Ktm 640

Så ja han besiktar fler olika modeller & märken än säkert du har ägt, så man kan inte vara bäst på alla! :krama

haha... nä det klart. Men man kan ju tänka sig att han nångång besiktigat en offroad-hoj.

Jaja... jag blev förvånad iaf...
 
Blankt papper, skönt :)

Sådär ja, hojen besiktad och det blev ett blankt papper, underbart !!! Men det va väntat också. Fan va det blåser ute annars...
 
Startproblem

Jag var nere i garaget för att dra igång min 640 som stått helt stilla sen oktober. Inte förvånande var den ju ganska trög. Batteriet som jag har haft på laddning var fullt men det orkade bara dra startmotorn 4-5 gånger sen gick det inte längre.
Det blev till att ställa sig och kicka i ca 40 min innan den äntligen gick igång. Att jag inte är så lång och att kicken sitter på vänster sida gör det inte lättare heller.

Anyway, mitt problem är startmotorn (misstänker jag). Batteriet orkade som sagt inte dra runt startmotorn efter några gånger men när jag satte det på laddning igen så laddade det fullt efter bara 5 min så det har alltså inte laddat ur under startförsöket.

Men när batteriet inte orkar längre så låter det som nåt slags väldigt snabbt tickande från startmotorn. Ungefär som att den vill men inte orkar dra runt, som att den har fastnat på nåt sätt.
Batteriet är ett fräscht Yuasa så kräm har det men vad kan vara knas?
Någon som har nån liknande erfarenhet?
 
Jag var nere i garaget för att dra igång min 640 som stått helt stilla sen oktober. Inte förvånande var den ju ganska trög. Batteriet som jag har haft på laddning var fullt men det orkade bara dra startmotorn 4-5 gånger sen gick det inte längre.
Det blev till att ställa sig och kicka i ca 40 min innan den äntligen gick igång. Att jag inte är så lång och att kicken sitter på vänster sida gör det inte lättare heller.

Anyway, mitt problem är startmotorn (misstänker jag). Batteriet orkade som sagt inte dra runt startmotorn efter några gånger men när jag satte det på laddning igen så laddade det fullt efter bara 5 min så det har alltså inte laddat ur under startförsöket.

Men när batteriet inte orkar längre så låter det som nåt slags väldigt snabbt tickande från startmotorn. Ungefär som att den vill men inte orkar dra runt, som att den har fastnat på nåt sätt.
Batteriet är ett fräscht Yuasa så kräm har det men vad kan vara knas?
Någon som har nån liknande erfarenhet?

Töm ur gammal soppa ur fuggen (skruv längst ner), då brukar de hoppa igång ganska lätt efter långtidsvilan.

Låter som det kan vara startmotorkransen eller vad den kallas som är på G att geupp! Ny "krans", lager och en svänghjulsavdragare är medicinen isåfall.......
 
Töm ur gammal soppa ur fuggen (skruv längst ner), då brukar de hoppa igång ganska lätt efter långtidsvilan.

Låter som det kan vara startmotorkransen eller vad den kallas som är på G att geupp! Ny "krans", lager och en svänghjulsavdragare är medicinen isåfall.......

Grymt, tack för svaret.
Jag får kolla i boken ang byta krans men är det något man som "normalt händig" mek borde klara av eller är det verkstad tror du?
 
Grymt, tack för svaret.
Jag får kolla i boken ang byta krans men är det något man som "normalt händig" mek borde klara av eller är det verkstad tror du?

Jag har bytt detta själv, är man lite händig så funkar det. I mitt fall lät det som ett skrammel, överkuggning, när man körde elstarten. MEN min startmotor gick lätt under tiden, du skrev att din går tugnt.
 
Haft liknande problem med att få igång hojen efter vintern, men då har man kört startmotorn i säkert en kvart innan den vill igång... I år gick den igång på en sekund eller så... Åtgärd... Annan förgasare....
 
Då har man varit idag å kört första turen för iår.... Attans va de går fint... Va som en annan hoj efter uppdatering....
 
Jag har servat, olja filterna,stift å ventijustering, attans va TRÅNGT det är att komma åt..........

Du menar pilla me locket på lilla oljefiltret å framför allt ventilerna...
Kom å tänka på om de är gångbart att göra som dom som har Husaberg gör, använder inge bladmått.. Skruvar tills de tar imot å sen vrider 1/6 varv tillbaks å låser...
 
Exc-lyktan från -08 (typ)

Tjena,

Vad behöver man för delar om man vill byta ut orginal-lyktan mot den som sitter på exempelvis 530-hojjarna? Finns plasten i svart?

Hojjen: KTM 640 Prestige 2005.

Kanske sitter någon på en lista :)
Var inne på lelles sida, var en massa olika delar och alla kanske inte behövs?

Tacksam för svar!

//Sebbe :cool:
 
Tjena,

Vad behöver man för delar om man vill byta ut orginal-lyktan mot den som sitter på exempelvis 530-hojjarna? Finns plasten i svart?

