Ktm 640

Går kanske lite snålt. Vad har du för munstycken i samt eventuellt slipon, öppen luftburk etc?

Ang. blanding för er som undrar:
Fick svar av Boris att skruva in blandskruven till amx och sen 1,5 varv ut igen. Ska testa det ikväll. :)
 
Tickande

Hände nåt märkligt på väg hem idag.
Åker som vanligt hem genom stan och vid nåt tillfälle varvar jag på ganska bra. När jag sedan stannar vid ett rödlyse tycker jag det är väldigt märkligt att Övergångsstället tickar fort när det är röd gubbe. Samma sak händer vid nästa rödljus och det är då jag upptäcker att det är inte rödljuset som låter, det är min LC-4.

Den går precis som vanligt, tomgång ok, effekt ok men helt plötsligt så har den alltså börjat "ticka" ordentligt.
Kollade runt motor och så men hittade inget märkligt och jag kan heller inte riktigt härleda varifrån det kommer. Det tickar alltså när jag står still. Förmodligen när jag kör också men då dränks det i allt annat ljud.

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt? :confused:
 
Hände nåt märkligt på väg hem idag.
Åker som vanligt hem genom stan och vid nåt tillfälle varvar jag på ganska bra. När jag sedan stannar vid ett rödlyse tycker jag det är väldigt märkligt att Övergångsstället tickar fort när det är röd gubbe. Samma sak händer vid nästa rödljus och det är då jag upptäcker att det är inte rödljuset som låter, det är min LC-4.

Den går precis som vanligt, tomgång ok, effekt ok men helt plötsligt så har den alltså börjat "ticka" ordentligt.
Kollade runt motor och så men hittade inget märkligt och jag kan heller inte riktigt härleda varifrån det kommer. Det tickar alltså när jag står still. Förmodligen när jag kör också men då dränks det i allt annat ljud.

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt? :confused:


Försvinner det om du ger lite gas eller höjer tomgången? Klassikern är att autodekompen kickar in så det börjar klicka vid låga varv.

Annars är det bara att börja skruva. Kolla kamkedjesträckare och ventilspel/vippor.
 
Försvinner det om du ger lite gas eller höjer tomgången? Klassikern är att autodekompen kickar in så det börjar klicka vid låga varv.

Annars är det bara att börja skruva. Kolla kamkedjesträckare och ventilspel/vippor.

Ska testa det där med autodekompen imorgon. Om så, vad kan man göra åt det? Eller är det skadligt på nåt sätt?

tackar för tipset.
 
Ska testa det där med autodekompen imorgon. Om så, vad kan man göra åt det? Eller är det skadligt på nåt sätt?

tackar för tipset.

Du kan antingen ta bort autodekompen från kammen eller köpa ny kam. Att köpa bara ny autodekomp funkar inte om det är den som tickar på sista värsen så att säga...(Nu fick jag allt till det!)
 
Du kan antingen ta bort autodekompen från kammen eller köpa ny kam. Att köpa bara ny autodekomp funkar inte om det är den som tickar på sista värsen så att säga...(Nu fick jag allt till det!)

Och idag låter den precis som vanligt, inget tickande alls. Märkligt.
Men tack för tipsen, får väl kolla upp det nån dag.
 
Sådär, då blir det nog verkstad nu då.
Tog en repa igår kväll och märker efter ett tag att tickandet är tillbaka.
Är norr om stan och ska strax söder om och vänder och börjar köra hemåt. Sen tar det inte lång tid innan den börjar gå ryckigt och bluddra lite och i takt med tickandet även kvida som om man klämmer en sån där liten gummimus och ibland är det något som "klonkar" i motorn högljutt.

Känns som den håller på och skär ihop men olja och annat finns.
Får bli verkstad då, jippi.

