Ktm 660 -04 startade hos säljaren, inte när jag kom hem...

Det är svårt att kicka utan fungerande autodekomp. Jag skulle dock säga att det är väldigt överdiagnostiserat med utsliten autodekomp. Precis lika vanligt att någon har klåpat sig när de satt ihop grejerna. Av de LC4 jag felsökt pga problem med autodekompen har mer än 50% varit felaktig montering eller fel ventilspel. Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Jag bor tyvärr lite långt bort för att hjälpa dig lite smidigt men gå in på soe.se och leta upp Karl Hagenblad i Åby, han är en av få som skulle få skruva med mina grejer.
 
Ingen koll på hur det är med 660:n men min ttr är snudd på omöjlig att sparka igång om belysningen är på.
Blir för kass gnista och den surar ner sig.
 
Det är nästan nostalgiskt att läsa denna tråd, för mig tog det säkert två veckor att få till rätt knyck.

Vi är många som varit där...

Jag var med en kompis som köpte en Honda 600 (XR?) på 80-talet. Det var brått att åka och titta så vi for iväg utan att ens ha med en hjälm. Säljaren kom ut och kickade igång den på första. Kompisen fick låna ett vurpollon och åkte iväg på provtur men fick motorstopp vid första trafikljuset.
Då tänkte han att det är ju bara att starta den igen men se det var det inte alls det. Efter en lång stund kom han ledandes motorcykeln. Ägaren kickade igång den på första, igen, och provturen kunde fullföljas. Hojen ansågs vara i gott skick och affären gjordes upp men vi var tvugna att åka och hämta hjälm och kläder.

När vi kom tillbaka efter nån timme så tog han på sig kläder och hjälm för att åka hem. Tio munuter senare stod han avklädd och svettig... Det var bara att bita i det sura äpplet och be den tidigare ägaren komma ut och starta motorn men nu inträffade det fasansfulla. Han var inte hemma!

Till slut, när vi båda var så trötta så vi nästan grät bogserade vi igång den efter bilen med ett lånat hundkoppel.

Några veckor senare startade den alltid på första igen.
 
Det är svårt att kicka utan fungerande autodekomp. Jag skulle dock säga att det är väldigt överdiagnostiserat med utsliten autodekomp. Precis lika vanligt att någon har klåpat sig när de satt ihop grejerna. Av de LC4 jag felsökt pga problem med autodekompen har mer än 50% varit felaktig montering eller fel ventilspel. Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Jag bor tyvärr lite långt bort för att hjälpa dig lite smidigt men gå in på soe.se och leta upp Karl Hagenblad i Åby, han är en av få som skulle få skruva med mina grejer.

När jag ställde ventilerna upptäckte jag en del flytande packning runt toppen... Så att någon har varit in där och röjt runt finns ju en risk för...
Det måste vara avgasventilerna som styr autodekompen va? När jag ställde de nu så ställde jag ganska tighta 0.15 på både insug och avgas. 0.15 gick in utan större problem ändå, 0.20 inte alls. Borde jag prova att sätta lite lösare avgas innan jag fortsätter leta vidare?


Återigen, tack för alla ni som svarat och vill hjälpa till! Uppskattas MASSOR! :kär:krama
 
När jag ställde ventilerna upptäckte jag en del flytande packning runt toppen... Så att någon har varit in där och röjt runt finns ju en risk för...
Det måste vara avgasventilerna som styr autodekompen va? När jag ställde de nu så ställde jag ganska tighta 0.15 på både insug och avgas. 0.15 gick in utan större problem ändå, 0.20 inte alls. Borde jag prova att sätta lite lösare avgas innan jag fortsätter leta vidare?


Återigen, tack för alla ni som svarat och vill hjälpa till! Uppskattas MASSOR! :kär:krama

Flytande packning sitter där från fabrik. Men en cykel från -04 lär ha varit öppnad...

Det är en liten ring som ger ena avgasventilen en touch så den släpper ut lite komp. Ju mindre spel på ventilen desto mer dekomp.
 
Flytande packning sitter där från fabrik. Men en cykel från -04 lär ha varit öppnad...

Det är en liten ring som ger ena avgasventilen en touch så den släpper ut lite komp. Ju mindre spel på ventilen desto mer dekomp.

Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej
 
Last edited:
Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej

Börja inte meka med en fungerande hoj, -lär dig kicka den i stället !!!!
Hårda ord men det är fakta :fakta
 
Börja inte meka med en fungerande hoj, -lär dig kicka den i stället !!!!
Hårda ord men det är fakta :fakta

Självklart kommer jag fortsätta försöka hitta något knyck som passar hojen, men med svart på vitt så är jag nu 100% säker att autodekompen inte klickar och funkar som den ska. Även om jag hittar ett sätt att starta hojen så vill jag inte ha en "ofräsch" svårstartad hoj, den ska vara 100%ig och lättstartad:tummenupp
 
De där me autodekompen har jag själv aldrig hört eller lagt någon större vikt på...
De går att hitta rätt läge å få igång den utan att äns använda den manuella dekompen...
Vet flera å även jag själv som kicka å inte fått igång hojen... Ingen är världsmästare på de efter 5 min...
Bara träna, så kommer det me tiden... Även om de är surt nu så blir,det bara bättre me tiden...

Jag har flera Ktm:er å alla är inte lika så de skiljer sig mellan varje även av samma modell...
Hojar är som kvinnor, ser nästan lika ut men skiljer sig mycke när man kommer till dom små viktiga detaljerna...:D
 
Nu när jag läser dina problem med att kicka igång hojen så stryker jag KTM 660 som ett potentiellt köp :)
 
Min 660 ville ha ett par pumpningar/vrid på gasen innan man kickade för att gå igång snällt (och som alla andra sagt, ingen gas medan man kickar). Sen är det bara tekniken kvar. :tummenupp
 
Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej

Du kan prova att tillfälligtvis ställa ner avgasspelet till 0,10 för att höra om du får klick från autodekompen då. Kör dock inte omkring med det på sikt. Rör inte insugarna.
 
Nu när jag läser dina problem med att kicka igång hojen så stryker jag KTM 660 som ett potentiellt köp :)

Det tycker jag inte du skall göra. En korrekt injusterad 660 kan min mormor kicka igång.

För övrigt så håller jag på att totalrenovera en 660 som blir klar om 3 veckor. Allt nytt i motorn, garanterat korrekt justerat och lättstartad. Säljes till högsbjudande :D
 
Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Om jag tar ut kammen ur motorn, går det då att byta ut bara själva decompen på kammen? Det är ju samma jobb, men då kanske man slipper köpa en 15cm lång del för 3000 på ktmshop... :tungan finns det några pålitliga tyska sidor eller dyligt som du haft bra erfarenheter med, som inte levererar en banan till kamaxel? Den är ju ändå ganska kort, så om dom lyckas böja den ska det väl till en del våld...
 
Vi är många som varit där...

Jag var med en kompis som köpte en Honda 600 (XR?) på 80-talet. Det var brått att åka och titta så vi for iväg utan att ens ha med en hjälm. Säljaren kom ut och kickade igång den på första. Kompisen fick låna ett vurpollon och åkte iväg på provtur men fick motorstopp vid första trafikljuset.
Då tänkte han att det är ju bara att starta den igen men se det var det inte alls det. Efter en lång stund kom han ledandes motorcykeln. Ägaren kickade igång den på första, igen, och provturen kunde fullföljas. Hojen ansågs vara i gott skick och affären gjordes upp men vi var tvugna att åka och hämta hjälm och kläder.

När vi kom tillbaka efter nån timme så tog han på sig kläder och hjälm för att åka hem. Tio munuter senare stod han avklädd och svettig... Det var bara att bita i det sura äpplet och be den tidigare ägaren komma ut och starta motorn men nu inträffade det fasansfulla. Han var inte hemma!

Till slut, när vi båda var så trötta så vi nästan grät bogserade vi igång den efter bilen med ett lånat hundkoppel.

Några veckor senare startade den alltid på första igen.

Minnet är tämligen suddigt men vill minnas att när jag köpte hojen hade säljaren en gipsad fot (!) och en toffla på den andra. Han tyckte säkert det var roligt första gångerna vi inte lyckades starta hojen men mindre roligt när min bror fick stopp under provkörningen. Fick köra ikapp med bil så säljaren kunde sparka igång hojen :lol Detta var på Hönö så vi hade ännu en start att se fram mot efter färjan. Roliga tider.

Edit: tofflan byttes säkert mot en crosstövel vid kickandet, minns bara att första intrycket var magnifikt.
 
Last edited:
Min 660 ville ha ett par pumpningar/vrid på gasen innan man kickade för att gå igång snällt (och som alla andra sagt, ingen gas medan man kickar). Sen är det bara tekniken kvar. :tummenupp

Likadant på min Husqvarna. Två snabba knyck på rullen, sen hands off tills den knattrat på tomgång ett tag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top