KTM 690 - ngn som provkört?

Jag gissar att gummiringen sitter på båda sidorna av drevet ? Inget att bry sig om och är inget man behöver. Det går heller inte att få bort utan den tillhör drevet. Sätt bara dit det nya och kör.

Det sitter ett lika dant drev på andra katommer, t.ex. Duke och 950 SMR (som jag drevade ner i förrgår).

.

Slagit på stort !? :tummenupp
Jag tror inte du törs rejsa med den. Du är alltså feg! Kom igen nu rejsa med den. Kom igen! :tungan :yoparty

Slagit på stort !? :tummenupp
Jag tror inte du törs rejsa med den. Du är alltså feg! Kom igen nu rejsa med den. Kom igen! :tungan :yoparty
Visst surru !!! :tummenupp

Körde liiiite bana med den i förra veckan när boyzen var och tränade här på xxxx. Det är faktiskt riktigt kul att köra (funkar i mångt och mycket som en motard). Men än så länge så är det som far i skallen när man kör "kostar över 100K, kostar över 100K, kostar över 100K, vill inte lägga, vill inte lägga" så....... Grus vågar jag nog inte ta ut den på, men asfalt.

Så småningom skall jag leta bandag och rasta lite skrevmissiler med den. :tungan

Idag är det dax för 100-mila och bort med alla former av avgasreningar o.dyl. Lite ombestyckning och öppna upp sliponerna sen så..... Medan den servas skall jag ut på en långtur med en 690 så det här inlägget passar ju faktiskt en aaaaning i den här tråden ändå. Jag är grymt nyfiken på vad dom åstadkommit, har ju inte testat den alls tidigare. Stay tuned för rapport vad det lider.

.

Stay tuned för rapport vad det lider.....
Så har man testat 690. Var ute på Ragnars demoex i ca 15 mil i fredags och tycker nog jag fick en rätt bra uppfattning om hojen. Jag körde stad, landsväg och kurvigt. Och för att sammanfatta så kommer ett ord till mig: duktig (så där lite tråkigt bra, ordentlig och duktig ni vet).

Det första som slår en när man sätter sig på den är en känsla av att styret sitter fruktansvärt nära och långt ner. Skum känsla, hojen liksom bara tar slut framför en. Men när man kört ett tag och vant sig så är det faktiskt inte helt fel, rätt bekvämt t.o.m.

Motorn sen. Det är en riktigt, riktigt bra motor. En duktig motor. En tråkig motor. Den drar så jämt och fint över hela registret att det blir tråkigt. Inget av den där gummisnodden som man kanske gärna vill ha i en stånka. Och jag tror att man lurar sig på hur bra den egentligen går eftersom den är så tyst som den är och så linjär som den är. Håller man lite koll på hastighetsmätaren och övrig trafik så märker man att det rör på sig rikigt bra.

Men, KTM har lite att göra när det gäller insprutningen. Det är ju v1.0 av KTM stånka sprut måste man ju ha klart för sig men.... Alla dom klassiska barnsjukdomarna finns där; ordentligt ryck vid påslag efter avslag, ryckig gång vid låg/jämn fart med lite gas (typ kö). Men jag är egentligen inte orolig, dom kommer att få ordning på detta. Jmf bara med hur bra SD'ns insprut är.

Chassit är p.s.s. bra, duktigt, tryggt, lite tråkigt. Funkar skitbra både på landsväg i högre fart och när det svänger men har inte alls den lilla busigheten som finns i dom äldre hojarna.

Summa summarum: en riktigt bra hoj, en bror duktig.

Tips: Alla som har chansen att provköra 690n från KTMs roadshow fr.o.m. denna vecka skall göra det. KTM fick i fredags upp ett hel-Akra med tillhörande mappning som skall monteras å det snaraste. Vore mycket intressant att höra hur moppen går då.

