Ktm 660

Någon som vet på vilken modell och från vilken årsmodell som high-flow toppen är standard?
 
Tack! Hur mycket brukar det kosta att renovera motorn innan sakerna rasar? Vad är det man bör byta ut?
 
Tack! Hur mycket brukar det kosta att renovera motorn innan sakerna rasar? Vad är det man bör byta ut?

Min renovering gick på ca 14k.
Dock gicks även toppen igenom och ventiler och fjädrar byttes.
Så en "vanlig" renovering innebär egentligen bara att man byter lager, kamkedja och går igenom motorn. En sån får du räkna med kommer kosta minst 10k om du lämnar bort hojen.
Lager och packningssats blir faktiskt mer än vad man tror, materialet kanske går på 7-8k och resten är väl jobbet.
Om det sen visar sig att något är onormalt slitet så sticker det iväg ganska fort..
Nya ventiler och jobbet att fixa toppen gick på ca 4000:-
Behöver du byta kolv och cylinder så blir det ganska fort 4000-5000kr till
Vevstake på det ytterligare 2000-3000kr
 
Last edited:
Finns det några speciella oljud eller andra indikationer från motorn som man ska lyssna/kolla efter vid begagnatköp? Läste att renoveringar brukar behövas nånstans 2000-3000 mil o det är ju ett rätt många på blocket som ligger i det spannet
 
Hej!
Har en KTM 660 smc 04.

Har haft den i cirka 1 säsong nu, och alltid haft lite svårt att kicka igång den. Den hoppar alltid igång efter några kick, men vet och har läst att det finns en viss teknik som ska funka mycket lätt och att man inte ska behöva stå å kicka som en galning vissa gånger... :va så om det är någon som har tips å trix på hur man går tillväga på lättast å bästa sätt så hade jag varit mycket tacksam för svar!
Tack på förhand! :)

MVH Erik
 
Last edited:
Min startar på första eller andra varm som kall;
Jag drar ett par gånger i gasrullen, öppnar choken (om kall givetvis)
Trampar till kompet, det klickar till som fan där
Sen trampar jag ett "klick" förbi kompet och trampar till..
Funkar alltid, vänsterfoten givetvis.

Hur gör du?
Är den korrekt inställd?
 
Tjena,

Har haft min 660 i ca en månad. Har inte vart några direkta problem, fram till nu. De senaste gångerna jag haft igång den så har den blivit mer och mer svårstartad. Inget jag tänkte på till en början men efter senaste turen, som var förra veckan, så har jag bytt ett bränslerör mellan bränslekran och förgasare. När den då inte startade alls i förrgår tänkte jag att det var ngt fuffens med bränsleslangen. Dett var inte fallet och när jag idag skulle byta munstycke och sedan testköra ville den heller inte starta denna gång. Noterbart är också att motståndet i både komp.handtag och kick varierar. Förut har det alltid varit ganska hårt motstånd. Den verkar inte försöka tända direkt heller.

Kan det vara ventilerna som behöver ställas, tändstift som är dåligt eller finns det andra alternativ?

Mvh
 
Tjena,

Har haft min 660 i ca en månad. Har inte vart några direkta problem, fram till nu. De senaste gångerna jag haft igång den så har den blivit mer och mer svårstartad. Inget jag tänkte på till en början men efter senaste turen, som var förra veckan, så har jag bytt ett bränslerör mellan bränslekran och förgasare. När den då inte startade alls i förrgår tänkte jag att det var ngt fuffens med bränsleslangen. Dett var inte fallet och när jag idag skulle byta munstycke och sedan testköra ville den heller inte starta denna gång. Noterbart är också att motståndet i både komp.handtag och kick varierar. Förut har det alltid varit ganska hårt motstånd. Den verkar inte försöka tända direkt heller.

Kan det vara ventilerna som behöver ställas, tändstift som är dåligt eller finns det andra alternativ?

Mvh

Är väl smidigast att börja med att checka ventilerna innan man börjar byta ut en massa delar. Det kostar ju gratis så länge man inte pajar något. :D
 
Ska lösa detta. Startade dock prima dagen efter jag skrev här...

En annan grej också. Blir mer och mer övertygad om att min 05a kanske egentligen är en 04a. Kåpor och avgas verkar inte stämma överens med hur det ska vara på en 05a, ser snarare exakt ut som en 04a. Detta även fast det står 05 i regbeviset. Av någon anledning går det inte att ladda upp någon bild, finns det någon storleksgräns på bilder?
 
hej

har lite funderingar kring värdet på min hoj, jag hittar bara "långmilade" hojar när jag kollar runt och försöker bilda mig en uppfattning, jag har en 06a med mindre än 600 mil på mätaren.
dock är den obesiktad då det aldrig blev av med mc kort. inga defekter går riktigt fint och riktigt fräsch plast, och aldrig vurpad vad jag vet.

någon som har en aning om prisbild. eller kanske rent av är intresserad av att köpa den?
mvh korffen
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top