Ktm 640

då var en till lycklig ägare till en ktm 640 sm-05, JÄVLAR vilken kör glädje det är,går inte och jämföra med min sport hoj.nån som har lite sköna tips på och snygga till röva på den,orginal nu,vill få in skylten i hjulhuset :))
:rock
 
Ni som har en keihin fcr förgasare vad kör ni med för bestyckning till tomgångsmunstycket?

Du menar lågfart? Tomgången är ju bara tomgångsskruven.

Kanske är annorlunda på en FCR, är så på min mikuni TMR i alla fall. 27.5 har jag i lågfart.
 
Hej!

Har fått lite problem med min 640 idag. Efter lite körning idag så har jag börjat få problem att lägga in ettans växel. Problemet är både när jag är på rull och skall växla från 2an till 1an, samt när jag är stillastående och ska från neutral till 1an. Övriga växlar fungerar bra. Detta är oberoende kopplingens läge..

Problemet är att jag måste i princip stampa ganska hårt på växelpinnen för att få in ettans växel. Någon som kan tänka sig ha en aning om vad det skulle kunna vara för problem?

Ktm 640 LC4, 2002..

Edit, Känslan är ungefär som att "växelpinnen" fjädrar tillbaka till neutral när man försöker få i ettan.

Edit 2, Fungerade felfritt tidigare idag, och efter lite normal körning på ett par mil så uppstod problemet.

Mvh
Björn
 
Last edited:
Tjena grabbar!

Jag har nyligen skaffat mig en 640a från 2003, den är importerad till Finland från Sverige 2008 eller 2009 vill jag minnas. Jag skulle nu gärna få reda på lite historik om hojen. Så om någon här på forumet ägt eller vet någon som ägt en 640a som hade registernummer TLA-328 får gärna kontakta mig! Andra klara kännetecken är väl kanske att luftburken är öppnad från sidan med ett hål format som KTMs logo även om jag inte vet i vilket skede detta är åtgjort.

Tacksam för svar /Kim
 
En uppdatering, film från dagen efter att accpumpen börjat fungera igen, går väldigt skumt när man rappar till den med gasen, lite som att den får för lite.

 
En LC4 640 -99 enduro/offroadmodellen som gått 3600 mil men nybytt kolv (smidd kolv), cylinder och lameller. Hiss eller diss? Några barnsjukdomar på de tidiga modellerna eller annat att se upp för?

Hade tänkt strypa den till 25kW också, men vad jag förstår så är det inget större problem med dessa.
 
En LC4 640 -99 enduro/offroadmodellen som gått 3600 mil men nybytt kolv (smidd kolv), cylinder och lameller. Hiss eller diss? Några barnsjukdomar på de tidiga modellerna eller annat att se upp för?

Hade tänkt strypa den till 25kW också, men vad jag förstår så är det inget större problem med dessa.
Utan att veta priset är det omöjligt att svara. Vad byttes förutom kolven? För enl mig så bör man buta en del annat i motorn innan kolven är så sliten att den behöver bytas
 
Hej!

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig genom hjuldjungeln. Jag blir inte klok på detta ämne och nu har det uppstått en paniksituation...

Jag har en 640 LC4 Enduro och undrar om jag kan slänga på motardhjul från en 625 SM 05? Om inte, vilka modifieringar behövs och finns det konverteringskit att köpa? Eller är det lika bra att se sig om efter andra motardhjul?

Mvh
Per
 
Hej!

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig genom hjuldjungeln. Jag blir inte klok på detta ämne och nu har det uppstått en paniksituation...

Jag har en 640 LC4 Enduro och undrar om jag kan slänga på motardhjul från en 625 SM 05? Om inte, vilka modifieringar behövs och finns det konverteringskit att köpa? Eller är det lika bra att se sig om efter andra motardhjul?

Mvh
Per
Alla ktm 125-660 delar hjul inom årsmodellen. Enda som inte är kompatibelt automatiskt är stora vs lilla hjulaxeln fram där man behöver spacers som ktm säljer. Mät din framaxel och rapportera här.
 
Alla ktm 125-660 delar hjul inom årsmodellen. Enda som inte är kompatibelt automatiskt är stora vs lilla hjulaxeln fram där man behöver spacers som ktm säljer. Mät din framaxel och rapportera här.

