KTM 690 Smc 2008

Har en fråga som jag inte blir klok på riktigt. Anlitade en KTM-ÅF för att strypa min 690 och regga den som 25 kW i fjol, behövdes papper osv från KTM som bekräftade strypningen vet jag.

Får obegr. kort nu i juni. Kommer alltså att behöva regga den på full effekt igen. Nu är det så att det redan är full effekt i motorn. Min fråga; kommer det behövas någon sorts papper som nu bekräftar att det är full effekt i den för regbes, eller kan jag bara rulla in på bilprovningen och säga att nu är det fullt ös igen?
 
Vart hittar jag det här fästet någonstans? Eller vad kallas ett sånt fäste?


skydd.jpg
 
Last edited:
Mjo sett att dom varit fastsvetsade men tänkte det kanske fanns nåt namn på sånna där :)..
 
Hej allihopa!

Dags för mitt första inlägg här.. Jag har tidigare tävlat i gokart och nu gått över till 4t och 2 hjul istället och har inte så bra koll på mekningen ännu :confused:

Köpte min första mc beggad och det blev en smc 690 -08 som gått straxt över 500mil. Det jag nu undrar över och har reagerat lite på själv är ljudet i motorn som kommer från antingen ventilerna/kammen eller kamkedjan. Ljudet är svårt att beskriva men jag hittade en youtubevideo där en kille har precis samma ljud som jag, fast aningen högre skulle jag tro.

Om någon kunnig skulle kunna lyssna på videon och säga vad det är som låter så vore jag tacksam. Lokala mcverkstan sa att det förmodligen var spännaren till kamkedjan eller nåt sånt som låter. Tydligen vanligt på ktm och helt ofarlig, vad tror ni?

 
Dom är kända för att föra lite väsen, min tickar en del när den är varm.
Vet att jag själv blev nojig över allt väsen men har lyssnat på kompisars hojar och de väsnas också en del, helt normalt.,
Vipparmslagret bör man titta lite på vid ventiljustering då det är känt för att ge upp. Men det brukar först vara efter 1000 mil.
 
Hej allihopa!

Dags för mitt första inlägg här.. Jag har tidigare tävlat i gokart och nu gått över till 4t och 2 hjul istället och har inte så bra koll på mekningen ännu :confused:

Köpte min första mc beggad och det blev en smc 690 -08 som gått straxt över 500mil. Det jag nu undrar över och har reagerat lite på själv är ljudet i motorn som kommer från antingen ventilerna/kammen eller kamkedjan. Ljudet är svårt att beskriva men jag hittade en youtubevideo där en kille har precis samma ljud som jag, fast aningen högre skulle jag tro.

Om någon kunnig skulle kunna lyssna på videon och säga vad det är som låter så vore jag tacksam. Lokala mcverkstan sa att det förmodligen var spännaren till kamkedjan eller nåt sånt som låter. Tydligen vanligt på ktm och helt ofarlig, vad tror ni?

Tycker den låter som en symaskin jämfört med en 660...
 
Bjork3n
Dom är kända för att föra lite väsen, min tickar en del när den är varm.
Vet att jag själv blev nojig över allt väsen men har lyssnat på kompisars hojar och de väsnas också en del, helt normalt.,
Vipparmslagret bör man titta lite på vid ventiljustering då det är känt för att ge upp. Men det brukar först vara efter 1000 mil.

krillee_83
Tycker den låter som en symaskin jämfört med en 660... .

Tack för info Björken! skönt att höra..

Har aldrig lyssnat på en 660 Krille men jag är säker på att den låter brutalt :)
 
Vad kan man tänkas få för en 690 SMR 08 uttagen 2010, som gått drygt 1200 mil, varav nästan alla pendlarmil.
 
Var ett tag sen jag gjorde av med min 690 SMC och varit utan, nu är det dax igen för en 690 smc.
En av dom trevligaste hojarna jag ägt.

Vilka försäkringsbolag ligger bra till på denna hoj?
Tidigare hade jag Bilsport & mc och betalade kring 3000-3500 men såg att det idag ökat med några tusenlappar till.
Finns det fler bolag som är värt att titta på just för denna hoj?
 
Jag har sökt o sökt här, men hittar bannemig inget riktigt svar ännu.

Jag har tre frågor jag hoppas få svar på ang. komforten på denna hoj.

1. Hur är 690 egentligen att åka på, haltar man fram ifall man gör en tur på 10-15min i sträck pga ont i röven?
2. Går det att ta med flickvännen på den utan att även hon gråter efter bara några mil?

3. Finns det något vettigt sätt att få den behagligare att åka på, tex någon som gjort modifieringar med dynan och kan rekomendera någon gärna svensk sida eller dylikt?

Köper jag en hoj kommer flickvännen följa med på en del turer, och turerna är allt mellan 3-10mil, ev. mer någon gång.
Vill ha något smidigt som kan vara kul att åka och samtidigt kunna ha med flickvännen utan att hon ska gnälla över hur obehaglit hon sitter, kanske ber jag om någon hoj som inte finns, men vem vet?
Inte jag iaf:näsblod
 
1. Jag körde 30 mil i torsdags på min. Efter 22mil börjar jag bli trött i arslet....
2. Nej inte om du frågar mig. Den är för smal och för liten för att man ska sitta behagligt. Vibrationerna finns ju där med..
3. Finns väl Gel säte men har hört att de inte gör någon större skillnad.

Låter som att den 990Smr är mer något för dig
 
690 skall du inte ha om du vill ha flickvännen bakom. Om det är 1-cyl du vill ha dock lite tung men en yamaha xt660x kanske vore nåt men annars som ovan sade en 950/990.
690 är extrem & gillas att köra extrem så touring är inget för 690.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top