Ktm 690 smc-r

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Mappningen har ju inge me tändningen o gära!
Lr tänker jag fel?:va

Ni som (kanske) vet mer!

Har beställt slip-on. Man behöver tydligen inte mappa om man kör dB-killer (stor eller liten). Men ska mappas om när man kör utan dB-killer.

Eftersom 690'n har olika tändningar (9-10 stycken på hatten man vrider om?), bör man inte kunna ha kvar original 1-2-3 (comfort, standard, sport) och lägga slip-on mappen på nummer 4 eller liknande?

Då kan man bara ställa om när du kör utan/med dB-killers..eller tänker jag fel? :va
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Ni som (kanske) vet mer!

Har beställt slip-on. Man behöver tydligen inte mappa om man kör dB-killer (stor eller liten). Men ska mappas om när man kör utan dB-killer.

Eftersom 690'n har olika tändningar (9-10 stycken på hatten man vrider om?), bör man inte kunna ha kvar original 1-2-3 (comfort, standard, sport) och lägga slip-on mappen på nummer 4 eller liknande?

Då kan man bara ställa om när du kör utan/med dB-killers..eller tänker jag fel? :va



Imed du byter ut original ljuddämpare där katalysatorn sitter så bör du mappa om för flödet ökar markant i röret.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Mappningen har ju inge me tändningen o gära!
Lr tänker jag fel?:va

Aa därför jag frågar, har ingen vidare koll...

men såklart måste luft/bensin-ratio på nått sätt anpassas efter byte.

Precis gått 100 mil nu så tänkte passa på o slänga in mappning om det inte är svindyrt i samdband med service (förutsatt att jag hinner få hem röret från Mister Slovenia).
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Aa därför jag frågar, har ingen vidare koll...

men såklart måste luft/bensin-ratio på nått sätt anpassas efter byte.

Precis gått 100 mil nu så tänkte passa på o slänga in mappning om det inte är svindyrt i samdband med service (förutsatt att jag hinner få hem röret från Mister Slovenia).

Helt galet att handlare ens tar en 500:- för att byta mappning, d är gjort på 2 min. Du känner ingen som äger en ktm och har en TuneECU kabel? Annars kan du köpa en egen färdiglödd för en 3-400 på ebay.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
AvaMC ska ha 3495:- för PC5 och 3495:- för mappning :huvet

DinMC svarade på mejl och sa att mappning ej behövs på 2012 och framåt...
 

Snowman89

Guest
Helt galet att handlare ens tar en 500:- för att byta mappning, d är gjort på 2 min. Du känner ingen som äger en ktm och har en TuneECU kabel? Annars kan du köpa en egen färdiglödd för en 3-400 på ebay.

Har du bytt mapp själv?

Att läsa ur båda mapparna och ladda på 2st nya samt köra reset tar ca 1-1,5h..

WippaN vart i sverige finns du?
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
AvaMC ska ha 3495:- för PC5 och 3495:- för mappning :huvet

DinMC svarade på mejl och sa att mappning ej behövs på 2012 och framåt...

Andersson Turbo tar 1800 för mappning av pc5 om jag inte minns helt fel.
Solklart att man mappar där om man är runt sthlm!
 

mysclaes

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2013 KTM 690 SMC R
Tjenna, har precis skaffat mig en KTM 690 SMC R nu, hade en z750 innan och har väl alltid varit lite mer åt sporthållet när det gäller hojar, men FYFAN vad glad jag är att jag klippte till på en supermotard!

Har lite frågor angående annat helsystem, har kollat mycket på akrapovic, men ska man ha kröken fram kostar det satan. Någon här som kör med Remus eller något annat helsystem och funkar det lika bra/ungefär samma nivå effektmässigt som akra?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Tjenna, har precis skaffat mig en KTM 690 SMC R nu, hade en z750 innan och har väl alltid varit lite mer åt sporthållet när det gäller hojar, men FYFAN vad glad jag är att jag klippte till på en supermotard!

