Ktm 640

Nu är den fanimej klar ! Nytt bakdäck, ny gaswire, fjäder till choke, tändstift, olja, alla filter, slip-on, rätt munstycken i förgasaren, nålen i rätt läge, styrhöjare på plats, nya packboxar i gaffelbenen och så passade jag på att klämma dit ett gäng mini-blinkers och motstånd när jag ändå var på gång.

Nu går det t.o.m att gasa upp den på slangen, jag trodde folk snackade skit förut =P tänk vad lite kärlek kan göra !

Ska man bara få tummen ur och ta det jäkla kortet med :banana

Vad är det för handtag du har på den? Broms och koppling, decomp m,m? :)
 
Vad är det för handtag du har på den? Broms och koppling, decomp m,m? :)

Tjo, jag tror det är helt original grepp alltihop. Jag har inte bytt något och de tidigare ägarna verkar inte kunnat mer än o borra sönder nummerplåten :gnissla

Jäkla fint bygge du har där, var det sjukt mkt jobb att bygga om ramen ? Har själv sneglat på den snygga plasten från 05/06 men jag vet inte om jag har tid och ork att slakta hojen =)

Kanske ett lagom vinter projekt ? :D

Hur som helt, jäkla snygg hoj
 
Okej, och tack! :)

Nej faktiskt ett ganska lätt ingrepp att få dig baken, såvida man inte har tummen mitt i handen och man får vara beredd på att sätta sågen i den :)

Har monterat led baklampa och blinkers på den också, för dom som ska göra det så kan jag tipsa om att det räcker med att montera motstånd på dom endast fram eller bak, alltså tot 2st motstånd, och inte en på varje blinkers som det står på biltema att man ska göra.

Kan även tipsa om att man kan beställa diodblinkers via kina och ebay, köpte mina därifrån för tot 150kr ink frakt och jag fick dom på typ 3 dagar, kanon!
 
Last edited:
Jag sitter och letar efter lämpligt objekt att inhandla,men eftersom jag inte vet något om dessa så är det bäst att fråga nån som vet,så här är frågan : Sett kommentarer att man "behöver renovera hela motorn" efter max 2000 mil,på lc4 motorn,stämmer det ?
Hittade den här på blocket,lite pengar och 2 mil från där jag bor; http://www.blocket.se/ostergotland/KTM_640_Enduro_34334365.htm?ca=14&w=1

Men om jag köper den ska jag alltså riva ner den och byta alla lager osv direkt ?
I så fall vad ska bytas och vad kostar det ungefär ?
Är ju bra att veta vad ett liknande objekt kostar innan den är körklar.
Tittar på 640/625 men det är väl samma milantal som gäller ?
 
Jag sitter och letar efter lämpligt objekt att inhandla,men eftersom jag inte vet något om dessa så är det bäst att fråga nån som vet,så här är frågan : Sett kommentarer att man "behöver renovera hela motorn" efter max 2000 mil,på lc4 motorn,stämmer det ?
Hittade den här på blocket,lite pengar och 2 mil från där jag bor; http://www.blocket.se/ostergotland/KTM_640_Enduro_34334365.htm?ca=14&w=1

Men om jag köper den ska jag alltså riva ner den och byta alla lager osv direkt ?
I så fall vad ska bytas och vad kostar det ungefär ?
Är ju bra att veta vad ett liknande objekt kostar innan den är körklar.
Tittar på 640/625 men det är väl samma milantal som gäller ?

Äh, jag hade kört tills det börjar låta konstigt. Jag lämnade in min för renovering i våras och det gick på 11000. Men då plockade jag bort motorn själv. Kolv, ramlager, oljepump och lite annat byttes.
 
Är det norrmalt att motorn "visslar"... Konstigt uttryckt, jag vet.
Det låter som att den gör det ibland när den är varm.
Läcker fortfarande lite olja på framsidan av motorn. Torkade rent så gott jag kunde häromdagen, men kan liksom inte se vartifrån det kommer.

Oljan i sig ser bra ut dock och den går som ett jävla skott..
 
Är det norrmalt att motorn "visslar"... Konstigt uttryckt, jag vet.
Det låter som att den gör det ibland när den är varm.
Läcker fortfarande lite olja på framsidan av motorn. Torkade rent så gott jag kunde häromdagen, men kan liksom inte se vartifrån det kommer.

Oljan i sig ser bra ut dock och den går som ett jävla skott..

Visslar den vid kolvslagen? Kan vara hål i avgasrören uppe vid utblåset
 
Är det norrmalt att motorn "visslar"... Konstigt uttryckt, jag vet.
Det låter som att den gör det ibland när den är varm.
Läcker fortfarande lite olja på framsidan av motorn. Torkade rent så gott jag kunde häromdagen, men kan liksom inte se vartifrån det kommer.