Tack för din hjälp! Glömde så klart skriva att jag har en 03. Är tämligen säker på att det är en 20 mm framaxel men ska verifiera det imorgon. Och det är väl 26 mm på motardframhjulet om jag minns rätt.

Men bak då? Jag har läst om däck som går emot kedjan, bredare svingar, inkompatibilitet med ryckutjämnarnav kontra icke-diton, osv. Som jag har fattat det har vi iaf samma nav med ryckutjämnare...
 
Last edited:
Tack för din hjälp! Glömde så klart skriva att jag har en 03. Är tämligen säker på att det är en 20 mm framaxel men ska verifiera det imorgon. Och det är väl 26 mm på motardframhjulet om jag minns rätt.

Men bak då? Jag har läst om däck som går emot kedjan, bredare svingar, inkompatibilitet med ryckutjämnarnav kontra icke-diton, osv. Som jag har fattat det har vi iaf samma nav med ryckutjämnare...

Alla bakhjul passar men för breda däck kan gå emot kedjan. Ryckutjämnade nav passar om ryckutjämnare ingår såklart. Det enda som inte passar är 690 bakhjul och 640 adventure med dubbelskiva fram.
 
Alla bakhjul passar men för breda däck kan gå emot kedjan. Ryckutjämnade nav passar om ryckutjämnare ingår såklart. Det enda som inte passar är 690 bakhjul och 640 adventure med dubbelskiva fram.

OK, då kör jag på det :)

Vet du var man kan få tag på distanser till framhjulet? Jag har hittat kit för 20 mm hjul i 26 mm gafflar men inte tvärtom.
 
Hej! Jag är skapligt sugen på en 640, ska kolla ett par stycken nästa vecka tänkte jag ifall jag får min Kawasaki KLR 600 såld i helgen eller till veckan det vill säga.

Jag håller på att läsa igenom hela tråden innan ett köp för lite tips och exempel på vad man ska titta på vad gäller beg. 640.

Saken är den jag är rätt kort, ca 170 cm lång och undrar ifall hojen är lämplig till min längd? Kawan jag har funkar men är väl kanske i största laget. Vad tror ni?

MVH Claes
 
Letar efter eftermarkandshandtag till broms och koppling.
En vanlig Modd är ju att kapa ner dom befintliga, men det kanske finns någon snyggare variant?

Min hoj är en KTM 640 Prestige 04 och det jag hittar överallt är till nyare modeller eller originalgrejer.


Claes_gewalli:
Jag är 175 och når ner bra när jag sitter på den.. Om inte annat så får du väll byta "Dog Bone" så du får ner hojen lite till alternativt kolla efter en tunnare sadel.

Vad jag kollade på när jag köpte min var det vanliga som omnämns överallt vad gäller köp av beggad hoj.
Bikes tidning som finns ute nu vad gäller begagnatköp har en bra guide i tidningen.
 
Hej! Jag är skapligt sugen på en 640, ska kolla ett par stycken nästa vecka tänkte jag ifall jag får min Kawasaki KLR 600 såld i helgen eller till veckan det vill säga.

Jag håller på att läsa igenom hela tråden innan ett köp för lite tips och exempel på vad man ska titta på vad gäller beg. 640.

Saken är den jag är rätt kort, ca 170 cm lång och undrar ifall hojen är lämplig till min längd? Kawan jag har funkar men är väl kanske i största laget. Vad tror ni?

MVH Claes

Jag är inte heller så lång (173cm) och jag tåar, men det är inga problem att hålla hojen uppe eller att skjutsa då den är så lätt. Det är bara att kasa ner ett ben i marken och hänga över lite.
 
Det låter finfint det!
Nu har jag fått handpenning på min KLR så det blir försäljning under början på nästa vecka.
Då ska jag ta mig runt och titta på ett par beg cyklar i stockholmsområdet :)
Har hittat ett gäng, årsmodeller mellan 01-06 och prislappar mellan 27-45 tusen, vet dock inte om jag ska satsa på den nyare eller äldre modellen?!

Sen behöver jag lite bättre skydd än de jag har idag!
Har nämligen biltemas ryggplatta, deras stövlar och julas touringställ samt hjälm som börjar bli lite gammal.
Vad är att rekomendera? Funderar lite på tvådelat skinställ, men är osäker.
Ge gärna förslag!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top