Hojjen: KTM 640 Prestige 2005.

Kanske sitter någon på en lista :)
Var inne på lelles sida, var en massa olika delar och alla kanske inte behövs?

Tacksam för svar!

//Sebbe :cool:

Lampinsats = kablage/glödlampor ingår
två gummifästen (samma som på din gamla)
plastkåpan.

Använd http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts.asp för artikelnummer.
 
Hej. Har en 640 från 2006 som inte går riktigt som den ska.
Den har GPRdämpare och är ombestyckad och bänkad samtidigt men vill inte acca ordentligt vid full rulle. Provade att ta bort locket till luftfiltret och då gick den bättre efter ca en halv sekund med full rulle men sämre precis vid ögonblicket man vill att den ska svara fullt. Lånade ut den till en som verkligen kan åka på slangen o tom han hade problem.

Tror ni att det blir skillnad att byta till FCR41 typ den som ligger ute på köp o sälj?

Gjorde jag fel som tog bort filterlocket när den enligt bänkpapper ska gå bra med det på?
Den går ju bra efter en liten stund men det är inget fullgassvar liksom, svårt o lära sig o slanga mao.

Byta fugge eller lämna in o justera alla munstycken o nålar m.m.???

Kan mycket men inte nålar o munstycken.. :D

Mvh Robin
 
Hej. Har en 640 från 2006 som inte går riktigt som den ska.
Den har GPRdämpare och är ombestyckad och bänkad samtidigt men vill inte acca ordentligt vid full rulle. Provade att ta bort locket till luftfiltret och då gick den bättre efter ca en halv sekund med full rulle men sämre precis vid ögonblicket man vill att den ska svara fullt. Lånade ut den till en som verkligen kan åka på slangen o tom han hade problem.

Tror ni att det blir skillnad att byta till FCR41 typ den som ligger ute på köp o sälj?

Gjorde jag fel som tog bort filterlocket när den enligt bänkpapper ska gå bra med det på?
Den går ju bra efter en liten stund men det är inget fullgassvar liksom, svårt o lära sig o slanga mao.

Byta fugge eller lämna in o justera alla munstycken o nålar m.m.???

Kan mycket men inte nålar o munstycken.. :D

Mvh Robin

Har du orginalförgasare så kommer det ge skillnad vid byte till FCR, speciellt gasresponsen. Orginal är vacumfugge, fcr har accelerations-pump.
 
Har du orginalförgasare så kommer det ge skillnad vid byte till FCR, speciellt gasresponsen. Orginal är vacumfugge, fcr har accelerations-pump.

Hej. Snabb respons :yoparty

Jo det är originalfugge. Tror jag iaf, har för mig Mikuni?!?

Så med en FCR borde det gå att få hojen att "ge fullt" när man själv "ger fullt"?

Några alternativ eller e det bara att knacka grisen o tjööpa?
 
Vart får man tag på en sjysst FCR 41?

Ska man köpa ny eller beg?
 
Vart får man tag på en sjysst FCR 41?

Ska man köpa ny eller beg?

Jag har fått tips att köpa beg. Nya är tydligen swajjnigt dyra.. ebay eller likn.

Behöver få reda på om det verkar vara det enda alternativet eller om det finns andra sätt..

Boris kunde få lägga till en åsikt om han hade tid :krama
 
Vart får man tag på en sjysst FCR 41?

Ska man köpa ny eller beg?

Det är bara frågan vad det får lov att kosta. En ny går lös på ca 6000kr+bestyckningsgrejer för 700kr. Beggade får du på EBAY för typ 2500+frakt.

Tyvärr är begagnattillgången på 41or kass då där finns mängder av cyklar som har CV gasare och vill byta medan där är få som vill byta bort dessa förgasare.

FCR39 är betydligt vanligare beg och dessutom billigare då de sitter på div Japs crosshojar som styckas. Med en original topp och kam flödar denna fullt tillräckligt för att inte vara begränsande.
 
Det är bara frågan vad det får lov att kosta. En ny går lös på ca 6000kr+bestyckningsgrejer för 700kr. Beggade får du på EBAY för typ 2500+frakt.

Tyvärr är begagnattillgången på 41or kass då där finns mängder av cyklar som har CV gasare och vill byta medan där är få som vill byta bort dessa förgasare.

FCR39 är betydligt vanligare beg och dessutom billigare då de sitter på div Japs crosshojar som styckas. Med en original topp och kam flödar denna fullt tillräckligt för att inte vara begränsande.

Haha, läste du mina tankar eller?

Kolla mitt inlägg ovan.. :D

Hojen är helt original förutom GPR pipor och ombestyckad originalförgasare.

En FCR39 skulle räcka med andra ord? Något du har på hyllan? För du kränger lite delar va? Fått för mig det iaf...

Är det några särskilda modeller man ska leta resp. inte leta efter för att montera enkelt o smidigt?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top