Oljan i sig ser bra ut dock och den går som ett jävla skott..

Om den svettas lite olja så skulle jag gissa på ventilkåpan. Bara att lyfta av kåpan och kleta på ny packningsmassa.
 
Är det norrmalt att motorn "visslar"... Konstigt uttryckt, jag vet.
Det låter som att den gör det ibland när den är varm.
Läcker fortfarande lite olja på framsidan av motorn. Torkade rent så gott jag kunde häromdagen, men kan liksom inte se vartifrån det kommer.

Oljan i sig ser bra ut dock och den går som ett jävla skott..

Har du kollat så den inte läcker uppe vid pluggen under styret ? Min läckte där och det rann nedför ramen och ner på motorn på framsidan. Sitter en mässing/koppar bricka som tätning där, en ny sån så var det löst för min del iaf, värt att kika på.
 
Ny ägare

HEJ HEJ alla glada.

La crossen på hyllan å köpte mig en 640 -01
supertrapp slip, öppen burk, inget SaS va ja kan se.
fugge å bestyckning ingen aning.

Dock en massa frågor.
Å JA, jag har sökt å läst, sträck läste 25 sidor blev 0% klokare.

Ang Maskin.
Läste lite om SaS å EpC.
vet att det inte sitter nån SaS, cyl hålet är pluggat å sitter inga slangar där.
Men EpC vart hittar jag denna å koppla ur?
Skulle gärna hitta ca 10% till i effekt så jag slipper leka drevkung, mkt nöjd som det är men jag tycker att det saknas lite.

Ang Fälgar.
Om jag vill ha crossdäck som passar min 01a, dvs däck å fälg för snabb byte.
Vill inte byta bromsar utan helt enkelt fälgar som man kan kasta över allt på.
Vad passar vilka distanser behöver man?

Annars en otroligt lätt körd maskin, både på bak, fram å båda hjulen.
Otroligt nöjd blev jag, lär fortsätta med KTM Retarder.
öppnade genast ett nytt spar konto när jag såg 950SM, den måste ju vara helt SJUK.

Många tack
 
Last edited:
Ska kolla närmare på oljan vid styrhuvudet. Även ventilkåpan ska jag kolla närmare på också. verkar smått knepigt att komma åt den dock.


HEJ HEJ alla glada.

Ang Maskin.
Läste lite om SaS å EpC.
vet att det inte sitter nån SaS, cyl hålet är pluggat å sitter inga slangar där.
Men EpC vart hittar jag denna å koppla ur?
Skulle gärna hitta ca 10% till i effekt så jag slipper leka drevkung, mkt nöjd som det är men jag tycker att det saknas lite.

Många tack

Här läser jag allt om ad LC4 heter.

EPC:n är en slang på toppen av förgasaren som går till en solenoid som släpper på vacuumet i förgasaren för att förhindra fullgasrepor på 1,2,3:e växeln.
Detta är vad jag har förstått iaf.
 
Ska kolla närmare på oljan vid styrhuvudet. Även ventilkåpan ska jag kolla närmare på också. verkar smått knepigt att komma åt den dock.

Jag trodde min läckte olja för ett tag sen, men det var kylarvätska som kom ut genom expansionsslangen och rann ner längs ramen och blev skitig...

det visade sig att det hade bildats kristaller på gummitätningen på kylarlocket, tvättade bort dom och nu läcker det inte mer :)
 
640:n går lite snålt. Vet nån vart man kan beställa 47.5 pilot jet till mikuni bst 40? Hittar den inte i sprängskisserna på ktmshop.se.

Ni som kör med slip-on och öppnad luftburk. Har ni gjort fler ändringar än byte till 47.5 pilot jet?
 
Precis bytt styrlager och ska dra åt den stora bulten som håller i övre styrkronan. Alltså den som avgör hur "trögt" det går när man svänger på styret. Försökte hitta vilket Nm den ska dras med i manualen men är nog första gången jag inte hittar... Någon som vet?
 
Fälgar å däck till vintern.....

Har en -05a, tänkte skaffa "endurofälgar" till motarden. Så frågan är vilka fälgar som passar utan modd... Ktm från år/till år. Husaberg? osv...
 
konstant bromljus

Jag köpte en 640sm -06 i fredags och har ett problem med att bromsljuset lyser konstant. Jag har läst runt lite och sett att det kan vara ett kontaktfel och att man kan koppla ur bakbromskontakten eller liknande.

Dock så vet jag inte riktigt var jag hittar denna kontakt eller om det är något annat som kan åtgärda problemet... tacksam för svar! Vore gott med bromsljus :yoparty
 
Back
Top