Din MC i Sollentuna är de jag känner till. Nån som har fler tips? Eller nån som gillar att mecka? =)
 
Sådär, då blir det nog verkstad nu då.
Tog en repa igår kväll och märker efter ett tag att tickandet är tillbaka.
Är norr om stan och ska strax söder om och vänder och börjar köra hemåt. Sen tar det inte lång tid innan den börjar gå ryckigt och bluddra lite och i takt med tickandet även kvida som om man klämmer en sån där liten gummimus och ibland är det något som "klonkar" i motorn högljutt.

Känns som den håller på och skär ihop men olja och annat finns.
Får bli verkstad då, jippi.

Din MC i Sollentuna är de jag känner till. Nån som har fler tips? Eller nån som gillar att mecka? =)
Såg att du också bor i Nacka, om du väljer att meka själv så finns det hjälp/råd osv jag kan ge. Renoverade min motor själv i vintras!
 
Jag köpte en 640sm -06 i fredags och har ett problem med att bromsljuset lyser konstant. Jag har läst runt lite och sett att det kan vara ett kontaktfel och att man kan koppla ur bakbromskontakten eller liknande.

Dock så vet jag inte riktigt var jag hittar denna kontakt eller om det är något annat som kan åtgärda problemet... tacksam för svar! Vore gott med bromsljus :yoparty

Hade samma problem med min -05a. Det visade sig att bromshandtaget tog i insidan på höger handtagsskydd. (Barkbuster kanske det heter.) Vinklade bara ner skyddet litet så att bromshandtaget fick fullt spel utåt så var problemet löst.

Gillar lätta fel!
 
Jag köpte en 640sm -06 i fredags och har ett problem med att bromsljuset lyser konstant. Jag har läst runt lite och sett att det kan vara ett kontaktfel och att man kan koppla ur bakbromskontakten eller liknande.

Dock så vet jag inte riktigt var jag hittar denna kontakt eller om det är något annat som kan åtgärda problemet... tacksam för svar! Vore gott med bromsljus :yoparty


Min -03a hade samma problem, det var stiftet till kontakten vid handbromsen som hade försvunnit på ngt sätt. Den kontakten är "omvänd" dvs att den tänder bromsljuset när det inte är ngt tryck på den. Bara att leta reda på en tandpetare/plaststicka och pröva sig fram till rätt längd.
 
Tänkte beställa lite grejer till en service, har Boris nått till salu kanske?

Olja+2xfilter, luftfilterrengöring+olja, tändstift, batteri+laddare,bladmått och keddjespray ska inhandlas
 
Tänkte beställa lite grejer till en service, har Boris nått till salu kanske?

Olja+2xfilter, luftfilterrengöring+olja, tändstift, batteri+laddare,bladmått och keddjespray ska inhandlas

Jag köpte faktist biltemas batteri som hade liknande mått.. Passade utan problem. Sen så kostade det inte mer än 3-400 ett yuasa är dubbelt så dyrt om inte mer. Det har snart hållt i 6 månader :tummenupp

Om du tänker behålla din mc länge eller har fler som ska ha samma olja så köp större kvantitet från q8 et.c. Blir mycket billigare per liter!
 
PM till Boris.

rasmussen, köpte du 7Ah Gel-batteriet?

Kommer inte ihåg amperetimmarna men det var något lägre än yuasa, men gel var var det såklart!

EDIT: 150mm x 87mm x 93mm mäter Yuasa. Ganska säker på att jag valde detta från biltema art.nr 80815 12V 7Ah 151 x 87 x 95 319,00:-
 
Last edited:
Hur pass är driftsäkerheten i en 640? Fått nys på en 2002 med knappa 1500 på mätaren och är lite sugen på att ha den som vinterhoj. Bumsen är lite tung och klumpig i snömodd.

Vad ska man betala?
 
Hur pass är driftsäkerheten i en 640? Fått nys på en 2002 med knappa 1500 på mätaren och är lite sugen på att ha den som vinterhoj. Bumsen är lite tung och klumpig i snömodd.

Vad ska man betala?

Jag har haft en i 7 år å har i stort sätt bara tanka å gjort service, sen så har en bara gått å gått utan att läcka olja eller så...
Sen kan den ju vara lite stor å klumpig i snö den me...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top