Ktm 640

Hur riskabelt är det att köra innan man reparerat dessa problem? Så jävla sugen att köra men vill kanske inte riskera fullständig motorrenovering bara för den skull... 584.40.026.000 (FREE-WHEEL FWD 332008 BLS) snurrar väl enbart när man använder startmotorn eller har jag fel?

De har bara me startmotorn å göra...
 
Efter vinterns projekt med bl.a. byte till FCR41 och K&N filter känns det som att den inte riktigt lever upp till mina förväntningar effektmässigt och i rapphet. Har ju läst en massa andra trådar med folk som gjort samma ingrepp och en sak de alla har gemensamt är att de är helt chockerade över vilken skillnad i rapphet det ger. För att jämföra gasrespons så folk säger att den lättar utan bekymmer på 3an och med lite jobb ännu på 4an. Jag däremot får ta i som en dåre för att få den att lätta på 3an och 4an verkar helt omöjligt, inte ens ett litet lyft verkar möjligt. Den är bestyckad 48/168 med OCEKR nål som jag provat flera lägen men skillnaden är i mitt tycke minimal mellan t.ex. 4 eller 6 hacket uppifrån. Accpumpen är O-rings moddad och sprutar i ungefär en sekund, däremot tycker jag den sprutar "svag" stråle jämfört med vad jag sökt på youtube, nästan lite dimmigt och av ljudet att bedöma låter det nästan lite som den skulle suga luft medan den ska spruta.

Var skall jag börja söka eller justera? Förgasaren är köpt begagnad men fullständigt tvättad, renoverad och funktionstestad. Känns surt att satsa sådana pengar och ha ett slutresultat som inte är mycket rappare. Cykeln är för övrigt orginal drevad.
 
Efter vinterns projekt med bl.a. byte till FCR41 och K&N filter känns det som att den inte riktigt lever upp till mina förväntningar effektmässigt och i rapphet. Har ju läst en massa andra trådar med folk som gjort samma ingrepp och en sak de alla har gemensamt är att de är helt chockerade över vilken skillnad i rapphet det ger. För att jämföra gasrespons så folk säger att den lättar utan bekymmer på 3an och med lite jobb ännu på 4an. Jag däremot får ta i som en dåre för att få den att lätta på 3an och 4an verkar helt omöjligt, inte ens ett litet lyft verkar möjligt. Den är bestyckad 48/168 med OCEKR nål som jag provat flera lägen men skillnaden är i mitt tycke minimal mellan t.ex. 4 eller 6 hacket uppifrån. Accpumpen är O-rings moddad och sprutar i ungefär en sekund, däremot tycker jag den sprutar "svag" stråle jämfört med vad jag sökt på youtube, nästan lite dimmigt och av ljudet att bedöma låter det nästan lite som den skulle suga luft medan den ska spruta.

Var skall jag börja söka eller justera? Förgasaren är köpt begagnad men fullständigt tvättad, renoverad och funktionstestad. Känns surt att satsa sådana pengar och ha ett slutresultat som inte är mycket rappare. Cykeln är för övrigt orginal drevad.

De blir inte en racer direkt men skillnad iaf då.... Utgår ifrån att du byt avgassystem eller ljuddämpare då... Många går ner till mindre framdrev typ 15....
Jag har använt mig av en klart billigare variant då... En Dellorto 40 för några hundra... Samma effekt....
 
Då min arbetskamrat övertalade mig att motard is the shit så har jag nu en 640 '05 på väg från Östersund. Jag bor i Södertälje och knegar längst ut på Dalarö minst fem veckor framöver. Minst. Således kommer jag att färdas via Västerhaninge. 7-8 mil kanonväg till och från jobbet MINST fem veckor framöver. Det blir en bra vår. Minst sagt.


Jag ska ägna någon ledig dag till att läsa igenom tråden, men en kort fråga först; hittade akraslip på ktmparts.com eller liknande för typ $1200. Är det ett rimligt pris? Ganska mycket stålar, men det är ju två burkar också. Varifrån skulle ni köpa munstycken och skit för ombestyckning? Är det idé att byta hela fuggen på en gång?

Jag firar tjööpet med något australiensiskt vin, så jag återkommer säkerligen med mer flundror senare. God kväll.
 
Skippa slipon. Originalburkarna låter tillräckligt mycket ffa om du skall pendla med den. SKall du tjäna effekt är det dessutom helsystem du skall ha och det kostar ännu mer.

Förgasare tycker jag absolut att du skall byta. Tjacka en Keihin FCR 39 eller 41 och montera på.
 