.

har alla med 690 gått och lagt sig eller?? vill ju veta lite om den nu när jag är ca: 2 veckor från att beställa en blir den bättre efter lite Acra och mappning eller kanske rentav efter att den blivit inkörd..?? tacksam för svar från 690 ägare...:va

Jeg har kjørt ca 160mil med min 690 Prestige nå. Motoren ble merkbart smidigere etter ca 120mil, den var litt tung i girene i starten men er nå mycket smidig og fin. Det førsta du bør gjøre med hojen er å dreva om den. Bytt til 15 i front og 42bak. Den er strypt i 2 og 3 gir fra fabrik får å klare støjkravene. Det er en enkel sak i fjerna dette, bare å koble fra 2 ledninger. Jeg blir bare mer og mer fornøyd med hojen og angrar ikke et sekund på byte fra rr til sm.

låter ju helt okej.. men är den ngt att wheela med? och fan vad den var dyr att försäkra för mig.. är bara 23... snart.

låter ju helt okej.. men är den ngt att wheela med? och fan vad den var dyr att försäkra för mig.. är bara 23... snart.

Tjena,
åker en 690 Prestige i Sound of Singles. Har ett acra med mappning.
Hojen går GRYMT bra (och är skitsnygg) :)

MVH
Stefan

Bifogat

• DSC_0577.JPG
    DSC_0577.JPG
    96.5 KB · Visningar: 228
Tjena,
åker en 690 Prestige i Sound of Singles. Har ett acra med mappning.
Hojen går GRYMT bra (och är skitsnygg) :)

MVH
Stefan
Fan det mesta ser ju bra ut i med däckvärmare och rejssiffror :va :tummenupp

Varför handtagsskydd (skulle nog iofs jag oxå ha)? Varför ingen båt?
Vad är gjort med fjädringen, SuMo-setting eller ren RR-setting?
Varför svart på vitt? Borde inte du ha rött på vitt?! Trodde RR-talibanerna var stenhårda på sånt, skulle jag klara mig med svart på gult??

Vi saknar dig i SM bubben :)

EDIT: kollade lite på hemsidan och det ser inte ut att vara alltför hård konkurrens ;)
Hur räknar ni poäng egentligen? Nån gång ser det ut som segraren fick 27p och bara ibland delas det ut 22 osv.
Är rätt sugen att testa ett rejs, största problemet är väl båten känns det som... Skicka gärna lite råd och tips via PM så slipper vi spamma sönder den här tråden :)

Last edited:
finns det någon som kan vara så snäll och PM:a mig ett reg nummer på en vanlig 690??? måste lösa lite föräkrings frågor innan ett köp...

avgassystem

tycker att detta system gjorde att det blev en helt annan hoj. ber om ursäkt om bilden redan har varit uppe, men orkade inte läsa igenom hela tråden :)

Tolf

Bifogat

• acrapovic.jpg
    acrapovic.jpg
    53.4 KB · Visningar: 123
12000 kr för ett helsystem, akrapovic. Det får nog bli det till tror jag.:)

Rosen vad säger du om 690n, är nära nu att byta in min hoj mot en 690.

KAn du ge mig lite info om vad du tycker, körglädje osv

Tolf

Tolf

Körde en 690 några månader förra året. Den är rolig så fort du bytt system och mappat om den. Helt annan hoj.:tummenupp

Tolf

12k för ett helsystem låter otroligt billigt.

för mina behov är den en helt underbar hoj, den accelererar och har topphastighet som en mindre sporthoj samtidigt som den beter sig som en motard på småvägar, för den som är van vid 4taktare kanske den känns lite mesig då bottendraget inte är så starkt, dock gör det stor skillnad med eller utan helsystem, den ska helt klart köras på lite högre varv där allt pulver finns.

det var vad försäljaren på beviks sade, men men man vet ju inte han kan ju ha sagt fel, men det skulle vara det som ligger på ktms hemsida.

TOlf

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...