Stay tuned för rapport vad det lider.....
Så har man testat 690. Var ute på Ragnars demoex i ca 15 mil i fredags och tycker nog jag fick en rätt bra uppfattning om hojen. Jag körde stad, landsväg och kurvigt. Och för att sammanfatta så kommer ett ord till mig: duktig (så där lite tråkigt bra, ordentlig och duktig ni vet).
Det första som slår en när man sätter sig på den är en känsla av att styret sitter fruktansvärt nära och långt ner. Skum känsla, hojen liksom bara tar slut framför en. Men när man kört ett tag och vant sig så är det faktiskt inte helt fel, rätt bekvämt t.o.m.
Motorn sen. Det är en riktigt, riktigt bra motor. En duktig motor. En tråkig motor. Den drar så jämt och fint över hela registret att det blir tråkigt. Inget av den där gummisnodden som man kanske gärna vill ha i en stånka. Och jag tror att man lurar sig på hur bra den egentligen går eftersom den är så tyst som den är och så linjär som den är. Håller man lite koll på hastighetsmätaren och övrig trafik så märker man att det rör på sig rikigt bra.
Men, KTM har lite att göra när det gäller insprutningen. Det är ju v1.0 av KTM stånka sprut måste man ju ha klart för sig men.... Alla dom klassiska barnsjukdomarna finns där; ordentligt ryck vid påslag efter avslag, ryckig gång vid låg/jämn fart med lite gas (typ kö). Men jag är egentligen inte orolig, dom kommer att få ordning på detta. Jmf bara med hur bra SD'ns insprut är.
Chassit är p.s.s. bra, duktigt, tryggt, lite tråkigt. Funkar skitbra både på landsväg i högre fart och när det svänger men har inte alls den lilla busigheten som finns i dom äldre hojarna.
Summa summarum: en riktigt bra hoj, en bror duktig.
Tips: Alla som har chansen att provköra 690n från KTMs roadshow fr.o.m. denna vecka skall göra det. KTM fick i fredags upp ett hel-Akra med tillhörande mappning som skall monteras å det snaraste. Vore mycket intressant att höra hur moppen går då.
.