Har lite frågor angående annat helsystem, har kollat mycket på akrapovic, men ska man ha kröken fram kostar det satan. Någon här som kör med Remus eller något annat helsystem och funkar det lika bra/ungefär samma nivå effektmässigt som akra?

köp Wings,, Varför köpa Akra?? :dummer Kostar ju halva hojen :D ,, Kolla med Gorazd På Wings DU Blir Nöjd!! :tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kan varmt rekomendera wings ! Kosta mig 2800kr och du får med 2 dB killers.
Håller mycket god kvalité !
Akrapovic är överprisat anser jag ... ImageUploadedByTapatalk1368208533.846026.jpgImageUploadedByTapatalk1368208557.322003.jpg
 

Snowman89

Guest
Ser ju riktigt bra ut, men är det bara ljuddämpare eller fick man med kröken för det priset också? Eller behöver man byta kröken överhuvudtaget?

Du behöver inte byta kröken.
Hos Wings får du bara ljuddämparen.

Varför du ska byta kröken är:
-Sparar ENORMT mycket vikt (säkert typ 100-200g.. :glömdet )
-Den ska ge lite mer effekt
-Titan :kär

Så vill du bara bli av med den varma original ljuddämparen och samtidigt få bättre ljud så kan du slå till på en dämpare från Wings :)
Har du pengar i överflöd eller verkligen älskar titan och övrigt bling så kan du köpa akra-kröken, annars klarar du dig lika bra med original.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Jaha vad har ni fått betala för en 100 mila service.
 

mysclaes

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2013 KTM 690 SMC R
Du behöver inte byta kröken.
Hos Wings får du bara ljuddämparen.

Varför du ska byta kröken är:
-Sparar ENORMT mycket vikt (säkert typ 100-200g.. :glömdet )
-Den ska ge lite mer effekt
-Titan :kär

Så vill du bara bli av med den varma original ljuddämparen och samtidigt få bättre ljud så kan du slå till på en dämpare från Wings :)
Har du pengar i överflöd eller verkligen älskar titan och övrigt bling så kan du köpa akra-kröken, annars klarar du dig lika bra med original.

Aaah, okej! Så det är egentligen bara de psykologiska hästarna man tjänar på att byta kröken :p

Ang. 100mila servicen så ska jag betala 2600 för det på Johans MC i Göteborg, har inte kollat ifall någon annan är billigare dock.

Kan ju passa på att fråga lite om det där med mappning, läste på TuneECU's hemsida att det bara funkar upp till -12, finns det inte för -13 eller är det samma?
 

Snowman89

Guest
Aaah, okej! Så det är egentligen bara de psykologiska hästarna man tjänar på att byta kröken :p

Ang. 100mila servicen så ska jag betala 2600 för det på Johans MC i Göteborg, har inte kollat ifall någon annan är billigare dock.

Kan ju passa på att fråga lite om det där med mappning, läste på TuneECU's hemsida att det bara funkar upp till -12, finns det inte för -13 eller är det samma?

Typ så ja. Visst jagar du de sista hästarna eller grammen så är det ju skillnad. Men annars finns det roligare grejer du kan lägga pengarna på.

Jag tror det står så de inte kommit ut så många -13 hojar än som de kunnat plocka mappen från.
Vad jag vet så är det ingen skillnad mellan -12 och -13.
Jag har hjälpt en kompis med Tuneecu och lagt på en moddad mapp baserad på en från en -12a på hans -13 utan problem. OBS! Jag tar inget som helst ansvar för att det funkar på just din/era -13 hojar. Så det kan vara lika bra att vänta på att det ska vara "officiellt" om du inte känner dig äventyrlig :yoparty
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Jag undrar vad dom vill ha för förtjänst på Johans MC om dom tar 2600kr för 100milarn.
Servade min idag på Mc kompaniet i väring för 1160 spänn, då hade jag iofs egen olja med mig men dom tar ju knappast 1500kr för oljan...
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Snowman: 08

Har beställt Wings av Gorazd, verkar va en trevlig kille.

Jag bad om OFFERT hos Din MC för 100-mila. Inget svar...? Tror dom ska ha typ 3000 kr?????? Har jag inte rätt till offert? Har bokat in mig på fredag men kan jag dra mig ur?

Finns ingen närmare dock :\

Hammarströms tar typ 1900kr för 690's 100 mila men det ligger i Märsta :död

Måste fixa släpvagn då, har ingen lust med E4an.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top