Ktm 640

Nu blir det mycket spammande med frågor från min sida, men kollade ett 640 från 03 på transportstyrelsen och under antal passagerare och liknande så står det inget ifyllt. Innebär det att man inte får skjutsa på hojen?
 
Min 640a släpper kylarvatten in till cylindern och vidare till oljan osv, men problemet är att min mekaniker inte hittar var vattnet kommer ifrån. Har det hänt sig att locket eller cylindern har spruckit på lc4or? Motorn har inte frusit under förra ägarens tid men längre bak vet jag ej. Själv hann jag köra ganska exakt 10 mil från inköpet tills haveriet och gick då felfritt. Så vad kan vara på tok eftersom tills vidare har min mekaniker inte hittat felet. Han har plockat ner den en gång och monterat ihop med alla nya packningar men läcker fortfarande och han har inte hittat sprickor tills vidare, det är alltså frågan om ca 1 kaffekåpp med vatten på enbart några varv.
 
Har sprucket lock på min 640 så locket och avgasventiler kommer bytas ut, finns det andra delar som borde bytas i samband med detta ingrepp? Och är alla modellers lock identiska efter 2003 och framåt?
 
Last edited:
Har sprucket lock på min 640 så locket och avgasventiler kommer bytas ut, finns det andra delar som borde bytas i samband med detta ingrepp? Och är alla modellers lock identiska efter 2003 och framåt?

Vad har du gjort för att sabba lock och ventiler är frågan för att avgöra vad som mer behöver göras?
 
Vad har du gjort för att sabba lock och ventiler är frågan för att avgöra vad som mer behöver göras?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag altså kört ca 10mil med cykeln och förra ägaren ca 200mil, den har under denna tid ej utsatts för kyla eller på något sätt misshandlad genom körning. Ventilerna byts mera ut som allmän service eftersom enligt min mekaniker verkar de sotiga och slitna. Cykeln startade alltså på förmiddagen gick på tomgång 2-3 minuter för att sedan stängas och på eftermiddagen skulle processen upprepas men den startade inte för då tog den in vatten helt plötsligt. Läckaget upptäcktes äntligen med hjälp av sinol och trycklyft. Läs mitt tidigare inlägg för mera info.
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag altså kört ca 10mil med cykeln och förra ägaren ca 200mil, den har under denna tid ej utsatts för kyla eller på något sätt misshandlad genom körning. Ventilerna byts mera ut som allmän service eftersom enligt min mekaniker verkar de sotiga och slitna. Cykeln startade alltså på förmiddagen gick på tomgång 2-3 minuter för att sedan stängas och på eftermiddagen skulle processen upprepas men den startade inte för då tog den in vatten helt plötsligt. Läckaget upptäcktes äntligen med hjälp av sinol och trycklyft. Läs mitt tidigare inlägg för mera info.

Jag skulle bytt hela toppen med vippor och allt. Alla highflowtoppar passar.
 
Nu så är jag nybliven 640 ägare :)
Det blev en 04 uttagen 05 med blygsamma 650 mil på mätaren. Är dock obesiktad och har stått ett par år så det ska göras service på den innan besiktning..

Jag fick med ett par flaskor Shell Helix Ultra 5w40, vad tror ni om att köra på den oljan?
 
Då kan jag passa på att svara på min egna fråga..
Det gick alldeles utmärkt att köra på 5w40 oljan än så länge, ska visst vara "vinterolja" till dessa hojar men jag får väl göra ett byte till när det börjar bli varmt!

Bes. gick fint sånär som på att kedjan var lite översträckt så nu rullar hon i 2 år!
 
Då kan jag passa på att svara på min egna fråga..
Det gick alldeles utmärkt att köra på 5w40 oljan än så länge, ska visst vara "vinterolja" till dessa hojar men jag får väl göra ett byte till när det börjar bli varmt!

Bes. gick fint sånär som på att kedjan var lite översträckt så nu rullar hon i 2 år!



Det finns en risk att kopplingen börjar slira, du skall ha en olja med lite tillsatser .-
JASO tror jag att det skall stå på oljeflaskan :huvet
 
Last edited:
skruvar i en -02:a ktm duke 2 som jag köpt osett och oprövad pga motorskrammel, som det ser ut så har startmotor kopplingen (typ kullagret som sitter fastskruvat på svänghjulet har gett sej på den)..min fråga är..när motorn är ca 45grader från ÖD så hugger den till, känns som något tar i..men sen släpper det och den går upp i ÖD sen hör man det där lilla knäppet från autodecompen tror jag..känner nån igen att det ska va så eller är det nått galet inne i motorn? har inte provkört den än kan tilläggas :gnissla
 
Kör en 640 LC4 Enduro från 03 och har en fråga om varning för låg bränslenivå. I manualen står det att det finns en sådan funktion (någonting med F) och i displayen går det att stega fram till den funktionen. Dock varnade den aldrig när jag fick soppatorsk så jag antog att den inte fungerade. Hade av tanken i ett helt annat syfte och så här i efterhand kom jag på att jag aldrig kopplade bort någon elkabel till tanken. Och när jag kollar sprängskisser på ktmshop.se så finns det ingen givare för låg bränslenivå men det finns det till Adventure. Har jag alltså ingen sån funktion trots att det står i manualen och finns i displayen? KTM med mig skämta aprillo?
 
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?
 
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?

Stämmer... Vanligt att de läcker där... Jag har en likadan årsmodell å den är snart uppe i 1500, men den läcker ingenting, har inte gjort de på alla 8 åren jag haft den...
 
Nej nej. Du måste ha kollat i fel manual eller något. När bensinen börjar sina så slår man på reserven och tankar inom en snar framtid.
 
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?

Nä, inget allvarligt fel. Den svettas förmodligen bara lite. Antingen så kletar man på ny three bond packningsmassa eller så håller man koll på oljenivån.
 
Stämmer... Vanligt att de läcker där... Jag har en likadan årsmodell å den är snart uppe i 1500, men den läcker ingenting, har inte gjort de på alla 8 åren jag haft den...

Nä, inget allvarligt fel. Den svettas förmodligen bara lite. Antingen så kletar man på ny three bond packningsmassa eller så håller man koll på oljenivån.
Okej, tack! Vad är det mer som kan vara slitet på en sån maskin? Antar att kolven kan se lite sådär ut ifall den inte bytts ännu?

Jag har också för mig att jag läste nåt om någon ring eller dylikt i/runt kopplingen som brukar kunna fara åt fanders, har jag rätt då eller missminner jag mig helt?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top