Ktm 660

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tja! jag vill hemskt gärna skaffa en sprillans ktm 660 men lyckas alltid ringa firmorna 5-10 min efter att de har sålt maskinerna. Är det väldigt stor skillnad mellan en 660 och en 640? Det skiljer ju 11 kg torrvikt och lite i effekt vad jag har förstått. Någon som kan ge mig mer utförliga uppgifter?
Är det kanske bättre att köpa en beggad 660 än en ny 640?
Tacksam för svar
MVH Niclas
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
någon som vet om framdrevet ska spännas med moment? jag har fått ett oljeläckage bakom framdrevet antar att jag spännt det för hårt, kan man byta den packboxen utan att klyva motorn?

Oljeläckaget beror nog på att packboxen eller o-ringen bakom drevet har gett sig, jag har dragit åt min drevmutter utan att veta vilket moment det är, är nog inte så kinkigt.

Packboxen och o-ringen är lätt att byta, ta bort drevet bara så ser du allt innanför.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tja! jag vill hemskt gärna skaffa en sprillans ktm 660 men lyckas alltid ringa firmorna 5-10 min efter att de har sålt maskinerna. Är det väldigt stor skillnad mellan en 660 och en 640? Det skiljer ju 11 kg torrvikt och lite i effekt vad jag har förstått. Någon som kan ge mig mer utförliga uppgifter?
Är det kanske bättre att köpa en beggad 660 än en ny 640?
Tacksam för svar
MVH Niclas

Kan ju finnas en andledning till att alla 660 är slutsålda och det finns gott om 640.

En 640 har ca 55 hk en 660 ca 60 hk,den största skillnaden är i gasrespons och att 660 är lite råare i motorn.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kan ju finnas en andledning till att alla 660 är slutsålda och det finns gott om 640.

En 640 har ca 55 hk en 660 ca 60 hk,den största skillnaden är i gasrespons och att 660 är lite råare i motorn.

då låter det ju förbannat lockande med 660!

Om man köper begagnat, skall man satsa på -04 eller -05?

har ju haft funderingar på 690 men det känns som om man måste punga ut en bit över 20 lax på omdrevning, akrapovic helsystem, och ommappning innan den ens är värd att köra. Sen är 660 bra mycket snyggare dessutom!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
då låter det ju förbannat lockande med 660!

Om man köper begagnat, skall man satsa på -04 eller -05?

har ju haft funderingar på 690 men det känns som om man måste punga ut en bit över 20 lax på omdrevning, akrapovic helsystem, och ommappning innan den ens är värd att köra. Sen är 660 bra mycket snyggare dessutom!

Kan man leva utan dubbelpipor så är -04 ett mer ekonomiskt val,verkar dessutom finnas fler av dom.

Du får skjutsa på -05 (om det nu är viktigt) men du har två pipor att vurpa sönder dvs det spelar ingen roll åt vilket håll du kastar dig.

Annars är dom lika.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kan man leva utan dubbelpipor så är -04 ett mer ekonomiskt val,verkar dessutom finnas fler av dom.

Du får skjutsa på -05 (om det nu är viktigt) men du har två pipor att vurpa sönder dvs det spelar ingen roll åt vilket håll du kastar dig.

Annars är dom lika.

Har hört rykten om att det är olika serviceintervaller på 04 och 05? Stämmer detta eller kan jag ha drömt det? Vad rekommenderar du som tak för hur många mil den har gått då? när börjar det krångla?

Tacksam för din hjälp! =)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har hört rykten om att det är olika serviceintervaller på 04 och 05? Stämmer detta eller kan jag ha drömt det? Vad rekommenderar du som tak för hur många mil den har gått då? när börjar det krångla?

Tacksam för din hjälp! =)

Nja är dom välskötta så är ju mil ett mindre problem,men man får utgå ifrån att dom gått hårt.

När dom börjar krångla är en definationsfråga,min -05 (250mil) tappar skruv och gnisslar i bromsarna,den får lite kärlek och Loctite så mår den bra igen.

Min Duke såg ut som ny i motorn vid 1300 mil,bortsett ifrån ett lager i lådan som hade gett upp.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nja är dom välskötta så är ju mil ett mindre problem,men man får utgå ifrån att dom gått hårt.

När dom börjar krångla är en definationsfråga,min -05 (250mil) tappar skruv och gnisslar i bromsarna,den får lite kärlek och Loctite så mår den bra igen.

Min Duke såg ut som ny i motorn vid 1300 mil,bortsett ifrån ett lager i lådan som hade gett upp.

Med tanke på serviceintervaller och så kanske man borde satsa på en -05 som inte gått mer än 500 mil?
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
missljud i motor

ljudet hörs redan vid tomgång men inte så högt och låter mer när man varvar lite...de är ett missljud som låter hela tiden alltså inget tickande. en polare trodde de kunde vara ett ramlager nån som har någon annan ide störigt nu när man precis fått tillbaka möget från verkstaden. vågar man köra med de? hojen är en 660-05 med cirka 400 mil så tycker de verkar konstigt om nåt hänt i motorn redan bytt olja var 100:e mil
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
ljudet hörs redan vid tomgång men inte så högt och låter mer när man varvar lite...de är ett missljud som låter hela tiden alltså inget tickande. en polare trodde de kunde vara ett ramlager nån som har någon annan ide störigt nu när man precis fått tillbaka möget från verkstaden. vågar man köra med de? hojen är en 660-05 med cirka 400 mil så tycker de verkar konstigt om nåt hänt i motorn redan bytt olja var 100:e mil

Det är inte det berömda kopplingsrasslet som låter då? Blir det tyst när du håller kopplingen inne?
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
det fixar du själv om du bara har lite mek vana, det är inget som är avanserat och det behövs inga specialverktyg för det...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Som Afa säger,man fixar det själv med lite vana.

Vad det kostar att läman bort vet jag inte,är du osäker på att göra det själv så släng ut en blänkare så kanske någon kan hjälpa dig.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top