Ktm 660

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Någon som kanske vet vad som hänt med min hoj idag.

På väg hem då jag ska växla upp till 4an så går den inte alls, den rycker hela tiden och det känns som att kedjan bara spinner på dreven typ, bara på 4an, 1,2,3,5 fungerar normalt. Har ett nytt drivpaket med. Vet inte om det är farligt att fortsätta köra som den är nu eller om man kan utan att hålla på o wheela o så?
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Vad bör det vara för något som har gått sönder i så fall? 4ans drev? :näsblod

det kostar nog en slant. motorn måste klyvas :gnissla
om du inte gör det själv. finns repair manual för 640 och 660 98-03 på nätet att ladda hem. (rekomenderar inte det om du inte har alla verktyg som krävs).
 

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Det vart ingen skillnad efter jag rengjort så nu har jag köpt nya packboxar. Kollar lite på soe.se meksida och det ser inte så jätte svårt ut, ni får gärna komma med tips på om det är något speciellt man ska tänka på vid byte av packboxarna. :)
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Då jag är total nube när det gäller våra maskiner så kanske ni kan svara på mitt dilemma?
Efter en varm start så går hojjen helt plötsligt som en påse skridskor på 2-3-4 vid gaspådrag, (misständer och rycker som satan)... vilket gör kurv tagning ganska intressant då fjädringen intar rollen som en hoppjärka?
får den fel blandning när den är varm och det ges på gas eller vad tror ni??
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
det kostar nog en slant. motorn måste klyvas :gnissla
om du inte gör det själv. finns repair manual för 640 och 660 98-03 på nätet att ladda hem. (rekomenderar inte det om du inte har alla verktyg som krävs).

Vaa :S är det så illa?? Har du en prisuppfattning på ett ungf?
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Då jag är total nube när det gäller våra maskiner så kanske ni kan svara på mitt dilemma?
Efter en varm start så går hojjen helt plötsligt som en påse skridskor på 2-3-4 vid gaspådrag, (misständer och rycker som satan)... vilket gör kurv tagning ganska intressant då fjädringen intar rollen som en hoppjärka?
får den fel blandning när den är varm och det ges på gas eller vad tror ni??

Stäng av shoken,
Jag har glömt den vid ett tillfälle...
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Vaa :S är det så illa?? Har du en prisuppfattning på ett ungf?

tuvär inte men om kugen har gått så bör det ju bytas.
vet bara att jag fick pröjsa 3000:- för att dom skulle plocka ihop
min hoj från cylinderfoten och uppåt. och jag vet ej om man kan dela motorn utan att ta bort den övre skiten ska kolla ritningar men räkna med minimum 6k tror jag iaf. som sagt jag e ingen guru precis utan har bara skruvat lite med en 640. ska kolla ritningarna om jag kan se nått.
bästa är att ringa nån versktad och fråga på ett ungefär va det kan kosta.



nu titta jag på ritningarna lite snabbt. och ja det verkar som om du måste bort med cylinderfoten och all skit ovanför. det e bara att kolla på bild 3 där ser du klart och tydligt bultarna för cylinderfoten, så det måste bort sen finns även en bild på kuggarna.

men det kan ju även vara nått annat som krånglar men det har jag svårt att tro. om du inte får i växeln ordentligt så finns det risk att du ligger och nöter av kuggen och dom blir senare bara mindre och mindre.
gör ett oljebyte och kolla hur mycket spån du får ut.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    164.9 KB · Visningar: 205
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
vet bara att jag fick pröjsa 3000:- för att dom skulle plocka ihop
min hoj från cylinderfoten och uppåt.

För att kunna klyva motorn och dela halvorna så måste topp, cylinder, kamkedja, svänghjul,kopplingskorg+ alla grejer runtomkring bort som tex oljepumpar, drev mm.

Bara packningssatsen till motorn går på ca 2400, ska sen en firma göra jobbet så blir det nog en hel del arbetstimmar utöver de du ska byta.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
För att kunna klyva motorn och dela halvorna så måste topp, cylinder, kamkedja, svänghjul,kopplingskorg+ alla grejer runtomkring bort som tex oljepumpar, drev mm.

Bara packningssatsen till motorn går på ca 2400, ska sen en firma göra jobbet så blir det nog en hel del arbetstimmar utöver de du ska byta.

exakt va jag skrev senare :) när dom satte ihop det för mig hade jag cylinderfotspackningen. jag lesna efter typ 30 skärsår efter skrap ringen på kolven och när gängan paja på cylindern (drog efter exakta moment som det stog i boken). så dom fick sätta dit hailcoil och plocka ihop skiten. så jävla iriterande, när man är i momentet bara 1 sak kvar så e jag färdig så skiter det sig:mad:

då borde hans räkning kanske hamna ca 10k? om firma ska göra det.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad bör det vara för något som har gått sönder i så fall? 4ans drev? :näsblod

Omöjligt att säga vad som gett sig. Det man gör är att dela och byta växelgaffel och drev en av dem är skyldigt....

Kostnaden är trist men jag har grejerna du behöver om du inte skall lämna iväg till KTM handlare...
 

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Sådär, nu har jag precis bytt packbox på ett av benen. Det va lättare än jag hade förväntat mig :) Gaffeloljan som jag köpte räckte inte till, så får köpa mer imorgon och ge mig på det andra benet :)
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Omöjligt att säga vad som gett sig. Det man gör är att dela och byta växelgaffel och drev en av dem är skyldigt....

Kostnaden är trist men jag har grejerna du behöver om du inte skall lämna iväg till KTM handlare...

Håller på för fullt nu o plockar ur motorn.

Jag tänker inte lämna in den till en firma om jag inte absolut behöver.

En kompis känner en som åkt cross länge och har bytt växellådor osv själv, så jag kanske kunde ta den till honom. Jag återkommer då man har den isärplockad. :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Sådär, nu har jag precis bytt packbox på ett av benen. Det va lättare än jag hade förväntat mig :) Gaffeloljan som jag köpte räckte inte till, så får köpa mer imorgon och ge mig på det andra benet :)

Härligt att höra, hade tänkt köra en renorvering på mina gafflar när jag får tid. Var köpte du packboxarna?
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Håller på för fullt nu o plockar ur motorn.

Jag tänker inte lämna in den till en firma om jag inte absolut behöver.

En kompis känner en som åkt cross länge och har bytt växellådor osv själv, så jag kanske kunde ta den till honom. Jag återkommer då man har den isärplockad. :)

hoppas det löser sig:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top