Ktm 690 smc-r

[DUKE]

Guest
My point exactly :tungan

Så... du anser att KTM är skräp?

Enduron är i grunden samma hoj men eftersom den har sämre bromsar, svampigare fjädring, annan framskärm mm. så är den inte aktuell. Dyrare är den också.

En handlare försökte kränga den till mig med en uppsättning motard-fälgar, däck, bromsar, framskärm och annat för 95.000 kr eftersom "KTM rabatterar priset för er som inte fick tag i en SMC R". Hojen och motard-kitet kostar annars 114.000 kr, om jag inte minns fel.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Så... du anser att KTM är skräp?

Enduron är i grunden samma hoj men eftersom den har sämre bromsar, svampigare fjädring, annan framskärm mm. så är den inte aktuell. Dyrare är den också.

En handlare försökte kränga den till mig med en uppsättning motard-fälgar, däck, bromsar, framskärm och annat för 95.000 kr eftersom "KTM rabatterar priset för er som inte fick tag i en SMC R". Hojen och motard-kitet kostar annars 114.000 kr, om jag inte minns fel.

SMC är i grunden samma hoj som Enduron. Att vänta tills 2013 för att en modell är slut är skräp.

Nu har jag en hoj jag trivs med men om jag köpt hoj nu skulle jag lätt kört på Enduro med motardkitet :tummenupp
(Svarta fälgar dock! Smc12 fälgarna ser ut som kiss)
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Så... du anser att KTM är skräp?

Enduron är i grunden samma hoj men eftersom den har sämre bromsar, svampigare fjädring, annan framskärm mm. så är den inte aktuell. Dyrare är den också.

En handlare försökte kränga den till mig med en uppsättning motard-fälgar, däck, bromsar, framskärm och annat för 95.000 kr eftersom "KTM rabatterar priset för er som inte fick tag i en SMC R". Hojen och motard-kitet kostar annars 114.000 kr, om jag inte minns fel.
D försökte en handlare me mej oxå, fråga om hade supit..
 

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg
Tjena,

Skön lista!

Har inte fått min heller, men bör komma inom en vecka..:D

Angående mappen, jag snackade med en handlare igår och enligt denne så har KTM inte släppt några mappar till 2012:eek:rna ännu.
Jag har köpt Wings-Slipon och tänkte köra KTM's Evo1-luftfilterlock samt K&N-filter, med denna kombo skall man köra Evo1-mappen (enligt obekräftade källor). Men det finns som sagt inga mappar än så länge. Sedan sa han att allt annat än Acra-mappen gör att man blir av med motorgarantin, vilket kan vara något att ha i åtanke.

Harris tumbroms lät intressant, berätta gärna lite om du sitter på info! Finns det något kit som passar rätt på 690'n? Kört med dessa förut?


47mm styrhöjare, hur höga är orginalblocken?, 47mm lät sjukt mycket.


/R



Jag är oerhört sugen på att få hem min nu. Den kommer i slutet på juni, och det är på tok för låg tid kvar. Så i min väntan får plånboken lida för att hålla mig lugn.

Har beställt ett FMF Powerbomb avgasrör till den och jag har redan fått mitt LeoVince slipon:banana tror detta kommer bli en ultimate kombination. LeoVincet är helt klart enligt mig den snyggaste ljuddämparen då den är mycket kortare och är plasserad lite tightare än dem flesta andra. och dessutom slipper man allt kolfiberkrafs:zpy

Tänker lägga in en beställning på lite fler delar snart har dock lite funderingar ni kan hjälpa mig med först!?

Är mycket fundersam över racekammen. Ger den bara effekt på mellan och höga varv? Jag är ute efter mera botten.
så har någon koll på vad kammen faktist gör? För vad jag har lyckats läsa mig till så låter det mest som att folk spekulerar.

Om kammen dödar bottenvridet så blir det ett kn filter bara. Till detta tänkte jag i sådana fall använda Acra mappen. Är det någon som har några andra förslag?

Behöver jag plocka bort spärrarna på dem första växlarna om jag har Acra mappen i hojen? har hört att den skall eliminera det?

