Ktm 660

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Efter några månaders vila är hojen svårstartad. Det är inget kul att behöva gå o hämta startgas.

Kan en ventiljustering lösa biffen tror ni?

(Det hörs inget ventilknack...betyder ju iofs inte så mycket eftersom den låter en del från skorstenen)

Hoppar era hojar igång på första kicken, även efter 6 mån vila?
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Efter några månaders vila är hojen svårstartad. Det är inget kul att behöva gå o hämta startgas.

Kan en ventiljustering lösa biffen tror ni?

(Det hörs inget ventilknack...betyder ju iofs inte så mycket eftersom den låter en del från skorstenen)

Hoppar era hojar igång på första kicken, även efter 6 mån vila?

Dränera förgasaren och fyll på ny bensin. Ventiljustera om du inte gjort det. Det borde göra susen.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Fråga. Kompisen byte oljefilter på sin 660 smc 2005 efter det så läcker det från locket vid gas pådrag.Han monterade två packningar å då slutade det. Jag får känslan att det blir för högt tryck vid filtret när man gasar.
Inte den bästa beskrivningen å tyvärr ingen bild.
 

ZIPP0

Medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
En sån där som låter högt
Är det någon som vet ifall framfälgen från 690 smc -08 passar på en 660 -04? Sökte men jag fann inget :glömdet

Tack!
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Hej!

Ny på forumet och detta är mitt första inlägg!

Jag köpte mig en ktm 660 -04 för några veckor sen och har nu märkt att den läcker ltie olja på två ställen.

Första den läcker ifrån är den lilla p boxen som sitter i kickaxeln där växelpetaren går in. det kommer några droppar/dygn(3-5st?).
Det andra stället trodde jag först kom ifrån olje pluggen undertill (där man tappar ut olja) men jag är ganska säker nu efter en tvätt att det är mellan blocken under till det fuktar och sedan samlas det på pluggen, för att sen droppa ner. och det är samma sak här några droppar/dygn...

Går detta att åtgärda utan att klyva motorn? typ tvätta rent och köra nån silicon packning utanpå motorhalvorna?
Vad skulle det ev. kosta att lämna in den för ett packningsbyte och en klyvning?
Eller är ett såpasss litet lekage inget att bry sig om?

tips?

mvh!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gilla läget är lösningen....

Få tätt innebär att klyva motorn vilket är 3000kr arbete och 2800kr för packningssatsen (centrumpackningen säljs inte lös). Kleta på något är meninglöst.

Växelpetarens packbox går att byta lättare men jag hade gillat läget och gjort det i samband med någon annan service.
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Det är så alltså...

Jag är van att "gilla läget" men tänkte att nu jävlar skall jag hålla efter hojen och ha den i toppskick, men där sprack det då=)

den har gått 1900mil och är i övrigt i fint skick så en motor renovering är väll inte direkt aktuellt heller.
tänkte att man ändå klyver så byter man välll allt samtidigt.

Men förutom att oljan kanske har droppat ur på 6-12 månader och man skulle kunna köra den torr om man inte fyller på, vad mer kan gå snett?

jag vet när killen hade i olja senast(datum/miltal) så om jag tappar ur oljan å mäter mellanskillnaden och det fortfarande fins bra med olja, då är det lugnt att köra lixom? så länge man håller nivån uppe.

läcker fånigt lite och efter en tvätt märker man först det efter några dagar, så det var inget jag såg vid köpet=(
Men det kanske är en bagatel och som du säger "gilla läget"..

tack för svar!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag skulle ha testat med silikon först om du ändå inte tänkt riva motorn för genomgång.Så har jag kört vid cylinderfoten i minst fyra år på 625:an.Började som en nödfix då jag inte hade någon lust att skruva mitt i säsongen och sen blev det bortglömt över vintern så det fick hänga med en säsong till och en till och en till...
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Jag skulle ha testat med silikon först om du ändå inte tänkt riva motorn för genomgång.Så har jag kört vid cylinderfoten i minst fyra år på 625:an.Började som en nödfix då jag inte hade någon lust att skruva mitt i säsongen och sen blev det bortglömt över vintern så det fick hänga med en säsong till och en till och en till...

Så pass!
Klart värt att prova iaf. för det är väll ingen ide att riva motorn om allt är schysst?
vad exakt är det för silicon som lämpar sig bäst för detta, något att rekomendera?

mvh!
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Köpte nån värmetålig packningssilikon på biltema, skall prova den!

Lade också märke till en sak!

Enligt boken så skall oljenivån vid en kall motor va precis över det första sträcket nedifrån (A) och om motorn är varm skulle den va precis under det andra sträcket (B).

När jag kollade fönstret idag när motorn var kall så täckte den hela rutan, och då har jag hojen ståendes rakt och utan motorn på. eller skall motorn va igång när man kollar nivån? isf får jag kolla den imorgon igen, när den kalnat.

Ananrs tänkte jag att om snubben innan haft i för mycket olja att det blir typ övertryck och att det pressas ut genom blocken?


annars en jävligt rolig hoj måste jag säga=):yoparty
 
Last edited:

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Jag blåste cylinderfotspackningen med överfull olja... :crash
Varmkör ordentligt och stäng av och kolla nivån. Nivån skall vara vid övre sträcket
Samma procedur vid oljebyte. Med kall motor visar min olika från dag till dag känns det som.
 

ZIPP0

Medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
En sån där som låter högt
Testat köra lite med gummispray på ram samt framfälg :rolleyes:

Enkelt sätt att ändra utseendet på hojen

Precis börjat:
DSC_0962.jpg

DSC_0965.jpg

Klar :tummenupp

DSC_0967.jpg

DSC_0968.jpg
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Testat köra lite med gummispray på ram samt framfälg :rolleyes:

Enkelt sätt att ändra utseendet på hojen


Ser ballt ut. spraya du direkt lr plocka u av fälgar först osv?

Är det biltemas gummispray lr kör du den "plastdip" sprayen?
Jag ahr 1 extra uppsättning med kåpor så jag tänkte fräscha upp dem med lite spray=)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top