KTM 690 Smc 2008

slå en pling jag hade problem med min r ring så förklarar jag vad som var fel på min
0704789755 mvh mattias
 
Hej! Någon som vet vad som behövs modifieras för att man skall få på cross/enduro däck på en SMC? Orkar inte ränna igenom alla 160 sidor så tacksam för info!
 
Hej! Någon som vet vad som behövs modifieras för att man skall få på cross/enduro däck på en SMC? Orkar inte ränna igenom alla 160 sidor så tacksam för info!
Om du köper hjul från en 690 så passar bakhjulet rakt av.
Fram behöver du fixa med distanser mellan skiva och nav och ev även med distansen. Kommer inte ihåg exakt hur det var med framhjulet men det är lite strul med distanserna pga det radiella 4kolvsoket som sitter på en SMC.
 
Om du köper hjul från en 690 så passar bakhjulet rakt av.
Fram behöver du fixa med distanser mellan skiva och nav och ev även med distansen. Kommer inte ihåg exakt hur det var med framhjulet men det är lite strul med distanserna pga det radiella 4kolvsoket som sitter på en SMC.

Det är riktigt. Hjulaxeldistanserna måste kapas/förlängas så att hjulet flyttas något åt höger på axeln. Skivan på framhjulet måste också flyttas något åt vänster för att passa i oket. Bäst är att svarva en ny distansring till skivan, den måste inte vara stjärnformad utan den kan lika gärna vara rund. Det går att lägga mellan brickor också. Det finns en tråd här på Sporthoj som ganska ingående beskriver hur man går till väga. Har tyvärr inte länken till den just nu.
 
Någon som varit med om att orginalkedjan gått av? Hur långt har era hojar rullat med orginal drivpaket? Läst en del skräckhistorier på soe och diverse forum . Min har just nu rullat 900mil med orginal drivpaket och dreven och även kedjan ser bra ut vad jag kan se.
 
Har en 690 SMC (2011) har fått i mellanläge några gånger mellan 5an och 6an är detta något frabrikations fel eller är det bara så att det är lite halvdant där? Någon som vet om det klassas som garantiåtgärd och fixa detta?
 
Vanligt och normalt vad jag har läst.
Min gör likadant om man inte trycker till ordentligt när man växlar.
Var mer brutal i växlingarna så slipper man dessa mellanlägen :)


Har en 690 SMC (2011) har fått i mellanläge några gånger mellan 5an och 6an är detta något frabrikations fel eller är det bara så att det är lite halvdant där? Någon som vet om det klassas som garantiåtgärd och fixa detta?
 
Vanligt och normalt vad jag har läst.
Min gör likadant om man inte trycker till ordentligt när man växlar.
Var mer brutal i växlingarna så slipper man dessa mellanlägen :)

Aja det slits väll säkert in lite den har inte gått 200 mil ännu så :)
 
Min är uppe i 900mil och gör fortfarande så , frågan är om de nånsin försvinner...
:tungan

Smcn har ju funnits i 4 år nu , vem har lyckats lägga flest mil på sin ? :rolleyes:
 
Min har gått 300 mil och den missar ibland 6:an. De flesta missarna har gått över då jag troligen omedvetet lärt mig att lyfta lite hårdare i växelpedalen.
 
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm
 
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm


Läst mig till att -10 och uppåt så är barnsjukdomarna så gott som borta. Men klart att man kan handla under den årsmodellen, om allt är fixat. Såsom fukt i mätarhus och någon kabel som låg och nötte hål i kylaren!
 
Läst mig till att -10 och uppåt så är barnsjukdomarna så gott som borta. Men klart att man kan handla under den årsmodellen, om allt är fixat. Såsom fukt i mätarhus och någon kabel som låg och nötte hål i kylaren!

De hojar som finns kvar idag från 08/09 och gått några hundra mil lär ha fått allt det fixat, annars märks det ganska fort :glömdet :)

Annars ökade väl serviceintervallet vid 10 eller 11. Dock skedde ingen maskinell förändring utan det var bara KTM som insåg att hojen klarade av längre tid mellan oljebytena.

-12 kom den "riktiga" 690 med 690cc. De tidigare årsmodellerna har bara 654cc
 
Min är uppe i 900mil och gör fortfarande så , frågan är om de nånsin försvinner...
:tungan

Smcn har ju funnits i 4 år nu , vem har lyckats lägga flest mil på sin ? :rolleyes:
Jag gjorde så hela tiden när jag precis köpt min. ca 120mil senare så har den nu gått 1660mil och nu gör den aldrig det. Kan nästan garantera att i mitt fall var det skit bakom styret som orsakade det. Lådan på 690 tar lite tid att vänja sig vid men när man väl gjort det så är det inga problem alls.
 
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm

-08 och -09 är "samma" hoj (500 mils serviceintervall).
-10 och -11 är "samma" hoj (750 mils intervall och slanglösa fälgar).
-12 och -13 verkar bli "samma hoj (1000 mils intervall, 690 cc istället för dom tidigare 654 cc, plus en massa lull lull).
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top