Ktm 640

På min 640 -04 har bakbromsen börjat skrika i lägre farter, typ när man när man bromsar in vid trafikljus.
Har inte hunnit kolla på det ännu, men är det någon som har någon spontan idé på vad det kan vara?
Bromsbelägg slut kanske?

Har oxå märkt att frambromsen ligger på ytterst lite när jag rullar hojen direkt före körning, bromsskivan blir inte varm eller liknande. Antar att jag får plocka isär och titta vad det kan vara.

Hur länge håller beläggen fram och bak vid lugn körning (inga wheelies eller stoppies) ?
Hojen har gått 900 mil och har sannolikt originalbeläggen kvar.

Min bakbroms är det samma sak med, även min tidigare 660. Polarens splitter nya SMC R även den. Verkar vara ett KTM-fenomen.
 
Min väns 640 har helt plötsligt börjat dör vid häftiga gaspådrag//kopplings ryck.....den har icke betet sig så innan. Vi tog en prov runda efter ventiljustering och den gick klockrent i ca 9 mil tills vi kom in till staden och körde lite saktare....det var xtremt varmt denna dagen om det har något med saken o göra.

Nån som har haft liknande problem eller känner till fenomenet.

stort tack på förhand

Mike
 
Hallå alla 640 ägare,

Jag har fått lite problem med min -04, problemet är att han är väääääldigt svår startad, stod i en kvart idag och försökte innan han hoppa igång. När han väl är igång är det inga bekymer alls och den går exakt som den ska göra. Den är mer lättstartad när den har blivit varm.
Någon som har haft samma problem eller kanske vet vad det kan vara för strul?



Edit: Skruvade isär hojen lite igår och jag har ingen gnista när jag kör på elstarten, men gnista när jag kickar, så jag utesluter att det är något fel på tändstift och tändhatt iallafall.

när gjordes ventil justering senaste??....brukar vara ett tecken på att det är dags när dem är svårstartade.
 
Jag tänkte få tag i en 640/625/660 (en LC4 i alla fall) och tänkte kika in några objekt i veckan.

Vad ska man leta efter när man är på plats och testkör? Packboxar, lager eller vad är vanligt förekommande på dessa hojar?
Och i så fall, hur allvarliga är respektive "problem"?
Har inte tummen mitt i handen, men vill inte sätta mig och skruva det första jag gör..
 
Jag tänkte få tag i en 640/625/660 (en LC4 i alla fall) och tänkte kika in några objekt i veckan.

Vad ska man leta efter när man är på plats och testkör? Packboxar, lager eller vad är vanligt förekommande på dessa hojar?
Och i så fall, hur allvarliga är respektive "problem"?
Har inte tummen mitt i handen, men vill inte sätta mig och skruva det första jag gör..

Alla är hållbara men det är just ägarna som är problemet. Visst en hel del ser bra ut men alltför många ser rent ut flr jävliga för ägarna orkar inte ens tvätta hojen innan de lägger ut den. Var jäkligt kritiskt ha is i magen, behöver inte kräva servicebok direkt men ägaren ska klart & tydligt förklara vad som är gjort.

*är hjullager ok?
*är länkaget infettat/glapp i bak?
*oljeläckage framförallt ventilkåpa
*gaffel & stötdämpare täta?
*styrlagret infettat/glapp?
*allmänt misshandlad?
*sitter allt fast?
*få med all dokumentation & verktyg samt strypning.
*har denne orig dämpare kvar?
*kan milantal stämma in på skick?
mm!!!!!

Tog lång tid innan ja & flickvännen hittade hennes 625sxc, väldigt många i dåligt skick. Sålla friskt känns det inte bra så avstå & återigen HA is i magen!!!!!!!!!!!!
 
Nu har jag kikat på en 640 Prestige 05 som är grymt intressant!
Den har gått strax under 1000mil (920 nånting).
Finns det någon 1000mil service med lite byten på gång? Är den dyr? Olja osv har varit bytt var 250e mil, men jag tänker lite på när byter man kamkedja och kamkedjesträckare osv?
 
Nu har jag kikat på en 640 Prestige 05 som är grymt intressant!
Den har gått strax under 1000mil (920 nånting).
Finns det någon 1000mil service med lite byten på gång? Är den dyr? Olja osv har varit bytt var 250e mil, men jag tänker lite på när byter man kamkedja och kamkedjesträckare osv?


Kamkedja byter du när sträckaren talar om att det är dags. Sök på kamkedjesträckare & dess funktion.
 
Den behöver sällan bytas innan helrenovering vid 2500-3500mil. Sträckaren byts inte men den indikerar när kedjan är för sträckt
 
Den behöver sällan bytas innan helrenovering vid 2500-3500mil. Sträckaren byts inte men den indikerar när kedjan är för sträckt

Okej, då har jag missförstått dess funktion. Hur "läser" man av den indikeringen?

Edit: Vad kostar en sån helrenovering? Vill ha lite koll, så att jag inte behöver serva den efter en vecka..
 
Last edited:
Körde 640n i helgen och jag måste bara säga att den går som en dröm!

Nojjig som jag är, så upptäckte jag efter någon timmas körning att det kom ett lite "typ" rasslande ljud från främre delen av cylindern/toppen (nåstan som att det kom från avgassystemet). Någon som känner till om det är någonting eller bara min nojjighet som spökar?

(många inlägg från mig nu, ber om ursäkt för det :smasha )
 
Körde 640n i helgen och jag måste bara säga att den går som en dröm!

Nojjig som jag är, så upptäckte jag efter någon timmas körning att det kom ett lite "typ" rasslande ljud från främre delen av cylindern/toppen (nåstan som att det kom från avgassystemet). Någon som känner till om det är någonting eller bara min nojjighet som spökar?

(många inlägg från mig nu, ber om ursäkt för det :smasha )

Mer nojjig då... De låter om motorn... Haft min i 9 år å får för mig också att de låter mer ibland.....
 
Nån här som vet ifall det finns större pilot jet till fcr41an än 48 ?
Min smäller rätt rejält vid avslag efter montering av rallykammen!
 
Back
Top