finns på ebay, tror jag betalade 600kr för mitt evo 2 filter. Rätt säker på att hojen går sämre än orginal om du inte har filter till kammen

min tanke med, dock så verkar det som om jag köper kn filter som passar in i luftboxen, då jag har svårigheter hitta "tratten"....
 
tror det får bli kn filter som går på luftburken, ja inte kanske det optimala, men istället för att punga med allt som man måste ha till för att flytta batteriet etc etc så får det bli så tillsvidare, ekonomiskt bättre för mig, och mindre strul att hitta delar...
edit: blev beställt nu, inte lika optimalt som "tratten" men bättre än original
 
Last edited:
K&N RU 1750 fungerar också. Då kan du ha kvar batteriet på samma ställe.
 
Tjena.
Går i tankarna att köpa mig en 690 smc. Men är relativt okunnig och har lite frågor som ni kanske kan svara på?
Jag har a2 kort (mellan) så för att jag ska köra "lagligt" måste jag mappa om den till 25-35kw (beroende på vikt), är det någon som har erfarenhet av att köra en 690 som är strypt? Isåfall, hur är det tillskllinad från original? Bakhjulskörning osv?
Kan heller inte hitta något om den är godkänd för att skjuts på om man monterar fotpinnar? :huvet
Hör inte till denna tråd, men rekommenderar ni att köpa en 690 och mappa om den eller ska jag gå på något som har rätt kw direkt? Har nämligen inte råd att torska kortet då jag behöver det inom jobbet (bil alltså), för antar att det är kortet som ryker om man har reggat den på mellan och sen tar bort det? Försäkringen kommer stå på min far också om det komplicerar det hela.:brinnerup
 
Tjena.
Går i tankarna att köpa mig en 690 smc. Men är relativt okunnig och har lite frågor som ni kanske kan svara på?
Jag har a2 kort (mellan) så för att jag ska köra "lagligt" måste jag mappa om den till 25-35kw (beroende på vikt), är det någon som har erfarenhet av att köra en 690 som är strypt? Isåfall, hur är det tillskllinad från original? Bakhjulskörning osv?
Kan heller inte hitta något om den är godkänd för att skjuts på om man monterar fotpinnar? :huvet
Hör inte till denna tråd, men rekommenderar ni att köpa en 690 och mappa om den eller ska jag gå på något som har rätt kw direkt? Har nämligen inte råd att torska kortet då jag behöver det inom jobbet (bil alltså), för antar att det är kortet som ryker om man har reggat den på mellan och sen tar bort det? Försäkringen kommer stå på min far också om det komplicerar det hela.:brinnerup

Vet att jag läst om att man kan få hojen nedstrypt till mellanklass via mappning, hur de är att köra strypta vet jag dock inget om.
Men tittar du på vad du kan köpa för andra mellanhojar, typ XT660X och liknande, så är en 690 fortfarande roligare :)
Jag vill minnas att den 690 enduro jag hade för några år sedan var godkänd för passagerare, så fotpinnar bör följa med :)
 
KTM 690 022 - Kopia.jpg
Funkar perfekt EVO2 kittad på detta viset utan att behöva flytta batteri osv.
Ingen skillnad mot vännens EVO2 kittade med flyttat batteri och han har det andra K&N filtret.
 
Last edited:
Tjena.
Går i tankarna att köpa mig en 690 smc. Men är relativt okunnig och har lite frågor som ni kanske kan svara på?
Jag har a2 kort (mellan) så för att jag ska köra "lagligt" måste jag mappa om den till 25-35kw (beroende på vikt), är det någon som har erfarenhet av att köra en 690 som är strypt?

Kommer hämta en årsmodell 14 den 1 april som är strypt till mellanklass så då får jag reda på om den är slö ;) dock är den spritt ny och jag har aldrig kört en ostrypt så har inget att jämföra emot och jag vill inte vri järnet direkt!
 
nån som haft problemet det läcker bensin vid korken då man kör bakhjul?
osäker om det är vid avluftningen eller om packningen runt locket läcker :va
 
Jag har blivit nykär.. Hade min SMC inne på första årsservicen förra veckan och bytte då tillbaka till orginaldrev fram, så nu kör jag orginal både fram och bak. Tidigare hade jag en kugge mindre fram för att lättre få upp den på slangen.
Men jag upplever att hojjen blev mycket roligare nu med orginaldrev. Fortfarande inga problem att koppla upp på fyran och vilken skillnad i stabilitet när man väl är uppe.
Jag upplever att acceleration faktiskt blev bättre också även om det är lite motstridigt, men det är gött att det fortfarande finns mer att ge även efter 140km/h
Som sagt nykär!! :yoparty

Fler som kör orginaldrevat med EVO I?
 
nån som haft problemet det läcker bensin vid korken då man kör bakhjul?
osäker om det är vid avluftningen eller om packningen runt locket läcker :va
ut en kort sväng idag å pröva kn filtret, och går ju otroligt bra!
MEN bakhjuls åkat blir klottigt värre då fortfarande läcker vid tanklocket, rinner över kåpor så ganska eländigt..
kan det vara packningen runt locket? dock spände jag "kransen" som är runt hålet ikväll och hoppas på det, men tvivlar det kan vara så enkelt ändå men hoppas...
men ingen som haft liknande problem?:7peta
 
nån som haft problemet det läcker bensin vid korken då man kör bakhjul?
osäker om det är vid avluftningen eller om packningen runt locket läcker :va

Jag har för mig att jag läst detta tidigare i tråden. Det skall tydligen finnas en packning att köpa som löser problemet.
 
läcker som ett såll :huvet
men tror jag lokaliserat var nu, är inte locket utan delen under locket, så tog loss den ikväll och försökte ta bort o-ringen (som för övrigt var alldeles för stor) och täta med industriell koppar silikon istället...problemet det jag hade var ju alldeles för gammal men gav det en chans så få se om det torkar...
återkommer med status
 
funka inte, men troligen fel på silikonet...dock är jag ganska säker där det läcker..gott råd se till ni har rätt och ordentlig silikon om ni försöker er på det..
eftersom all är stängt pga påsk så korta jag av o-ringen, och TROR det är tätt nu :D
edit:hade fel, blir nog till fixa ny packning helt och hållet såsom i detta klipp

 
Last edited:
Någon i stockholm som har en 690smc att sälja?:yoparty
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top