Utöver det så kommer det att åka på:

-miniblinkers fram
-Miniblinkers bak: http://www.24mx.se/mc/p/mc-diodblinkers-micro-led-/15379/belysning-och-blinkers/k261/
-Sliders till fotpinnarna - powerparts
-47mm styrhöjare - powerparts
-Handguards: http://www.24mx.se/motocross/p/handskydd-ufo-aluminium-28,6-mm/865/handskydd/k34/
-Crashpuckar fram och bak. Osäker på dem på ramen då jag slår smalbenen på polarens 690smc hela tiden. Kommer att försöka göra en egen lösning.
-bobbiner
-Enduromodellens hasplåt i plast
-Diverse extra eloxerade prylar(man måste ju vara värst:rock )
-skyddsgummi på avgasröret

Detta kommer jag kanske sätta dit

-Harris tumbroms

-530 framlampa, Isf behöver jag antagligen 690 endurons gamla hastighetsmätare.
-525 framstänka

Sen så kommer standardåtgärder att göras
-ett kugg ner i fram
-eliminera stödkontakten
-rensa bakdelen till bara lilla läppen
-bort med backspeglar

Skall sedan fotas i studio av en kille som i vanliga fall fotar åt bike och motorrad. Och tjejen har lydigt köpt ny bikini, orange nagellack och orangea klackskor för att få vara med på vissa av bilderna och för att inte halka ner på plats nummer två när min nya älskling har kommit hem:D

Skönt att få skriva av sig lite nu i all väntan. vad ska ni andra göra för roligt med era när dem kommer hem?
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
SMC är i grunden samma hoj som Enduron. Att vänta tills 2013 för att en modell är slut är skräp.

Nu har jag en hoj jag trivs med men om jag köpt hoj nu skulle jag lätt kört på Enduro med motardkitet :tummenupp
(Svarta fälgar dock! Smc12 fälgarna ser ut som kiss)
Inte nog me att du skriver massa dynga, bara så du vet så handlar den här tråden om dom som har eller ska skaffa en smc-r, vilken kategori tillhör du??
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Inte nog me att du skriver massa dynga, bara så du vet så handlar den här tråden om dom som har eller ska skaffa en smc-r, vilken kategori tillhör du??

Vad är det du ser som dynga? Är inte helt säker på att du kan läsa öht då tråden heter "Ktm 690 smc-r" inte "Vem har eller ska köpa en smc-r"
Jag tillhör dom som kan läsa och om du kunde läsa så skulle du se vad som skrivs... Som att Enduro och SMC är samma hoj i grunden...
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Vad är det du ser som dynga? Är inte helt säker på att du kan läsa öht då tråden heter "Ktm 690 smc-r" inte "Vem har eller ska köpa en smc-r"
Jag tillhör dom som kan läsa och om du kunde läsa så skulle du se vad som skrivs... Som att Enduro och SMC är samma hoj i grunden...
Mår du bra? Fortfarande handlar den den här tråden om folk som har eller ska köpa en smc-r!
Vill du tjafsa kan du väl göra det i enduro/vi som älskar skog och mark forumet:tummenupp Kram påre
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Mår du bra? Fortfarande handlar den den här tråden om folk som har eller ska köpa en smc-r!
Vill du tjafsa kan du väl göra det i enduro/vi som älskar skog och mark forumet:tummenupp Kram påre

Problemet är att det är inte jag som tjafsar.

[DUKE] missförstod vad jag skrev, det var inget påhopp på KTM när jag skriver att Enduro med motard fälgar är roligare än att vara utan hoj hela 2012.

Sen börjar du yra utan att läsa vad som skrivs.
Vädra mellan poleringarna :tummenupp Puss
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Såg ju riktigt fina ut, däremot va väl hemsidan lite sådär, fanns inga priser å passar dom till nya smc-r ? Kanske jag som e blind iofs:)

Jo den är lite sisådär men Gorazd är bra att ha att göra med. Gav om jag inte helt missminner mig 3900:- inkl frakt till min 690 Enduro R. Köpte även av dem tidigare när jag hade en KTM625smc -04. Förbannat bra kvalite tycker jag, skulle inte få för mig att köpa Akra för de pengar de kostar.
 

[DUKE]

Guest
Ursäkta mig men detta är ta mig fan helt jävla underbart!

