KTM 690 Smc 2008

var och hämtade min helt nya 2010 igår i Karlstad, letar nu ny bakdel, finns det nån att köpa där originalblinkers passar?

Skruva bara av nedre delen och borra hål för org blinkers i den övre delen, lätt som en plätt :tummenupp
 
Fan. Har lite problem med kopplingen på min 690 smc.
Ligger på motorvägen säg 4-5ans växel o drar full rulle. Inte för o slanga utan bara för o dra iväg fort, då släpper kopplingen o slirar ett par sekunder innan den greppar o sticker iväg som ett spjut.

Lagt märke till att verkstan där jag köpt hojen anv 10-40 olja och har kollat upp på nätet att den ska ha 10-60. Kan de göra så stor skillnad?

Några andra ideer om vad de kan bero på?

Någon annan som haft liknande problem?

antar också att jag skulle kunna kolla igenom tråden efter liknande upplevelser men damn haha. vi har ett par inlägg :brinnerup
 
undrar vad man kan göra som ger nåt utan att mappa, (vill ju inte förlora nå effekt heller)
dra kablarna vet jag, hur är det med luftburken?
samt hur blir det med ny slipon? mappning ett måste? (vill som sagt inte förlora effekt)
 
undrar vad man kan göra som ger nåt utan att mappa, (vill ju inte förlora nå effekt heller)
dra kablarna vet jag, hur är det med luftburken?
samt hur blir det med ny slipon? mappning ett måste? (vill som sagt inte förlora effekt)

du kan skära upp luftburken med. tycker själv att de gav mer än helsystemet.
men mappningen ger en fetare bränsleblandning bara. vilket ju bör vara lämpligt om man tillför bättre andning för motorn.

sen kan du plocka kopplingen till friläges lampan.
strypningen till tvåans växel sitter där med har jag för mig

tror du kan hitta allt du undrar över i början av tråden...
Kan tänka mig att de va de första som diskuterades i tröden hur man ökar efekten o varför mappningen är essentiell
 
Last edited:
Fan. Har lite problem med kopplingen på min 690 smc.
Ligger på motorvägen säg 4-5ans växel o drar full rulle. Inte för o slanga utan bara för o dra iväg fort, då släpper kopplingen o slirar ett par sekunder innan den greppar o sticker iväg som ett spjut.

Lagt märke till att verkstan där jag köpt hojen anv 10-40 olja och har kollat upp på nätet att den ska ha 10-60. Kan de göra så stor skillnad?

Några andra ideer om vad de kan bero på?

Någon annan som haft liknande problem?

antar också att jag skulle kunna kolla igenom tråden efter liknande upplevelser men damn haha. vi har ett par inlägg :brinnerup

jag skulle börja med att åka tillbaka till verkstaden och kräva att de byter till rätt olja! Det står väldigt tydligt i både ägarmanualen och verkstadsmanualen att det är 10-60 olja som gäller.
 
Varför finns det så lite powerparts ktmshopen till 2010 smc. Det finns ju massa till 08-09, det är väll exakt samma hoj förutom färg på plast och serviceintervall? :va
 
Någon som har ett humm om hur det är med akra på bana, någon som blivit avvinkad pga. för hög DB? Den låter ju fan mycket... Får nog sätta i DB-killern inför nästa vecka om det blir att man sticker iväg på bana.
 
Någon som har ett humm om hur det är med akra på bana, någon som blivit avvinkad pga. för hög DB? Den låter ju fan mycket... Får nog sätta i DB-killern inför nästa vecka om det blir att man sticker iväg på bana.

Utan dB-killer kommer du inte få åka ut.
Det var ändå gränsfall för mig när jag hade dB-killer i förra året. :huvet
 
Det är fan farligt med så rolig hoj... Man kör ju inte alltid helt lagligt... Men idag så smög jag omkring på tomgång helt lagligt, ser 3 småtjejer, 14-15 år kanske, gå på trottoaren längre fram med ryggen mot mig, smyger på tomgången, i höjd med dom så rycker jag till lite med högerhanden på gasen och hojen vrålar ut: BRAAP! Genom hjälm och över motorns vrål så hör jag 3 småtjejer skrika "Iiii!!!" och hoppa högt. Det gjorde att jag åkte med ett leende resten av lunchen :D
 
Last edited:
hmm okej.. nån som testat öppna luftburken utan att mappa? och fått bättre resultat? tycker inte det kan vara skadligt iaf, den kan ju inte dra i sig mer luft än den klarar så att säga, blir ju inte samma effekt som med en turbomatad motor där man pressar i luft utan att motorn har nåt val.. eller har jag fel?
 
