Ktm 640

Jag har haft en i 7 år å har i stort sätt bara tanka å gjort service, sen så har en bara gått å gått utan att läcka olja eller så...
Sen kan den ju vara lite stor å klumpig i snö den me...

500-mils intervall eller oftare?

150 kilo är enklare att brottas med än 225 kilo. Vill man ha ännu lättare är det väl rena enduromaskiner vi snackar om?
 
500-mils intervall eller oftare?

150 kilo är enklare att brottas med än 225 kilo. Vill man ha ännu lättare är det väl rena enduromaskiner vi snackar om?

Lite oftare än 500 då... 500 är rekomenderat av tillverkaren, har jag för mig...
Klar skillnad på 225 eller 150 då, men 100/110 är mycke lättare ändå, som en ren enduro...
 
På senare årsmodeller förlängde KTM bytesintervallet på oljan utan att göra någon förändring på motor eller olja dvs det var PR avdelningen som ville ha det som marknadsföringsargument. 250 mil är lagom på oljan, vill man snåla så byt bara filter varannan gång.
 
På senare årsmodeller förlängde KTM bytesintervallet på oljan utan att göra någon förändring på motor eller olja dvs det var PR avdelningen som ville ha det som marknadsföringsargument. 250 mil är lagom på oljan, vill man snåla så byt bara filter varannan gång.

Är du säker på det? Kan nästan ta gift (eller inte) på att 640n haft 500mil på oljan rätt länge (alltid?). Är rätt säker på att min polare som har en 640 duke2 -00 hade 500mil på den.

Däremot har ju 625 och 660 haft 250mil men egentligen kommer väl det från tiden innan man hade olja i ramen. Sen nu på slutet satt man ju med nästintill identiska motorer med olika serviceintervaller och då ändrade KTM på 625 och 660.

Sen är det säkert som du säger att man borde byta oftare än 500mil.
 
Däremot har ju 625 och 660 haft 250mil men egentligen kommer väl det från tiden innan man hade olja i ramen. Sen nu på slutet satt man ju med nästintill identiska motorer med olika serviceintervaller och då ändrade KTM på 625 och 660.

Sen är det säkert som du säger att man borde byta oftare än 500mil.

Ktm 6 serie modeller hade ju olja i ramen fram tills att 690 tog över :tummenupp
 
Nån som kört med biltemas 4t racing olja i sina motorer?

Väldigt många faktiskt vilket förvånar mig, jag tänkte testa att hälla i den imorgon efter att ett flertal har rekommenderat den! Kör dock inte KTM men folk som har kört duke och 640 har sagt att de har testat den, inte haft några problem alls. Jag börjar tänka mer och mer i stil med "märket på oljan spelar ingen roll, bättre att byta ofta med billigare olja än byta med längre intervaller med dyrare"
 
Om pengar inte spelar någon roll blir det Motul 800. Mest prisvärd är okq8 sbk racing på 20L dunk.

Har kört med bägge oljor i tidigare radfyror och vet att dom funkar tyvärr så finns det ingen som säljer dom här i närheten :mad:

Vad säger vi om biltemas då?
Har testat den och har fått för mig att lådan blev trögare efter de, men jag kan minnas fel också :va
 
Någon här som vet ifall det finns vit plast till lyktmask samt dom bakre kåporna som bla täcker ljuddämparen?

Till modellerna 99-04

Har hittat bakdel+framskärm och kylarvingar i vitt men inte resten :va
 
Boris!

Ska jag vänta med ventiljustering tills efter vintern, eller klarar det sig!?

Olje byte, samma sak där... Kan jag vänta?

Kör ju med motul 800, vill helst slippa byta två gånger :)



PS: Vad för spel på ventilerna, 0.15 in o ut?

Hojen: 640 -99
 
I morse när jag skulle kicka igång hojen (batteriet är kasst) så fastnade kicken efter två misslyckade kickar. Det kändes som att startmotorn gick med när jag försökte kicka..
Jag testade trycka på startknappen och det sista lilla som var kvar i batteriet fick igång hojen direkt och jag kunde köra iväg.

Vad är det som behöver servas?

edit: Hände idag igen, det är precis som startmotorn inte är frikopplad. När jag väl får igång hojen (med batteriet) frikopplar den sig igen.
 
Last edited:
Har köpt mig en 640 nu, tycker det ser för jävligt ut med dubbla dämpare, kan man köpa singeldämpare och sätta dit? Passar nåt från nån annan modell? Vart kan man få tag i det billigt?
 
Har köpt mig en 640 nu, tycker det ser för jävligt ut med dubbla dämpare, kan man köpa singeldämpare och sätta dit? Passar nåt från nån annan modell? Vart kan man få tag i det billigt?

Vilken årsmodell? Är det ett dubbelavgas på en tidig 640 eller är det 05- som har dubbelrör från början?
 
Vilken årsmodell? Är det ett dubbelavgas på en tidig 640 eller är det 05- som har dubbelrör från början?

I båda fallen borde det väl funka att köpa ett helsystem till en pre-05? Har du orginal nu kan du ju satsa på ett effekt helsystem också :)
 
Back
Top