Sitter och tittar på film med tjejen när mobilen ringer. Det är en hojhandlare som jag pratade med förra veckan. Hans båda hojar var bokade och handpenningen var lagd men han lovade att skriva upp mitt nummer ifall något skulle inträffa och nu har det gjort det. Den ena killen har blivit tvungen att dra sig ur affären p.g.a. en "ekonomisk kris", så hojen är min!

På fredag ska jag hämta henne och hela vägen hem ska jag sitta och smeka hennes kurvor. Våren och sommar har precis blivit så jävla mycket bättre.
 

MikaelG89

SveaMoto crew
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
KTM 690SMC-R -12, Suzuki VZ800 -00, GasGas 280TXT -01, Gocart med Husaberg 650motor.
Tjena,

Skön lista!

Har inte fått min heller, men bör komma inom en vecka..:D

Angående mappen, jag snackade med en handlare igår och enligt denne så har KTM inte släppt några mappar till 2012:eek:rna ännu.
Jag har köpt Wings-Slipon och tänkte köra KTM's Evo1-luftfilterlock samt K&N-filter, med denna kombo skall man köra Evo1-mappen (enligt obekräftade källor). Men det finns som sagt inga mappar än så länge. Sedan sa han att allt annat än Acra-mappen gör att man blir av med motorgarantin, vilket kan vara något att ha i åtanke.

Harris tumbroms lät intressant, berätta gärna lite om du sitter på info! Finns det något kit som passar rätt på 690'n? Kört med dessa förut?


47mm styrhöjare, hur höga är orginalblocken?, 47mm lät sjukt mycket.


/R

Orginalblocken är 42mm så det är bara 5mm skillnad. Men det var det högsta som ktm hade och jag står upp en hel del så då kan det vara nice.

Angående tumbromsen så kostar den lite över 5000:- och det är boove som har den. jag har aldrig använt mig utav harris förut men jag har byggt egna både till min 525a och 530a som jag hade. Jag har testat att ha dubbla kopplingshandtag också som de flesta stuntare, och det föll mig inte alls i smaken. man måste vara en gitarrspelare av världsklass för att lyckas operera både koppling och bakbroms samtidigt då. med tumbromsen är det inga problem. :) det är tyvärr inget kit utan du får bygga på ett extra ok eller dra slangen in i påfyllnadshålet på fotpumpen :)

Angående dem färdiga mapparna (Evo1, Evo2 och Acra) så MÅSTE dem till gamla 690 fungera bra även till smc-r'en. Annars hade dem inte kunnat sälja Evo kitten och acra rören till dem, för där ingår ju mapparna och i sådana fall skulle ktm ha behövt gå ut med att det inte fungerar till smcren, och det har dem inte gjort vad jag känner till iaf:)

Någon som har koll på vilken mapp som rekommenderas till gamla 690n när man slängt på helsystem och Big-bore kitt?

Ringde till tre olika ktm handlare nu veckan och sa att jag ville beställa evo2 kittet men att jag behövde veta om kammen var gjord för att ge topp effekt eller bottenvrid först.

Den första svarade och sa att det är svårt att säga då alla motorer är olika. Varpå jag dumförklarade honom på ett trevligt sätt och lärde honom att en trim kam är till för att ändra registret så det har ingen betydelse av hur orginalmotorn är från början. då fick jag svaret att jag skulle ringa dagen därpå och be om att få prata med verkstan.

Jag ringde då ktm försäljaren på samma firma, då jag har läst här på sh att han har erfarenhet av den. Jag hann presentera mig och säga att jag var intresserad av kammen varpå han avbröt mig och 5 sekunder senare pratade jag med ännu en person som var helt ointresserad av att hjälpa mig. :död

Nästa firma var trevliga och svarade lite ursäktande att dem inte visste och frågade om jag läst i powerpartskatalogen. där står det dock bara att man får mer hästar och vrid men inte var i registret tyvärr. och dessutom är texten på evo1 kittet identiskt med evo2 så det säger ju ingenting om kammen tyvärr.

den tredje firman där jag köpt hojen sa också att han inte visste men att jag skulle ringa in om en månad och fråga igen då kanske han hade fått lite mer information.

Är det inte konstigt att ingen av dem ens försöker sälja på mig kittet överhuvud taget? och det är ingen som erbjuder sig att prata med ktm och sedan återkomma med ett svar. Pinsamt:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top