Ktm 660

Fick min KTM 660 -04 bänkad hos Andersson Turbo igår. Det som sitter på är Akra helsystem, G1 trimkam, twinair luftfilter utan lock samt borttagen sas ventil).

bild(1).jpg
bild(2).jpg

Enligt Anders så går den alldeles för fett genom hela registret, ska ligga på AF 12.5 för att vara optimal. Kör bestyckning 170/48. Han tyckte jag skulle kunna gå ned till 160 på högfart och låta 48 vara kvar. För att få ett 100% svar ska den egentligen bänkas återigen efter man har bytt munstycke men låter det här steget rätt eller ska man landa på 165 istället?

Sista fråga, var i Sthlm köper man munstycken?
 
Last edited:
Hej. Jag tror jag har problem med min växellåda (men vet inte riktigt).
Så här är felsyntomen.
Jag körde på bakhjulet på tvåans växel och skulle "crossväxla" till trean så hamnade jag i ett friläge, motorn varvade, framhjulet va återigen nere på marken och när jag släppte av gasen så hoppade trean i av sig själv.
Detta hände två gånger sen vågade jag inte prova igen.

Jag har provat att lyssna på motorn på tomgång när jag står stilla.
Då jag provar igenom de olika växlarna här jag ett klickljud på några av dom i början på dragläget alltså inte när jag gjorde växlingen utan när jag började släppa ut kopplingshandtaget lite.

Någon som vet om jag är nära motorras eller kan det vara så här:confused:
 
Fick min KTM 660 -04 bänkad hos Andersson Turbo igår. Det som sitter på är Akra helsystem, G1 trimkam, twinair luftfilter utan lock samt borttagen sas ventil).

View attachment 360872
View attachment 360873

Enligt Anders så går den alldeles för fett genom hela registret, ska ligga på AF 12.5 för att vara optimal. Kör bestyckning 170/48. Han tyckte jag skulle kunna gå ned till 160 på högfart och låta 48 vara kvar. För att få ett 100% svar ska den egentligen bänkas återigen efter man har bytt munstycke men låter det här steget rätt eller ska man landa på 165 istället?

Sista fråga, var i Sthlm köper man munstycken?
Utan att veta nål så går det inte att svara på.
 
Hej. Jag tror jag har problem med min växellåda (men vet inte riktigt).
Så här är felsyntomen.
Jag körde på bakhjulet på tvåans växel och skulle "crossväxla" till trean så hamnade jag i ett friläge, motorn varvade, framhjulet va återigen nere på marken och när jag släppte av gasen så hoppade trean i av sig själv.
Detta hände två gånger sen vågade jag inte prova igen.

Jag har provat att lyssna på motorn på tomgång när jag står stilla.
Då jag provar igenom de olika växlarna här jag ett klickljud på några av dom i början på dragläget alltså inte när jag gjorde växlingen utan när jag började släppa ut kopplingshandtaget lite.

Någon som vet om jag är nära motorras eller kan det vara så här:confused:

Tror att de underlättar om du inte åker på bakhjulet...
 
Utan att veta nål så går det inte att svara på.

Kommer inte ihåg hur många hack nålen är ställd på samt vad för nål det är. Går det att identifiera nålen på något specifikt sätt, vad är för/nackdel med olika nålar? Kommer ihåg att vi inte gjort något med accpumpen när vi bänka hojen, vad medför det?
 
Kommer inte ihåg hur många hack nålen är ställd på samt vad för nål det är. Går det att identifiera nålen på något specifikt sätt, vad är för/nackdel med olika nålar? Kommer ihåg att vi inte gjort något med accpumpen när vi bänka hojen, vad medför det?

Nålen har en bokstavskombination på sig ex OBEKR. Att accpumpen är omoddad gör att man får bortse från de första 3 sek lambdavärden vid hastig gasöppning. Men sådant har Andersson koll på.
 
är det någon som vet hur man moddar en akra dämpare så den pekar mer uppåt !?
 
