Ktm 660

KTM 640 // 660

Provat både och,640 årsmod 06 och 660 årsmod 05.

660 i orginal utförande utan några modifieringar.Den kändes klart något rappare än 640.Vibrerar dock mycket i händer/fotsulor och känns mest som en stads bus hoj eller på grusiga vägar :)

640 lite mjukare,skönare att köra,mindre vibrationer och går säkert att avverka några mil utanför stadsbyggnad med.Upplevde den lite bekvämare att sitta på oxå,är där skillnad?

Inte koll på det men är det så att 660 motorn är bultad direkt i ramen,givetviss mer effekt oxå som gör att den vibrerar osv mer?

640 har den gummibussningar mellan motor och ram som gör den mindre vibrationsbenägen?

Bägge är bultade rätt i ramen.

Rappheten kommer antagligen mycket ifrån dom olika förgasarna ,mer kubik ger dig vrid, inte rapphet.

640 har en vaccumstyrd och 660 en mekanisk.
 
Det är alltså den här man ska ha om man vill ha lite mer skjuts på låg och mellan reg:

58536010044 CAMSHAFT RALLYE CPL. 2001 1452,92 SEK

Komplett med vad? Inget mer som behövs/kan vara bra att beställa samtidigt?

Större munstycke bör du oxå köpa, ragnar på lelles rekomenderade 170 lr 172.. Gick på 1544med frakt..

Jag fick ge 1421kr för kammen dock inga större skillnader men dock inte samma pris!!!!!!!
 
Jag e nästan helt 100 på att det är så gällande årsmodellerna 05 o framåt.
Och som nån skrev så är det olja+filter var 250:e mil på 04:orna iaf.



Har en 660 -04:a som jag har lite planer på att sälja. Har gått drygt 650 mil, servad enligt intervallerna utav mig själv, alltså inga stämplar i boken.
Lite ombyggd bak, alla originalplastdelar finns. Har aldrig krånglat, läckt eller annan skit.
Intresserad? Isåfall kan jag nog lösa ett par bilder...

jag är rätt sugen... men det blir mer framåt mitten av sommaren, har planer på att ta en extra uppkörning efter min 21årsdag... Ungefär vad ska du ha för den då?
 
Större munstycke bör du oxå köpa, ragnar på lelles rekomenderade 170 lr 172.. Gick på 1544med frakt..

Jag fick ge 1421kr för kammen dock inga större skillnader men dock inte samma pris!!!!!!!

Har 165 i nu och har ett 168 liggandes. Får utgå ifrån det först. Men inget annat som rör själva monteringen då?
 
KTM 640 // 660

Provat både och,640 årsmod 06 och 660 årsmod 05.

660 i orginal utförande utan några modifieringar.Den kändes klart något rappare än 640.Vibrerar dock mycket i händer/fotsulor och känns mest som en stads bus hoj eller på grusiga vägar :)

640 lite mjukare,skönare att köra,mindre vibrationer och går säkert att avverka några mil utanför stadsbyggnad med.Upplevde den lite bekvämare att sitta på oxå,är där skillnad?

Inte koll på det men är det så att 660 motorn är bultad direkt i ramen,givetviss mer effekt oxå som gör att den vibrerar osv mer?

640 har den gummibussningar mellan motor och ram som gör den mindre vibrationsbenägen?


Nu vet jag inte hur -05/06 är men är inte 640 styre gummiupphängt samt gummit på fotpinnarna?
 
Har 165 i nu och har ett 168 liggandes. Får utgå ifrån det först. Men inget annat som rör själva monteringen då?

Nja av någon anledning brukar en del förstöra packningen till vattenpumpen hur de nu lyckas?? Det du skall också beställa är de 5 kopparbrickorna: 2st på vänster sida på ventilkåpan och 3st som sitter på höger sida på ventilkåpan, kolla på sprängskissen så ser du!

Annars är det inget speciellt förutom hålla kolla på markeringar på kamaxeln samt kamdrevet, olja in lagret samt hitta en passande packningsmassa för att täta ventilkåpan igen. Jag använder Threebond som jag tycker fungerar bra.

Nu när jag bytte till Wingsdämparna även om jag kör 32mm pluggarna så går den jäkligt bra. Kör med 165 i main och 48 i lågfart. Kommer inte ihåg nålen men tror det var på 4:e hacket eller 5:e. 2 varv utskruvad luftskruv och fint gyllenbrunt stift. Fattar inte de som kör med 170/172 i main?
 
Nja av någon anledning brukar en del förstöra packningen till vattenpumpen hur de nu lyckas?? Det du skall också beställa är de 5 kopparbrickorna: 2st på vänster sida på ventilkåpan och 3st som sitter på höger sida på ventilkåpan, kolla på sprängskissen så ser du!

Annars är det inget speciellt förutom hålla kolla på markeringar på kamaxeln samt kamdrevet, olja in lagret samt hitta en passande packningsmassa för att täta ventilkåpan igen. Jag använder Threebond som jag tycker fungerar bra.

Nu när jag bytte till Wingsdämparna även om jag kör 32mm pluggarna så går den jäkligt bra. Kör med 165 i main och 48 i lågfart. Kommer inte ihåg nålen men tror det var på 4:e hacket eller 5:e. 2 varv utskruvad luftskruv och fint gyllenbrunt stift. Fattar inte de som kör med 170/172 i main?

Tackar :tummenupp Precis vad jag ville veta. Lika bra att gardera sig med packningar och dyl.
 
Last edited:
Hos närmsta ktm handlare. 58303045044 FOOTREST RUBBER CPL. 94 kostar ca 85:- Har du provat att flytta fram foten något. Känns mycket mindre bara av göra så tycker jag, när man tuggar tråkig landsväg.
 
Last edited:
E det bara jag som får som 2 horn i pannan då jag sätter mig på hojen!?
Det är fan omöjligt att köra lungt en hel vända då man är ute och åker.
Hamnar man först vid ett rödlyse, så blir det automatiskt att hojen råkar åka upp på baken.

En annan grej jag undrar är, att när jag gör stoppie`s så har hojen börjat att lägga av för mig, lagom irri:mad: eftersom det ofta händer vid rödljusen.
Någon som vet varför?
 
E det bara jag som får som 2 horn i pannan då jag sätter mig på hojen!?
Det är fan omöjligt att köra lungt en hel vända då man är ute och åker.
Hamnar man först vid ett rödlyse, så blir det automatiskt att hojen råkar åka upp på baken.

En annan grej jag undrar är, att när jag gör stoppie`s så har hojen börjat att lägga av för mig, lagom irri:mad: eftersom det ofta händer vid rödljusen.
Någon som vet varför?

Välkommen till motard världen hehe, har hört att det är ett litet problem att den dör vid stoppies vet dock ej vad det är. Ge lite gas samtidigt :yoparty
 
Hur löser man det här med larm på en 660 när den inte har nåt batteri?

Jag är sugen på att ha en larm med GPS-funktion så man kan hitta hojen igen om den blir stulen. Många här i Gbg har ju blivit av med sina motarder :mad:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top