Varför finns det så lite powerparts ktmshopen till 2010 smc. Det finns ju massa till 08-09, det är väll exakt samma hoj förutom färg på plast och serviceintervall? :va

Klickade lite fel.... men det stämmer bra, bara plast o intervall skiljer, plus hastighetsmätarn, kolla under 08/09 för delar. :)

edit: slanglösa däck kom på 10:an också. :)
 
Utan dB-killer kommer du inte få åka ut.
Det var ändå gränsfall för mig när jag hade dB-killer i förra året. :huvet

Märker du någon skillnad med db killern i?

Jag börjar vackla lite på ljudet. Öppen luftburk och akra. Det åskar rätt duktigt under belastning

Det gör du nog rätt i!
Jag blev nästan avvisad på knutstorp med orginalpipor på 660n :näsblod

690 med akra och dbkiller låter ju inte mindre precis :huvet
Har du kvar silen på db killern eller har du moddat något

Det är fan farligt med så rolig hoj... Man kör ju inte alltid helt lagligt... Men idag så smög jag omkring på tomgång helt lagligt, ser 3 småtjejer, 14-15 år kanske, gå på trottoaren längre fram med ryggen mot mig, smyger på tomgången, i höjd med dom så rycker jag till lite med högerhanden på gasen och hojen vrålar ut: BRAAP! Genom hjälm och över motorns vrål så hör jag 3 småtjejer skrika "Iiii!!!" och hoppa högt. Det gjorde att jag åkte med ett leende resten av lunchen :D

haha dagen räddad :D
 
Last edited:
Det är fan farligt med så rolig hoj... Man kör ju inte alltid helt lagligt... Men idag så smög jag omkring på tomgång helt lagligt, ser 3 småtjejer, 14-15 år kanske, gå på trottoaren längre fram med ryggen mot mig, smyger på tomgången, i höjd med dom så rycker jag till lite med högerhanden på gasen och hojen vrålar ut: BRAAP! Genom hjälm och över motorns vrål så hör jag 3 småtjejer skrika "Iiii!!!" och hoppa högt. Det gjorde att jag åkte med ett leende resten av lunchen :D

haha precis så är det! Hornen växer ut direkt när man sätter sig på hojjen! :D
 
Det är fan farligt med så rolig hoj... Man kör ju inte alltid helt lagligt... Men idag så smög jag omkring på tomgång helt lagligt, ser 3 småtjejer, 14-15 år kanske, gå på trottoaren längre fram med ryggen mot mig, smyger på tomgången, i höjd med dom så rycker jag till lite med högerhanden på gasen och hojen vrålar ut: BRAAP! Genom hjälm och över motorns vrål så hör jag 3 småtjejer skrika "Iiii!!!" och hoppa högt. Det gjorde att jag åkte med ett leende resten av lunchen :D

Hade du gjort så mot min dotter hade jag fan sparkat av dig från hojen...
 
Hade du gjort så mot min dotter hade jag fan sparkat av dig från hojen...

Nu tycker jag nog att du överreagerar lite, jag är väldigt skötsam när det gäller små barn, barnvagnar, hundar och gamla tanter. Då drar jag alltid in kopplingen och rullar snällt förbi. Dessa jäntor såg mig precis när jag låg bredvid dom och då rappade jag till med gasen och dom tjöt till och hoppade till och sedan skrattade. Så jag tycker nog det var rätt harmlöst skojj.
Men om jag skulle ha gjort det bredvid dig och din dotter och ni blev jätterädda skulle jag nog hellre se att du stoppade mig och skällde ut mig på plats så att jag fick be så hemskt mycket om förlåtelse. Eftersom du är hojåkare själv så förstår jag inte riktigt hur du kan säga att du skulle sparka av någon från hojen när du istället kan förklara att du hade blivit riktigt förbannad och inte ser snällt på liknande saker.
Men jag förstår din poäng även om du tog i lite i överkant för att få fram den enligt min mening.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top