Ktm 640

Nu efter att jag servat min hoj har den blivit mer svårtstartad. Om man oljat in luftfiltret lite för mycket med ett luftfilterolja, blir hojen mer svårstartad då? Det är det enda jag kan tänka mig nämligen.

När jag startade upp hojen efter att den stått hela vintern, för att byta olja, så hoppa den igång på första(!) kicken...

Hur mycket sprayar ni era filter? Eller kör ni utan filterolja?


Lägger filtret i en bunke & häller i filterolja, ser till att olja täcker hela filtret sen krama jag ur det ordentligt. Ser du filterolja i botten på luftburken så har du nog inte kramat ur tillräckligt.
 
Lägger filtret i en bunke & häller i filterolja, ser till att olja täcker hela filtret sen krama jag ur det ordentligt. Ser du filterolja i botten på luftburken så har du nog inte kramat ur tillräckligt.

ahh smart. Jag sprayar... så går inte att krama ur direkt, men ska testa detta...

Tack för svaret...
 
Har du varit på ventilerna?

Nope... bara bytt olja och filter. Hojen startade på första kicken efter den stått hela vintern, så det bara måste vara luftfiltret som är för geggigt.... Känns som att det går bättre och bättre för varje gång jag kör nu... var ute 7-8mil igår och 5-6 idag... känns som att det löser sig självt nästan. Men jag ska skölja ur filter och börja om på nytt tänkte jag...

Vet att om man geggar in för mycket olja kan hojen gå för fett ett tag, men att det ger sig. Förmodar att detta är fallet med min lilla hoj...
 
Vad visat tändstiftet?

Om man inte tömt förgasaren på soppa innan vintern så är det ett tips men nu har du kör lite så det ska inte vara nåt problem.
 
Soppa flöde?

Jag har ett problem med min gas...
när jag gasar tex 1/4 av totala gasen så bluddrar den bara i typ 0,5 sec - 1sec. Men när den har "bluddrat" färdeigt går den som fan...
Kan de vara något fel på vajern eller förgasaren eller va kan de vara?
det är sjukt irriterande det är lätt att få motorstopp specielt för en nybörjare som mig... :P eller ska man kanske behöva hålla hög gas på en lc4 640 ?
/ tacksam för svar

Den går typ lika dant när den e varm... kanske lite lite bättre
 
Ställde ventilerna på en polares Duke2 idag och på ventilkåpslocken och i slangen mellan ramen och ena locket fanns något vitt klegg. Vad fan är det för något? Såg ut som fett men när man tog på det så luktade det lite bensin.
 
Nu har jag stött på lite problem igen.

Igår skulle jag ta en tur på bågen. Drar igång den och låter den stå på tomgång under tiden jag klär på mig de sista sakerna. När jag sedan tippar upp hojen och sätter mig på så stendör den. Jag trycker på startknappen men då händer det ingenting. Inte ett ljud från startmotorn.

Det finns ström i hojen för all belysningen fungerar men som sagt händer det inget när jag trycker på startknappen.
Nån som stött på liknande problem eller har en aning om vad det kan vara?
Dödarknappen står i rätt läge men kan det vara den ändå?
Kabelbrott?
Jag har inte en aning så alla tips är välkommna.

Bågen är en KTM 640 SM -02.
 
Last edited:
Eftersom all annan el fungerar så då borde man kunna utesluta att det är pluskabeln, eller? Men tack för tipset.
 
Last edited:
tjenare! dax för oljebyte på min ktm 640 -02, är det någon som har en guide på hur man lätt kan genomföra detta.
 
Har ingen guide men kan skriva lite kort.

*Varmkör
*Töm ur oljan! motor+ram
*Lossa båda filtrena! motor+ram
*Montera nya filter
*Fyll på med ny olja i motorn och låt sedan motorn pumpa upp olja i ramen, fyll sedan efter i motorn till rätt mängd.

Sen är det bara att gazzaa fan och bomba satan ;)
 
Var försiktig när du byter microfiltret på högra sidan vid fotbromsen så du inte skadar packningen.
 
ok gött, men ska man skita i att fylla i ramen och ist låta motorn pumpa upp oljan, och sedan fylla på i motorn igen.
 
ok gött, men ska man skita i att fylla i ramen och ist låta motorn pumpa upp oljan, och sedan fylla på i motorn igen.

Du kan ju fylla i lite olja i bilfiltret också, men häll inte i hela volymen direkt utan låt den tuffa lite någon minut så kan du kolla sen om du behöver fylla på!
 
Vad skiljer avseende frambroms och framgaffel på en LC4E och en LC4SM 2002?
Kan jag slänga på mina SM-hjul och bromsar på en LC4E hoj utan problem med okadaptrar osv? Vad krävs?
 
Vad skiljer avseende frambroms och framgaffel på en LC4E och en LC4SM 2002?
Kan jag slänga på mina SM-hjul och bromsar på en LC4E hoj utan problem med okadaptrar osv? Vad krävs?

Ja det ska nog vara samma typ av gaffel då båda kör 2kolvsok samt ingen av den har några grövre axlar eller gafflar just den årsmodellen vad jag vet.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top