Hallå igen! Har köpt mig en 660 -04 nu. Är i stort sett helt novis på hojåkande sen innan, men jävlar vilken rolig maskin! Har mest bara kört grusväg ännu då A-kortet ska tas under sommaren. Behöver nya däck snart då original MT60 däcket bak börjar närma sig 1mm gränsen. :)

Har dock några övriga frågor inför besiktningen.
Vad kollar dom som brukar vara problem? Vilka reflexer är viktiga, ser inte många reflexer alls på min.
Backspeglar var tydligen viktigt frågade när jag besiktade 240:n häromdagen, och båda saknas på min. :/
Nått mer?
 
Hallå igen! Har köpt mig en 660 -04 nu. Är i stort sett helt novis på hojåkande sen innan, men jävlar vilken rolig maskin! Har mest bara kört grusväg ännu då A-kortet ska tas under sommaren. Behöver nya däck snart då original MT60 däcket bak börjar närma sig 1mm gränsen. :)

Har dock några övriga frågor inför besiktningen.
Vad kollar dom som brukar vara problem? Vilka reflexer är viktiga, ser inte många reflexer alls på min.
Backspeglar var tydligen viktigt frågade när jag besiktade 240:n häromdagen, och båda saknas på min. :/
Nått mer?

Röd reflex måste sitta i bak, se till att skyltlykta finns & regskylten sitter synlig. Två backspeglar skall finnas från alla hojar 2003, fattas en så är det x2 dvs ägaransvar om fler saker tillkommer & det blir efterkontroll så måste du fixa den andra spegeln med som fattas. Köp på biltema de billigaste möjliga. Sen brukar strålkastaren suga hästb... efter ett tag i ljusbild men det får du se när du skall besikta hur ljusbilden ser ut.
 
Tack för svaret. Det låter som att det inte var allt för mycket kvar då innan besiktningen.
Såg att reflexen på bakskärmen hade vibrerat loss så den ligger förmodligen nånstans i skogen nu skulle jag tro. Ska kolla lite i Lelles KTM-shop om det finns i lager.

Regskyltsbelysning?! Jag sitter på jobbet nu men jag kan inte minnas att det sitter någon sån original på hojen.
 
Tack för svaret. Det låter som att det inte var allt för mycket kvar då innan besiktningen.
Såg att reflexen på bakskärmen hade vibrerat loss så den ligger förmodligen nånstans i skogen nu skulle jag tro. Ska kolla lite i Lelles KTM-shop om det finns i lager.

Regskyltsbelysning?! Jag sitter på jobbet nu men jag kan inte minnas att det sitter någon sån original på hojen.

Jo det sitter orig men oftast på en förlängning som även regskylten brukar sitta på men denne brukar tas bort illa kvickt av en del där av skyltlykta borta också. Alla hojar skall ha skyltbelysning.
 
Ett problem har uppstått med min 660, all el har slutat att fungera, tuta, bak/fram lyse ! hojen går fortfarnde köra men elen har lagt av, någon som vet vad som man bör göra för att det skall fungera igen !?!:confused:
 
Två backspeglar skall finnas från alla hojar 2003, fattas en så är det x2 dvs ägaransvar om fler saker tillkommer & det blir efterkontroll så måste du fixa den andra spegeln med som fattas. Köp på biltema de billigaste möjliga.
Jag besiktade min med endast en spegel eftersom jag endast har en och frågade efter besiktningen var klar och godkänd om jag inte måste ha två speglar. Svaret var att jo det måste jag ha men eftersom han bara hade två val i systemet, "godkänt ingen anmärkning" eller "underkänd då speglar saknas" och inte valet "1 spegel saknas" ansåg han att han inte kunde sätta speglar saknas eftersom det inte stämmer.
 
Hej, igen.
Nu har jag ägt en 660-04 i ungefär 6 timmar. 4 av de timmarna har jag provat och känt mig för.
Det är förmodligen de roligaste 4 timmarna jag haft på jävligt länge. Vilken ball hoj.
Dock börjar jag bli lite svullen under vänster fot, men det tar sig med kickandet.

Dock är den lite tjurig på tomgången, dels är den ganska låg och ger man den en snabb touch på gasen så kan den "sätta i halsen" liksom. Är det bara att skruva upp tomgången?

Den har ett akkrapåpovitsch helsystem och är bestyckad för det antar jag (för jag fick med en drös med nålar).
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top