Ktm 660

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Okey, tack!

Såg att det var annan färg på framdämparen, -05 något ljusare men båda med WP-klibbor... är det samma dämpare ändå?

Tror det blir ett köp nu snart... så jävla sugen på att börja köra igen :yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okey, tack!

Såg att det var annan färg på framdämparen, -05 något ljusare men båda med WP-klibbor... är det samma dämpare ändå?

Tror det blir ett köp nu snart... så jävla sugen på att börja köra igen :yoparty

Ja dämparen är identisk....
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur har vi det med dämpare bak, finns det bara för 90-kiloas gossar eller även 100?

Riktiga män väger över 100 kg (0.1 ton :brinnerup).
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Skillnader mellan 660 -05 och -06, är det några?

Är 800 mil mycket eller ska man slå till?

Jo en skillnad är det. Cylinderfotspackningen är i papp på 05an, vilket har lett till att det blivit läckage där på en del hojar. Ryktet säger att det tydligen har gått på garanti att man fått en ny i metall, men det är inget jag vet säkert. Ett tips kan ju vara att kolla på den iaf om det är en 05a du ska köpa.

(Trodde aldrig jag skulle säga emot Boris Jr. :va)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo en skillnad är det. Cylinderfotspackningen är i papp på 05an, vilket har lett till att det blivit läckage där på en del hojar. Ryktet säger att det tydligen har gått på garanti att man fått en ny i metall, men det är inget jag vet säkert. Ett tips kan ju vara att kolla på den iaf om det är en 05a du ska köpa.

(Trodde aldrig jag skulle säga emot Boris Jr. :va)

Du har så rätt så, tänkte bara inte på det:tummenupp

Jag anser det vara ett ickeproblem som förstorats upp. De cyklar som har börjat läcka är bytta som goodwill och de som inte börjat läcka på 5 år lär inte börja läcka nu....
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Någon som har tips på bra hemsidor med lite lull lull till 660?
Plastkit finns ju lite överallt men mer än så? Någon utländsk site som har grejer? På Svenska sidor hittar jag mest saker passande exc och sx maskinerna...

Även på jakt efter akrapovic, slipon eller begagnat helsystem... var köper man sånt nytt annars?
 

Snowman89

Guest
En kompis köpte sig häromdagen en Ktm 660 -04 som självklart läcker olja vid vänster sida vid utblåset. Antar att det är det vanliga problemet med ventilkåpan. Så hur fixar man det enklast möjligt?

Tänkte kolla lite mer er andra, hur går era 660? När jag provkörde den så upplevde jag den som att den inte gick alls på lägre varv och att den mest hostade och dog när man kom ner för lågt. Ska det vara så eller är det något konstigt?

Vad ska man annars tänka på när man skruvar 660?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte kolla lite mer er andra, hur går era 660? När jag provkörde den så upplevde jag den som att den inte gick alls på lägre varv och att den mest hostade och dog när man kom ner för lågt. Ska det vara så eller är det något konstigt?

Ja, dom är så. Antagligen skulle det försvinna med lite mer svängmassa. Till priset av en mindre rapp motor.
 

Snowman89

Guest
Ja, dom är så. Antagligen skulle det försvinna med lite mer svängmassa. Till priset av en mindre rapp motor.
Åfan. Kul att veta iallafall så då vet man att det inte är något problem med den :) Fruktansvärd rolig hojj.

Någon som har tips på hur man fixar den läckande ventilkåpan då? På enklast möjliga sätt :)

Förresten, vad kör ni med för bestyckning? Ifall någon sitter och trycker på en verkstadshandbok så pma gärna :)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tänkte kolla lite mer er andra, hur går era 660? När jag provkörde den så upplevde jag den som att den inte gick alls på lägre varv och att den mest hostade och dog när man kom ner för lågt. Ska det vara så eller är det något konstigt?

Hur låga varv snackar vi nu?
Min 660 med Akra-slipon var lite tjurig om du gasade på för hetsigt under ca. 3300rpm om jag minns rätt.
Med rallykammen kunde jag däremot krana på hårt från knappt 2500rpm utan att den protesterade.

Jag körde även acc. pump-modden på min, kommer inte ihåg om jag gjorde det med originalkammen redan, eller om det var i samband med bytet till rallykammen. De brukar ju kunna vara lite tjuriga då acc. pumpen sprutar alldeles för mycket bensin original.
 

Snowman89

Guest
Hur låga varv snackar vi nu?
Min 660 med Akra-slipon var lite tjurig om du gasade på för hetsigt under ca. 3300rpm om jag minns rätt.
Med rallykammen kunde jag däremot krana på hårt från knappt 2500rpm utan att den protesterade.

