Ktm 660

Någon som kanske vet vad som hänt med min hoj idag.

På väg hem då jag ska växla upp till 4an så går den inte alls, den rycker hela tiden och det känns som att kedjan bara spinner på dreven typ, bara på 4an, 1,2,3,5 fungerar normalt. Har ett nytt drivpaket med. Vet inte om det är farligt att fortsätta köra som den är nu eller om man kan utan att hålla på o wheela o så?
 
Vad bör det vara för något som har gått sönder i så fall? 4ans drev? :näsblod

det kostar nog en slant. motorn måste klyvas :gnissla
om du inte gör det själv. finns repair manual för 640 och 660 98-03 på nätet att ladda hem. (rekomenderar inte det om du inte har alla verktyg som krävs).
 
Det vart ingen skillnad efter jag rengjort så nu har jag köpt nya packboxar. Kollar lite på soe.se meksida och det ser inte så jätte svårt ut, ni får gärna komma med tips på om det är något speciellt man ska tänka på vid byte av packboxarna. :)
 
Då jag är total nube när det gäller våra maskiner så kanske ni kan svara på mitt dilemma?
Efter en varm start så går hojjen helt plötsligt som en påse skridskor på 2-3-4 vid gaspådrag, (misständer och rycker som satan)... vilket gör kurv tagning ganska intressant då fjädringen intar rollen som en hoppjärka?
får den fel blandning när den är varm och det ges på gas eller vad tror ni??
 
det kostar nog en slant. motorn måste klyvas :gnissla
om du inte gör det själv. finns repair manual för 640 och 660 98-03 på nätet att ladda hem. (rekomenderar inte det om du inte har alla verktyg som krävs).

Vaa :S är det så illa?? Har du en prisuppfattning på ett ungf?
 
Då jag är total nube när det gäller våra maskiner så kanske ni kan svara på mitt dilemma?
Efter en varm start så går hojjen helt plötsligt som en påse skridskor på 2-3-4 vid gaspådrag, (misständer och rycker som satan)... vilket gör kurv tagning ganska intressant då fjädringen intar rollen som en hoppjärka?
får den fel blandning när den är varm och det ges på gas eller vad tror ni??

Stäng av shoken,
Jag har glömt den vid ett tillfälle...
 
Vaa :S är det så illa?? Har du en prisuppfattning på ett ungf?

tuvär inte men om kugen har gått så bör det ju bytas.
vet bara att jag fick pröjsa 3000:- för att dom skulle plocka ihop
min hoj från cylinderfoten och uppåt. och jag vet ej om man kan dela motorn utan att ta bort den övre skiten ska kolla ritningar men räkna med minimum 6k tror jag iaf. som sagt jag e ingen guru precis utan har bara skruvat lite med en 640. ska kolla ritningarna om jag kan se nått.
bästa är att ringa nån versktad och fråga på ett ungefär va det kan kosta.



nu titta jag på ritningarna lite snabbt. och ja det verkar som om du måste bort med cylinderfoten och all skit ovanför. det e bara att kolla på bild 3 där ser du klart och tydligt bultarna för cylinderfoten, så det måste bort sen finns även en bild på kuggarna.

men det kan ju även vara nått annat som krånglar men det har jag svårt att tro. om du inte får i växeln ordentligt så finns det risk att du ligger och nöter av kuggen och dom blir senare bara mindre och mindre.
gör ett oljebyte och kolla hur mycket spån du får ut.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    164.9 KB · Visningar: 205
Last edited:
vet bara att jag fick pröjsa 3000:- för att dom skulle plocka ihop
min hoj från cylinderfoten och uppåt.

För att kunna klyva motorn och dela halvorna så måste topp, cylinder, kamkedja, svänghjul,kopplingskorg+ alla grejer runtomkring bort som tex oljepumpar, drev mm.

Bara packningssatsen till motorn går på ca 2400, ska sen en firma göra jobbet så blir det nog en hel del arbetstimmar utöver de du ska byta.
 
För att kunna klyva motorn och dela halvorna så måste topp, cylinder, kamkedja, svänghjul,kopplingskorg+ alla grejer runtomkring bort som tex oljepumpar, drev mm.

Bara packningssatsen till motorn går på ca 2400, ska sen en firma göra jobbet så blir det nog en hel del arbetstimmar utöver de du ska byta.

exakt va jag skrev senare :) när dom satte ihop det för mig hade jag cylinderfotspackningen. jag lesna efter typ 30 skärsår efter skrap ringen på kolven och när gängan paja på cylindern (drog efter exakta moment som det stog i boken). så dom fick sätta dit hailcoil och plocka ihop skiten. så jävla iriterande, när man är i momentet bara 1 sak kvar så e jag färdig så skiter det sig:mad:

då borde hans räkning kanske hamna ca 10k? om firma ska göra det.
 
Last edited:
Vad bör det vara för något som har gått sönder i så fall? 4ans drev? :näsblod

Omöjligt att säga vad som gett sig. Det man gör är att dela och byta växelgaffel och drev en av dem är skyldigt....

Kostnaden är trist men jag har grejerna du behöver om du inte skall lämna iväg till KTM handlare...
 
Sådär, nu har jag precis bytt packbox på ett av benen. Det va lättare än jag hade förväntat mig :) Gaffeloljan som jag köpte räckte inte till, så får köpa mer imorgon och ge mig på det andra benet :)
 
Omöjligt att säga vad som gett sig. Det man gör är att dela och byta växelgaffel och drev en av dem är skyldigt....

Kostnaden är trist men jag har grejerna du behöver om du inte skall lämna iväg till KTM handlare...

Håller på för fullt nu o plockar ur motorn.

Jag tänker inte lämna in den till en firma om jag inte absolut behöver.

En kompis känner en som åkt cross länge och har bytt växellådor osv själv, så jag kanske kunde ta den till honom. Jag återkommer då man har den isärplockad. :)
 
Sådär, nu har jag precis bytt packbox på ett av benen. Det va lättare än jag hade förväntat mig :) Gaffeloljan som jag köpte räckte inte till, så får köpa mer imorgon och ge mig på det andra benet :)

Härligt att höra, hade tänkt köra en renorvering på mina gafflar när jag får tid. Var köpte du packboxarna?
 
Håller på för fullt nu o plockar ur motorn.

Jag tänker inte lämna in den till en firma om jag inte absolut behöver.

En kompis känner en som åkt cross länge och har bytt växellådor osv själv, så jag kanske kunde ta den till honom. Jag återkommer då man har den isärplockad. :)

hoppas det löser sig:tummenupp
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top