Ktm 660

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Håller på för fullt nu o plockar ur motorn.

Jag tänker inte lämna in den till en firma om jag inte absolut behöver.

En kompis känner en som åkt cross länge och har bytt växellådor osv själv, så jag kanske kunde ta den till honom. Jag återkommer då man har den isärplockad. :)

Har du mek.handboken är det faktiskt inte så svårt att fixa själv.
Jag totalrenoverade min motor i vintras/våras och det funkade fint.
Gjorde det mest som terapiarbete och hade ingen tidspress.
Skaffade mig en mutterdrager, svänghjulsavdragare, lageravdragare.

Som tidigare inlägg så åker du på packningssats till motorn och den är inte gratis.
Sedan kanske det är bra att byta lite lager i motorn när du ändå har den och då tillkommer det lite.

Var noga med att dokumentera vad du göra bara, för minnet sviker en ganska så snabbt.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Har du mek.handboken är det faktiskt inte så svårt att fixa själv.
Jag totalrenoverade min motor i vintras/våras och det funkade fint.
Gjorde det mest som terapiarbete och hade ingen tidspress.
Skaffade mig en mutterdrager, svänghjulsavdragare, lageravdragare.

Som tidigare inlägg så åker du på packningssats till motorn och den är inte gratis.
Sedan kanske det är bra att byta lite lager i motorn när du ändå har den och då tillkommer det lite.

Var noga med att dokumentera vad du göra bara, för minnet sviker en ganska så snabbt.

Jag har inte någon handbok vad jag har sett, men ska kolla igenom pärmen igen. Vi tog en massa bilder igår på vart alla delar satt innan, har varit med om ett antal gånger då man glömt bort vart saker ska sitta ^^.

Jag skulle gissa på att 3ans drev också kan vara rätt slitet då jag började crossväxla från 2an till 3an likadant som jag gjorde från 3an till 4an senare. Då blir det ca 4500 endast för packningsatsen och dreven verkar det som.

Vad är det mer för lager som kan behöva bytas?

Vet inte vad det är som håller fast motorn längre nu förresten. Vi tog loss motorfästena framme vid oljefiltret typ, på båda sidor. Samt det som höll fast svingen, har tagit loss alla kablar, bara dekompens vajer vi inte tagit lös än, den verkade vara lättare att ta bort om man lyfte på motorn då man ska ta ur den.

*har även tagit bort kedjan och bakdäcket (ska bytas ändå)
 
Last edited:

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Jag har inte någon handbok vad jag har sett, men ska kolla igenom pärmen igen. Vi tog en massa bilder igår på vart alla delar satt innan, har varit med om ett antal gånger då man glömt bort vart saker ska sitta ^^.

Jag skulle gissa på att 3ans drev också kan vara rätt slitet då jag började crossväxla från 2an till 3an likadant som jag gjorde från 3an till 4an senare. Då blir det ca 4500 endast för packningsatsen och dreven verkar det som.

Vad är det mer för lager som kan behöva bytas?

Vet inte vad det är som håller fast motorn längre nu förresten. Vi tog loss motorfästena framme vid oljefiltret typ, på båda sidor. Samt det som höll fast svingen, har tagit loss alla kablar, bara dekompens vajer vi inte tagit lös än, den verkade vara lättare att ta bort om man lyfte på motorn då man ska ta ur den.

Det sitter en bult under motorn genom ramen, dold av svarta plastpluggar. Ta bort decompen nu så slipper på fippla med den senare.
Sen är det hydraulik till kopplingen som skall bort innan den kan tas ur.

Jag har en handbok, men den är på 18Mb. Den finns att ladda ner på nätet. Kolla de olika forumen.
Den finns även som CD-rom hos KTM återförsälj.

Beroende på hur långt/hårt den gått och hur länge du tänkt ha den så hade jag funderat på att byta ramlager, lager till vevstake samt utgående axel, då blir det till att byta packboxarna också.
Detta är inget tvång. Är de ok så är de.
 
Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Det sitter en bult under motorn genom ramen, dold av svarta plastpluggar. Ta bort decompen nu så slipper på fippla med den senare.
Sen är det hydraulik till kopplingen som skall bort innan den kan tas ur.

Jag har en handbok, men den är på 18Mb. Den finns att ladda ner på nätet. Kolla de olika forumen.
Den finns även som CD-rom hos KTM återförsälj.

Beroende på hur långt/hårt den gått och hur länge du tänkt ha den så hade jag funderat på att byta ramlager, lager till vevstake samt utgående axel, då blir det till att byta packboxarna också.
Detta är inget tvång. Är de ok så är de.

Okej ska kika :), ska ut snart igen, försöka få bort decompen, o få se om man kommer åt den där bulten nu, den står på en stol och bakdäcket har jag tagit lös, men man kanske kommer åt den ändå på något sätt.

Jag är så jäkla okunnig på delars namn, men google funkar ju alltid.
Ska försöka få tag på den där handboken nu :).
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Okej ska kika :), ska ut snart igen, försöka få bort decompen, o få se om man kommer åt den där bulten nu, den står på en stol och bakdäcket har jag tagit lös, men man kanske kommer åt den ändå på något sätt.

Jag är så jäkla okunnig på delars namn, men google funkar ju alltid.
Ska försöka få tag på den där handboken nu :).

http://www.ktmforum.se/phpBB3/viewtopic.php?f=14&t=33

där har du sprängskiss på 625 och 640 motorn tyvär fanns inte 660 motorn men det är ju typ samma motor på alla lc4:)
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
En bild på metallspånet från motoroljan
DSC01648.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där var lite mer än lagom med spån....

Bara att riva och se glad ut. Jag checkar ut till 3 juli men hjälper gärna till med glada tillrop och reservdelar efter det...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
En bild på metallspånet från motoroljan
DSC01648.jpg

Usch... För min del väcks gamla minnen när jag ser det där!
Här är två bilder från min förra hoj. Man kan säga att den ena bilden ledde till den andra.
 

Bifogat

  • DSC00023.jpg
    DSC00023.jpg
    236.9 KB · Visningar: 188
  • Flisor2.jpg
    Flisor2.jpg
    6.8 KB · Visningar: 577

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Usch... För min del väcks gamla minnen när jag ser det där!
Här är två bilder från min förra hoj. Man kan säga att den ena bilden ledde till den andra.

ouch ;s.. något jag inte fattar är hur packningarna kan vara så sinnessjukt dyra.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
ouch ;s.. något jag inte fattar är hur packningarna kan vara så sinnessjukt dyra.

du ser på att så mycket spån så har nog kuggen dragit åt helvete.
bara att dela. när du sätter ihop skiten se till att lossa på kugghjulet som går till ventil axeln lr va det heter och inte försöka tvinga på kedjan då kan du skada cylinderfotspackningen, då kommer du troligtvis behöva byta den efter ca 15 mil igen.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
hur är skicket på den..?
vad ska du ha för att slå in den lite fint och skicka med posten då? :)
Rätt okej skick, inga repor eller märken.

Tror posten vill ha 100/150 spänn för att skicka en sån grej och de var väl ungefär vad ja tänkte begära för den så de känns knappt värt :)
 

rob3rt-p

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM -07
Rätt okej skick, inga repor eller märken.

Tror posten vill ha 100/150 spänn för att skicka en sån grej och de var väl ungefär vad ja tänkte begära för den så de känns knappt värt :)

Jag kanske har en annan lösning, om du bor i Västervik som det står? Jag har en polare som är där nere i jobbet och han skulle kunna hämta skärmen om det är möjligt?!
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag har en beg du kan få billigt, har dock inte vägarna förbi linkan den närmsta tiden :)

Har även om lite vit plast om de skulle vara intressant.

Blev lite nyfiken, vilka plastdelar har du i vitt? Är dom i schysst skick?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top