KTM 690 sm-r -09 - Startar inte

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hej,
Var ute och körde, låg någonstans över 100km/h då den bara lägger av. När jag trycker på startsnabb hörs bara ett klick och det flimmer till lite i instrumentljuset.
*Tank halvfull
*Testade med elkablar av snäll förbipasserande
*bogserade till närmsta verkstad och försökte med en autostart.
*Testat att springa igång
Inget funkar!
*kollat alla säkringar, alla hela.

Vad kan detta vara? Enkelt fel eller verkstad direkt?

//
Niclas
 
Nöter den bara på startmotorn när du får starkabelhjälp? Vill inte måla fan på väggen men min Enduro (-14) dog helt stilla vid gaspådrag och vägrade starta. Rasad topp...
Men det är säkert nå't enklare fel :tummenupp:crash
 
Nöter den bara på startmotorn när du får starkabelhjälp? Vill inte måla fan på väggen men min Enduro (-14) dog helt stilla vid gaspådrag och vägrade starta. Rasad topp...
Men det är säkert nå't enklare fel :tummenupp:crash

Vill inte heller måla f-n på väggen men samma sak hände för mig, motorn tvärstoppade, en vipparmslagring som pajat och stoppat motorn. Vanligt fel...
Många som kör långlopp med 690 anser vipparmarna vara förbrukningsvaror som byts förebyggande. Det är ganska enkelt och inte så dyrt att byta.

I TS fall kan det ju vara ett elfel också så frågan är samma som Kazagger ställer. Snurrar rovan eller är det tvärtyst därifrån?
 
Startmotorn går inte alls, ett klick hörs och det flimrar till lite i instrumentpanelen.
Tack för svar
 
Testa med ett nytt batteri isf. Är ditt helt dött hjälper inte alltid kablar...
 
Startmotorn går inte alls, ett klick hörs och det flimrar till lite i instrumentpanelen.
Tack för svar

Börja med att öppna den lilla centrumkåpan på vänster sida, där hittar du svänghjulet. Prova med ett spärrskaft och hylsa och se om du kan dra runt motorn. Är den pallnit så är det med största sannolikhet en vipparm som är paj. Brukar inte vara något större problem att byta som sagt, det som kan hända är att nållagrets rullar och i värsta fall delar från vippankan leta sig ner via kamaxelns schakt ner i motorn så man får jobba lite med magnetverktyg för att få bort skräpet. Det brukar hamna längst ned, nedanför kamaxelns nedre drev så det borde inte åka in i själva motorn...:):tummenupp

Men som sagt, kolla först att motorn går runt innan du gör något som kostar pengar :)
 
När du försökte springa igång den,gick motorn runt då? Om den gjorde det så låter det som elfel. Kolla kablarna från batteriet att dom sitter ordentlig både på batteriet och andra änden. Kolla även över kontaktstycken.
 
När du försökte springa igång den,gick motorn runt då? Om den gjorde det så låter det som elfel. Kolla kablarna från batteriet att dom sitter ordentlig både på batteriet och andra änden. Kolla även över kontaktstycken.

Det är slirkoppling på 690:n så man kan tro att den drar runt fastän det bara är kopplingen som slirar, det är därför man bör dra runt med spärrskaft, den är vääääldigt svår att springa igång:)
När vipporna pajar, eller att motorn öht pallnitar så får man precis dessa symptom, det klickar i starten och det flimrar i instrumenten eftersom så mycket ström går till en startmotor som inte orkar röra sig.
 
Oki man lär så länge man lever:D Visste inte att det var slirkoppling.
 
Tack för alla svar!
Men jag har tyvärr kommit fram till att den har skurit. Såg det nu i efterhand att oljan var nästan helt slut. Så jävla klumpigt! Det kom ut cirka 3-4dl olja när jag tömde den. Har också skruvat ur tändstiftet för att få bort kompression men bakdäcket är helt fast. Det förklarar och att startmotorn inte går runt, självfallet.
Vad tror ni blir nästa steg? Vad är alternativen? Att försöka hitta en ny motor till den är ett försök som verkar minst kostsamt eller vad tror ni?

Tack för svar.
MVH,
Niclas
 
Tack för alla svar!
Men jag har tyvärr kommit fram till att den har skurit. Såg det nu i efterhand att oljan var nästan helt slut. Så jävla klumpigt! Det kom ut cirka 3-4dl olja när jag tömde den. Har också skruvat ur tändstiftet för att få bort kompression men bakdäcket är helt fast. Det förklarar och att startmotorn inte går runt, självfallet.
Vad tror ni blir nästa steg? Vad är alternativen? Att försöka hitta en ny motor till den är ett försök som verkar minst kostsamt eller vad tror ni?

Tack för svar.
MVH,
Niclas

Ouch. Skit händer men det låter inte helt sunt att motorn bränt såpass mycket olja heller. Vet inte om SM-R har samma motor som gamla Duken men jag skulle absolut kolla runt efter begagnad motor. Tyvärr är det nog fler 690 som skrotats pga ras än klotning. Om du renoverar själv behöver det inte bli så dyrt och det är bra att ha något att göra under den långa vintern.

forum.soe.se kryllar av folk som rivit sina 690E så det kanske kan vara till hjälp.
 
Ouch. Skit händer men det låter inte helt sunt att motorn bränt såpass mycket olja heller. Vet inte om SM-R har samma motor som gamla Duken men jag skulle absolut kolla runt efter begagnad motor. Tyvärr är det nog fler 690 som skrotats pga ras än klotning. Om du renoverar själv behöver det inte bli så dyrt och det är bra att ha något att göra under den långa vintern.

forum.soe.se kryllar av folk som rivit sina 690E så det kanske kan vara till hjälp.

Fast det är vida känt att just 690 drar en del olja.
Kombinera det sen med 500-1000mils intervaller på servicen och att man inte kollar oljan så kan det gå illa..

Det tråkiga med att renovera en 690 är väl att det inte lär vara jättelätt att få tag på eftermarknadsdelar till motorn. Så det lär kunna bli ganska dyrt att renovera tyvärr..
 
Fast det är vida känt att just 690 drar en del olja.
Kombinera det sen med 500-1000mils intervaller på servicen och att man inte kollar oljan så kan det gå illa..

Det tråkiga med att renovera en 690 är väl att det inte lär vara jättelätt att få tag på eftermarknadsdelar till motorn. Så det lär kunna bli ganska dyrt att renovera tyvärr..

Har kört runt 200 mil med min 690 enduro R 11 har inte dragit nån märkbar olja ,ser inte att det har försvunnit nåt på dom 200 mil plus jag kört, kollar oljan efter varje körning
 
Kul att du frågar Blixten!
Jag tog upp kampen med hojen precis. Har inte haft tid att engagera mig under vintern.
Antingen blir det att byta motor eller sälja av den som den är, möjligtvis sälja delar av den styckvis.
Jag gjorde ju denna tråden också lite efteråt:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281808-KTM-690-kompatibla-motorer&highlight=

Vad skall du ha för cykeln som den står? Har gott om KTM prylar men ingen komplett reservmotor som passar bolt on.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top