Jag körde även acc. pump-modden på min, kommer inte ihåg om jag gjorde det med originalkammen redan, eller om det var i samband med bytet till rallykammen. De brukar ju kunna vara lite tjuriga då acc. pumpen sprutar alldeles för mycket bensin original.
Typ 50-60km/h så hoppar den fram vid tomgång och dör vid gaspåslag eller poffar och låter allmänt konstigt. Skulle uppskatta de till typ 1000-1500rpm. Vad körde du för bestyckning med ditt akraslipon utan rallykammen? Tror den går lite snålt just nu också.

Jaha länka gärna till den modden eller skriv lite snabbt vad den innebär :)
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Typ 50-60km/h så hoppar den fram vid tomgång och dör vid gaspåslag eller poffar och låter allmänt konstigt. Skulle uppskatta de till typ 1000-1500rpm. Vad körde du för bestyckning med ditt akraslipon utan rallykammen? Tror den går lite snålt just nu också.

Jaha länka gärna till den modden eller skriv lite snabbt vad den innebär :)

Oj, är drygt 1.5 år sedan jag höll på och grejade med den, så jag minns tyvärr inte hur den var bestyckad.

Finns två varianter man kan göra:

O-rings modden
BK-modden

Vitsen är alltså att korta ner tiden som acc. pumpen sprutar. Original brukar den ligga på mellan 2 och 3 sekunder, vilket kan dränka hojen. Rekommenderat brukar väl ligga på kring 0.5s. Finns en del klipp Youtube också.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oj, är drygt 1.5 år sedan jag höll på och grejade med den, så jag minns tyvärr inte hur den var bestyckad.

Finns två varianter man kan göra:

O-rings modden
BK-modden

Vitsen är alltså att korta ner tiden som acc. pumpen sprutar. Original brukar den ligga på mellan 2 och 3 sekunder, vilket kan dränka hojen. Rekommenderat brukar väl ligga på kring 0.5s. Finns en del klipp Youtube också.

Fast på en gatgående LC4 är detta inte att rekommendera........

På enduroprogrammet och för race finns där absolut en poäng men för gatbruk är det riskabelt. SKall man göra någon accpumpmodd så är det att byta till en diafragma med mindre volym så man minskar sprutad volym men behåller tiden...
 

Snowman89

Guest
Fast på en gatgående LC4 är detta inte att rekommendera........

På enduroprogrammet och för race finns där absolut en poäng men för gatbruk är det riskabelt. SKall man göra någon accpumpmodd så är det att byta till en diafragma med mindre volym så man minskar sprutad volym men behåller tiden...

Aha okej.

Boris du kanske kan tipsa om en lämplig bestyckning? Tycker det verkar som att den går snålt just nu då den smäller en hel del. Sen hur ska man göra med den läckande ventilkåpan? är det bara att byta packningen eller måste man lämna in kåpan och få den kollad så den är plan eller vad gör man för att fixa det så enkelt och billigt som möjligt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Aha okej.

Boris du kanske kan tipsa om en lämplig bestyckning? Tycker det verkar som att den går snålt just nu då den smäller en hel del. Sen hur ska man göra med den läckande ventilkåpan? är det bara att byta packningen eller måste man lämna in kåpan och få den kollad så den är plan eller vad gör man för att fixa det så enkelt och billigt som möjligt?

Jag säljer bestyckningskit så konkurrerar ogärna med mig själv men en bra grundbestyckning är 160 42 OBEKR/5

Är det inspektionsluckorna eller locket som läcker?
 

Snowman89

Guest
Jag säljer bestyckningskit så konkurrerar ogärna med mig själv men en bra grundbestyckning är 160 42 OBEKR/5

Är det inspektionsluckorna eller locket som läcker?
Jaha men skicka ett PM då så kanske du har något roligt för mig :)

Jadu bra fråga... Har inte kollat så noga, vet bara att det läcker olja från något där uppifrån. Får kolla lite närme på det.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Typ 50-60km/h så hoppar den fram vid tomgång och dör vid gaspåslag eller poffar och låter allmänt konstigt. Skulle uppskatta de till typ 1000-1500rpm. Vad körde du för bestyckning med ditt akraslipon utan rallykammen? Tror den går lite snålt just nu också.

Jaha länka gärna till den modden eller skriv lite snabbt vad den innebär :)

Dör den vid gaspådrag och smäller så ska du nog byta lågfarsmunstycke till ett större. Det ska man göra efter man tagit bort strypningarna..

Att den är ryckig vid låga varv - enstånkare. Växla ned, man får ligga på lite varv annars hoppar man ju fram.
 

Snowman89

Guest
Dör den vid gaspådrag och smäller så ska du nog byta lågfarsmunstycke till ett större. Det ska man göra efter man tagit bort strypningarna..

Att den är ryckig vid låga varv - enstånkare. Växla ned, man får ligga på lite varv annars hoppar man ju fram.

Aha okej.

Jo visst är det så. Dock så hoppar den fram på tomgång vid låga varv som den ska och det jag tycker verkar konstigt är att när man sedan rör gasen så lägger den av eller hoppar ännu värre och börjar smälla
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top