Då provar vi 640 igen. En fundering gällande min knarr, om man håller stumt börjar den bluddra emellanåt. Kracklar även påtagligt vid motorbroms, går den för snålt tro? Tyvärr ingen koll på om den är bestyckad för aktuellt ljuddämperi, slip on utan decibeldödare samt avsaknad av lock över luftfiltret.

Finns det någon av skruvarna jag kan laborera lite med? Originalförgasare.

Tack på förhand.
 
Last edited:
Kolla hur tändstiftet ser ut.....
Du kan ställa tomgång å bränsle/luft....
 
Får inte loss det fuckmothering jävla stiftet. Använder den medföljande nyckeln och en skiftnyckel. Panik. Tips mottages tacksamt. Nu ska jag gå och tröstäta glass.
 
Last edited:
Får inte loss det fuckmothering jävla stiftet. Använder den medföljande nyckeln och en skiftnyckel. Panik. Tips mottages tacksamt. Nu ska jag gå och tröstäta glass.

Vad är det som inte går?

Jag fick svetsa på en hylsa på en tändstiftshylsa för att komma tillräckligt.

Det kan du få ta o låna om det är det som behövs, förstår inte riktigt ditt problem då tändstiftet inte sitter så hårt..
 
Mitt sitter stenhårt. Kan den ha gått pissvarm och smält ihop någon gång? Eller är det omöjligt?

Ska lämna in den hos en vuxen människa i stället för att jag ska dra sönder skiten och bli hojlös i flera varma och sköna veckor.

Mer utförlig beskrivning av symptomen;

Parkade skiten ute en natt efter jobbet, det regnade. Hämtade den nästa dag och den var skitgrinig. Gick bra på tomgången men ville inte varva ett dugg på flera minuter. Det gick slutligen att köra iväg med avtagande kass gång, dog vid gaspåslag.

Funderade på om det hade regnat ner i pruttkanonerna.

Nu går den sådär, fullgas och ganska höga varv så dör den var annan gång typ. Inte varvstoppet.

Provat att köra utan filter, ingen nämnvärd skillnad. Funderar på att sätta på besiktningspiporna och se om den går bättre då. Det som är underligt är att den fungerade betydligt bättre innan utekvällen.

När den går känns den pigg och kry. Smattrar rätt mycket på motorbroms men det får man väl räkna med. Inte ofta den verkligen smäller, det hade tydligen spottat lågor ur dämparna här om dagen. Kan inte bestämma mig om den går fett eller snålt. Och då är vi tillbaka på stiftet som jag inte får loss.
 
Vatten i flottörhusen kanske. Töm tanken och flottörhusen, häll på fräsch soppa.
 
Det verkar rimligt med tanke på regnet. Finns det någon dräneringsskruv eller så till flottörhuset?
 
Det verkar rimligt med tanke på regnet. Finns det någon dräneringsskruv eller så till flottörhuset?
JA
05584311.gif


Skruva ur nr 14
 
Har en ny framlampa och en Mikuni TM-40 förgasare till 640:n. Med rätt bestyckning (jag har siffrorna) så gör en sån förgasare en rejäl skillnad på effekten. Hade själv en 640 sm -02 för ett par år sen som jag satte en TM-40, öppnade luftburken något och satte slipon på. Jag drevade upp den för högre toppfart, och ändå gick det lätt att slanga upp den på 3:an. Och jag är långt ifrån nån bakhjulsfantom. Så det kan jag varmt rekommendera.

http://www.blocket.se/goteborg/Div__delar_till_KTM_640_690_950___LTZ_KFX_400_48112805.htm?ca=15&w=1
 
Hallå alla 640 ägare,

Jag har fått lite problem med min -04, problemet är att han är väääääldigt svår startad, stod i en kvart idag och försökte innan han hoppa igång. När han väl är igång är det inga bekymer alls och den går exakt som den ska göra. Den är mer lättstartad när den har blivit varm.
Någon som har haft samma problem eller kanske vet vad det kan vara för strul?

Edit: Skruvade isär hojen lite igår och jag har ingen gnista när jag kör på elstarten, men gnista när jag kickar, så jag utesluter att det är något fel på tändstift och tändhatt iallafall.
 
Last edited:
På min 640 -04 har bakbromsen börjat skrika i lägre farter, typ när man när man bromsar in vid trafikljus.
Har inte hunnit kolla på det ännu, men är det någon som har någon spontan idé på vad det kan vara?
Bromsbelägg slut kanske?

Har oxå märkt att frambromsen ligger på ytterst lite när jag rullar hojen direkt före körning, bromsskivan blir inte varm eller liknande. Antar att jag får plocka isär och titta vad det kan vara.

Hur länge håller beläggen fram och bak vid lugn körning (inga wheelies eller stoppies) ?
Hojen har gått 900 mil och har sannolikt originalbeläggen kvar.
 
Back
Top