Ktm 690 smc-r

Hej,

Finns det någon övertrycksventil på KTM 690, om man tex har i för mycket olja och vart sitter den isf?
 
Någon som vet hur man justerar SAG på smc-r? Framförallt fram, har ca. 60-65mm bak men fram så är det inte mer än 20-25mm, tycker att bakänden känns helt okej för små kurviga vägar men framänden känns hård.
Väger runt en 95kg med utrustning mig.

Ingen som har tips? :)
Har semester nu så man får ju passa på att skruva lite mellan körandet :)
 
Tja påsen!
Jag kör på samma sag bak på både asfalt och i skogen.
Ligger på ca 60-65mm bak precis som du.
Fram har jag ca 45mm sag. För att få rätt sag här kan man höja gaffelbenen i kronan eller ta bort de spacers som sitter ovanpå fjädern i benet.

Fram är smcn styv ... även för gata.
Jag har min compression helt utskruvad , den fungerar bäst så och man får mest känsla tycker jag.
Jag har även buntband monterat på min och vid skogskörning med rejäla groppar har jag mer än 20mm kvar innan botten..tror inte ens du kan bottna smc gafflen.

Returdämpningen fram har jag på ca 4-5 klick ut vid bana och 10klick ut vid enduro.
Bak är det tvärtom , Returdämpningen bak är på 22 klick ut och compressionen är på 10 klick ut. Högfartscomp 0.5varv från fullt inskruvad.

Vill du att hojen ska bli lite kvickare i svängarna så höj gaffelbenen i kronan mellan 8-14mm.
 
Tja påsen!
Jag kör på samma sag bak på både asfalt och i skogen.
Ligger på ca 60-65mm bak precis som du.
Fram har jag ca 45mm sag. För att få rätt sag här kan man höja gaffelbenen i kronan eller ta bort de spacers som sitter ovanpå fjädern i benet.

Fram är smcn styv ... även för gata.
Jag har min compression helt utskruvad , den fungerar bäst så och man får mest känsla tycker jag.
Jag har även buntband monterat på min och vid skogskörning med rejäla groppar har jag mer än 20mm kvar innan botten..tror inte ens du kan bottna smc gafflen.

Returdämpningen fram har jag på ca 4-5 klick ut vid bana och 10klick ut vid enduro.
Bak är det tvärtom , Returdämpningen bak är på 22 klick ut och compressionen är på 10 klick ut. Högfartscomp 0.5varv från fullt inskruvad.

Vill du att hojen ska bli lite kvickare i svängarna så höj gaffelbenen i kronan mellan 8-14mm.

Se där ja :)
Har höjt gaffeln genom styrkronan lite nu och det blev mycket bättre men är fortfarande hård, har inte mätt SAG efter att jag gjorde det dock.

Ska ta å sätta alla inställningar på normal och börja därifrån, får man fråga vad du väger på ett ungefär? :)
 
Oljebyten på 690, tänkte göra ett extra mellan service. Tanken var att bara byta oljan. Är det helt galet att inte byta filter också?
För att byta oljan, är det bara att tappa ur och fylla på ny? Inga dolda gömmor med olja? (Hade 660 med olja i ramen innan)
 
Oljebyten på 690, tänkte göra ett extra mellan service. Tanken var att bara byta oljan. Är det helt galet att inte byta filter också?
För att byta oljan, är det bara att tappa ur och fylla på ny? Inga dolda gömmor med olja? (Hade 660 med olja i ramen innan)

Inget dolt i 690
 
En fundering bara då jag råkade tabba mig vid senaste oljebytet.

Om ni byter filter samt tömmer oljan på sidan av motorn först, sedan tar ni bort pluggen i framkant av motorn.
Brukar det komma olja framifrån motorn då?
Isåfall ungefär hur mycket?

Glömde nämligen ta loss den silen vid oljebytet och jag fyllde glatt på med ca 1,6-1,7liter..
Jag har dock inte startat hojen än, så i värsta fall får jag väl tömma ur lite..
 
Nej där kommer ingen olja iaf inte när jag bytat.

Tackar!
Kikade på en youtube video över ett byte och där verkar inte heller komma någon vidare mängd olja.
Silarna samt filtret var rent, oljan såg också ny ut.
Men jag ville mest göra det för att veta att det är gjort och med rätt olja.

Då kan jag åka ut och åka imorrn :banana
 
Är det någon som gör som jag tänkte? Alltså bara byta oljan en extra gång. Låta filter vara kvar enligt serviceschemat? Eller är det att snåla?
 
Tjenare! Ska iväg och köra lite bana i helgen. Har acra helsystem på, är det bara att sätta i db killern och köra som vanligt eller behöver man göra detdär med 15 minuter på tomgång som varit på tapeten tidigare i tråden.
 
Tjenare! Ska iväg och köra lite bana i helgen. Har acra helsystem på, är det bara att sätta i db killern och köra som vanligt eller behöver man göra detdär med 15 minuter på tomgång som varit på tapeten tidigare i tråden.

Du behöver inte göra en reset... Men vilken bana ska du köra? Tänkte mest på ljudkravet, tror inte du kommer klara det med acra o db killer...tyvärr
 
Du behöver inte göra en reset... Men vilken bana ska du köra? Tänkte mest på ljudkravet, tror inte du kommer klara det med acra o db killer...tyvärr

Kommer köra på rudskogen i Norge, såg dom hade ljudkrav 100 db 0.5 meter bakom. Så jag måste sätta på originalet då, satan hur gör jagdå den är mappadför acrat? Gör det nått att den kommer gå lite fett?
 
Kommer köra på rudskogen i Norge, såg dom hade ljudkrav 100 db 0.5 meter bakom. Så jag måste sätta på originalet då, satan hur gör jagdå den är mappadför acrat? Gör det nått att den kommer gå lite fett?

Ta med dig orginaldämparn ifall du får bullerflaggan. Annars får du dra av på gasen/högre växel förbi mätplatsen. Gör inget om den går lite fett. Det som händer är att du tappar lite effekt men får mer kylning.

Jag har wings på min och hade mellan db-killern i och då mättes jag till 97,5 db.
100db är mycket så du kansle klarar dig. De flesta banor brukar ligga på 92-95db. Därför jag va tveksam med det förra inlägget.
 
Back
Top