Ktm 660

HoOmer skrev:
Efter man ha köpt filtret så tar man bort det gamla och sätter typ en rör bit mellan fuggen å det nya filtret, sen kapar och borrar man helvetet ur luftboxen.

Sen väntar man på vår och brassar helvete :banana


HEHE, jag behöver inte vänta på våren...

Var ute och gasade idag!!!

Lite scary med lagom stora isfläckar överallt... men ack så roligt!!!!!
 
Malmö-motard skrev:
Sadeln från -05 är smalare och hårdare, annat "tyg" och sadelöppningsmekanismen bak är annorlunda. På 04 har du en snabbskruv (som suger) uppe på sadeln baktill, på 05 sitter det en spak under sadeln. Fästet mot tanken är samma på båda.


Jag har 05:ans sadel på min 04. Har precis som du säger 04:ans snabbskruv som fäste bak. JAg gillar 05-sadeln bättre än den mjuka 04:an.
 

Bifogat

  • ktm.jpg
    ktm.jpg
    85.3 KB · Visningar: 356
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N
 
isse skrev:
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N

ja mä! :fyllisar
 
Blir många KTM runt stockholm i år då eller snarare supermotarder! :)
 
isse skrev:
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N

Kan jag lova dig att det är! Själv så har jag beställt en rallykam & tid för portning av toppen. Mmm... kan det bli sommar snart???? :fyllisar
 
Vet någon om det finns ett tändningslås att koppla in liknande det eftermarknadskittet som finns till XRen?
 
Ivil skrev:
Vet någon om det finns ett tändningslås att koppla in liknande det eftermarknadskittet som finns till XRen?

du lär ju typ kunna använda det som är till xren eftersom det iprincip bara är en dödarknapp med nyckel. mao helt värdelöst. lägg pengarna på nåt lås eller nåt istället
 
Spider skrev:

Det var min topp Anders syftar på. Han skulle ha portat den i förra veckan, men den kom tillbaka orörd...
Man blir lite besviken när man har FÖR bra grejor. Nu finns det ju inte mer effekt att hämta i toppen ju - om man inte ska lägga stora pengar på den.
 
Nickeluring skrev:
Det var min topp Anders syftar på. Han skulle ha portat den i förra veckan, men den kom tillbaka orörd...
Man blir lite besviken när man har FÖR bra grejor. Nu finns det ju inte mer effekt att hämta i toppen ju - om man inte ska lägga stora pengar på den.

Imponerande att toppen är så bra från fabrik! Vore intressant att veta om toppen till 660:n är lika bra som Dukens? Kanske rent av är samma topp, vad vet jag?
 
MackeNo1 skrev:
Imponerande att toppen är så bra från fabrik! Vore intressant att veta om toppen till 660:n är lika bra som Dukens? Kanske rent av är samma topp, vad vet jag?

Ja, jag tror att det är samma topp. Det som skiljer i toppen är väl kammen.
 
Spider skrev:

Ojdå.

Fan så kluven jag blev nu... Anders Brink verkar ju veta vad han pysslar med... och samtidigt så har jag fått information om att personen som skulle göra jobbet har mätt upp ganska rejäla skillnader före / efter portning och större ventiler.

Citat ur mailkonversation med en välrenommerad trimmare,
--
Vi har stor erfarenhet av KTMs motorer och trimmning av dessa speciellt portning av topplock som vi har följt upp med flödesmätning och bänkkörning med mycket goda resultat.Vill du ha hjälp med att porta toppen så gör vi gärna det.


Vi har två alt. på trimmningsgrad.
Alt 1:Portning av topplock med bibehållen ventilstorlek. Pris. 5000skr + moms.
Alt 2:Portning av topplock samt montering av större ventiler. Pris. Ventiler 500skr/st plus tilkommande arbete 1000skr =8000skr + moms.

I båda alternativen ingår utöver portningsarberte ,mirafräsning av ventilsäte,maskinslipning av ventiler,planfräsning av topplock,maskintvättning,glasblästring samt demontering och montering av ventilsystem.

Skillnaden mellan standard topplock och alt 1 är väldigt markant.
Skillnaden mellan alt 1 och alt 2 är 5-6hk och upplevs i praktiken som mycket stor.

Ditt val av avgassystem och kamaxel är väl anpassat till motorns användningsområde.

--
:gnissla :gnissla :gnissla 10.000kr helt i onödan? Visst, det är dyra hästar - men det har jag räknat med och kan leva med. Men gör det ingen effekt så finns det ju ingen anledning att pilla med det.. :3freak
 
Last edited:
Det här ska bli intressant att följa...
Det brukar vara så när det gäller portning att alla trimmare tycker olika så du får väl bilda dig en egen uppfattning efter svaren du får...
 
Malmö-motard skrev:
Ojdå.

Fan så kluven jag blev nu...
Du kan ju i vilket fall som helst ställa ett par kontrollfrågor för att få reda på vilken KTM-motor dom refererar till. Är det LC4 eller RFS ? Och om det nu är LC4, om det gäller High Flow toppen eller inte ? Sen kan du ju även hänvisa till Brink och vad han tycker/säger för att se vad dom har att säga. Sen får du gärna posta svaret här.

.
 
High Flow-toppen är bra - bättre än den gamla. Men visst finns det små förändringar man kan göra för att det ska passa resten av motorn (och avgassystem, insug m.m.) på ett optimalt sätt. Om man byter till större avgasventiler så bör den inte se ut som om man kör med original. Att en "grottis-topp" är bra råder det inga tvivel om, men man kan göra saker med viss variation.

Synd att jag inte har närmare bilder och mått på min topp som jämförelse...
 
TomK skrev:
High Flow-toppen är bra - bättre än den gamla. Men visst finns det små förändringar man kan göra för att det ska passa resten av motorn (och avgassystem, insug m.m.) på ett optimalt sätt. Om man byter till större avgasventiler så bör den inte se ut som om man kör med original. Att en "grottis-topp" är bra råder det inga tvivel om, men man kan göra saker med viss variation.

Synd att jag inte har närmare bilder och mått på min topp som jämförelse...

Det var just det som Anders Brink föreslog att jag kunde göra med min topp. Men det skulle kräva ett big bore kit för att det skulle göra någon större nytta. Många pengar skulle det kosta...kanske något för nästa års uppgradering...


gixxxerracing skrev:
Är det nån som har bra bilder på toppen ???

Jag har tyvärr precis monterat min topp, så jag kan inte bidra med några bilder.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top