Ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tror ni man klarar en besiktning med rensade orginalpipor? Den låter rätt så högt, eller ska man borra upp popnitarna och sätta dit dom små sugrören så ljudet dämpas?

EDIT: Fick höra idag att bakom drevkåpan ska de tydligen finnas någon sladd man kan dra isär så ska de bli bättre ork på 2:an och 3:ans växel, är det något att satsa på?

Besktning lär inte vara några problem. Min gick igenom idag utan minsta anmärkning i Rissne bilprovning. Har helt effektsystem och ljuddämparullen tittar t.om. fram ur ljuddämparlocket(ser inte spec snyggt ut).
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
ÄR det någon som upplever att det är ett stort avstånd till växelpinnen och att man måste utföra stora rörelser för att peta i växel? Det är över
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
ÄR det någon som upplever att det är ett stort avstånd till växelpinnen och att man måste utföra stora rörelser för att peta i växel? Det är över

ja du måste lyfta på foten. Du ska kunna stå upp och växla
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Är det någon som kopplat ur 2 sladdar som finns bakom kåpan vid drevet och märker någon skillnad? Hörde att de ska ta bort nån strypning?
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
hur öppnar man luftburken? Någon som har enkla instruktioner på hur man gör.
finns det några andra strypningar man kan ta väck?
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
hur öppnar man luftburken? Någon som har enkla instruktioner på hur man gör.
finns det några andra strypningar man kan ta väck?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hur öppnar man luftburken? Någon som har enkla instruktioner på hur man gör.
finns det några andra strypningar man kan ta väck?

Ta bort locket på burken under sätet. Var inte din redan strypt till mellanklass eller blandar jag ihop dig med någon annan nu... Rätt meningslöst i sånna fall

Var det ett skämt?:tuttar

Nej eller så missförstog jag din fråga, du kör snabbare offroad ibland om du står upp :p
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Jo det var den Mecko, men om jag tar bort strypningen på hojen (för mellanklass) innan jag får köra tung (vilket jag kanske gör). Så hade jag tänkt öppna luftbörken också.
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
snart dags för lunch-svängen med KTMen och inom några dagar 500mils service hos dinmc.. funderar på om jag skall köra på mina nya MT60 däck eller om jag ska köpa Pilot sport.. MT60 är ju grymma allround..
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Enkelt tips på hur man spänner kedjan? Monterade nytt däck idag och även ett 16 drev ifram istället för de 15 som satt på. Vill testa hur den blir iallafall.
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Enkelt tips på hur man spänner kedjan? Monterade nytt däck idag och även ett 16 drev ifram istället för de 15 som satt på. Vill testa hur den blir iallafall.


distanserna som sitter runt bakaxeln är vändbara, vänd dom så det passar dig bäst, annars e det bara att justera med justerskruvarna, mät m.h.a markeringarna så det blir någorlunda rakt.

En tum bakom plastskyddet på svingen ska kedjan gå att trycka upp mot svingen, se manualen för bildbeskrivning.
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
distanserna som sitter runt bakaxeln är vändbara, vänd dom så det passar dig bäst, annars e det bara att justera med justerskruvarna, mät m.h.a markeringarna så det blir någorlunda rakt.

En tum bakom plastskyddet på svingen ska kedjan gå att trycka upp mot svingen, se manualen för bildbeskrivning.

Antar att du menar det undre plastskyddet då? Men ska jag ha hojen upplyft så att däcket går fritt eller låta det stå på stödet så den får lite tryck? I manueln ska man dra i kedjan på ovansidan med ca 10-15kg , det är ju lätt att veta :)

EDIT: Har nu gjort som det står i manualen. Ha hojen fri från marken, ca 3cm bakom det främre undre plastbiten skall man nästan kunna trycka upp kedjan mot svingen, min går upp till svingen men bättre med lite slapp än för spänd. Men det roliga är att när jag sedan sätter mig på hojen så känns nästan för spänd, den är inte helt stum för det går ju att jucka på den. Ska jag låta det vara så?
 
Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
jag kollar min på sidostödet men jag tror inte det är ngn större skillnad. Kan den nudda svingen så tror jag inte den är för spänd, kolla så det är rakt bara :)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Någon som vet om en stötdämpare från en 660 -04 passar på en 640 -02?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Får avgassmällar när jag släpper gasen efter lite varvning, är blandningen åt skogen då?
Det sitter en FCR tror jag på den (Boris som monterat åt den tidigare ägaren).

Nån som har en manual el. liknande för justering av blandningen? Några övriga tips för hur man ställer in rätt blandning? :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan vara avgassystenet som är lite otät och drar in lite luft när du släpper gasen, -ingen fara.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Ok, det sitter dubbla acraslutdämpare på den. Bestyckningen har jag inte en aning om då det inte är jag som "gjort" förgasarbytet.
Tror det är en förgasare av model FCR 39 (?)... Kan ha fel :p

Och ja, locket för luftburken är bortplockad.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top