Ktm 640

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
hej när jag skulle köpa 125a så läste jag nånstans att man kunde fixa dubbla broms skivor fram till ktm så jag undrar om man kan göra de te 625an? och hur mkt det kostar nån som vet? och måste man bytta fälg då? sen undrar jag om man byter broms ok och broms skiva måste man ställa om hastighets mätaren då?
Nu kan jag ha fel, men varför skulle man ställa om mätaren?
Så länge man har rätt wheelsize så borde det ju inte spela någon roll, jag menar, oavsett hur långt från centrum någonting sitter så passarar det en punkt samtidigt.
Eller missuppfattade jag dig nu?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror den ställer in sig efter SM-skiva & Enduro-skiva som har olika diameter så den visar rätt hastighet. Men fan har inte tänkt på om jag ställde fel eftersom jag körde 320mm skiva både på SM-fälgarna & Endurofälgarna.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Nu kan jag ha fel, men varför skulle man ställa om mätaren?
Så länge man har rätt wheelsize så borde det ju inte spela någon roll, jag menar, oavsett hur långt från centrum någonting sitter så passarar det en punkt samtidigt.
Eller missuppfattade jag dig nu?

nej du missförstog mig inte tack för hjälpen:)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tror den ställer in sig efter SM-skiva & Enduro-skiva som har olika diameter så den visar rätt hastighet. Men fan har inte tänkt på om jag ställde fel eftersom jag körde 320mm skiva både på SM-fälgarna & Endurofälgarna.

Men storlek på skivan har ju ingen betydelse Gnutten...
Ett varv är alltid ett varv, och det som är intressant är ju hjulets storlek.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men storlek på skivan har ju ingen betydelse Gnutten...
Ett varv är alltid ett varv, och det som är intressant är ju hjulets storlek.

Jo men om du tänker var magneten sitter på skivan så blir det väl olika avstånd om den sitter på en Enduroskiva alt SM-skiva. För givaren sitter ju på oket & inte på hjulet & magneten på skivan. Visst ett varv är ett varv men skivorna är inte likadana. Antar att KTM har programmerat färddatorn så de ska passa med enduroskivan & SM skivan, jag kommer inte på någon annan lösning.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jo men om du tänker var magneten sitter på skivan så blir det väl olika avstånd om den sitter på en Enduroskiva alt SM-skiva. För givaren sitter ju på oket & inte på hjulet & magneten på skivan. Visst ett varv är ett varv men skivorna är inte likadana. Antar att KTM har programmerat färddatorn så de ska passa med enduroskivan & SM skivan, jag kommer inte på någon annan lösning.

Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp
 
Last edited:

ÅkeVilse

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
:confused:

TACK för bra beskrivning!
Jag har haft RUSKIGA problem med att få igång min med kick.
Senast jag skulle starta den slog det mig dock att, precis som du säger, jag hade den precis innan tändpunkten när jag började kicka, och då lär jag ju få trampa en stund. Släppte förbi den med dekompen precis som du beskriver, och vips, start på första kicken!
En fråga dock. Jag har hört att man luftar ut med att kicka några gånger utan choke och gas om den blivit sur, men här står det alltid full gas?
Vad kommer det sig?:confused:

Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp

Angående det här med hastighetsmätare. Jag misstänker att min mätare visar ca 10km för fort vid ungefär 90km/h. Hur kalibrerar man det? Fick lära mig att man inte får ha en hastighetsmätare som visar för låg hastighet så jag vill att det ska bli rätt!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp

:D Jag har ingen högskoleutbildning som du så jag tänkte det där med hjulvarvet igen! :huvet

Angående det här med hastighetsmätare. Jag misstänker att min mätare visar ca 10km för fort vid ungefär 90km/h. Hur kalibrerar man det? Fick lära mig att man inte får ha en hastighetsmätare som visar för låg hastighet så jag vill att det ska bli rätt!

Vet ej hur det är på 640 instrument men på 660 & 625 iallafall fram till -04 så kan man ställa in beroende på vilka hjul du har. Om det går på din så kolla så ingen klåfinrig har ställt fel.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ni som har borrat i hjulaxlarna för att montera kraschpuckar, fram på lc4an iaf årsm 98-04 så sitter de en insex/plastbult.

Har ni bara borrat rakt igen den och likaså metallmuttern/axeln på andra sidan?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni som har borrat i hjulaxlarna för att montera kraschpuckar, fram på lc4an iaf årsm 98-04 så sitter de en insex/plastbult.

Har ni bara borrat rakt igen den och likaså metallmuttern/axeln på andra sidan?


Jupp bara se till att sikta i mitten!
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Finns inga dumma frågor!
Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel nu, men en motor (om vi pratar 4-takt, enstånka) har ju fyra takter. Där den tänder är ju alla ventiler stängda. Det jag gjorde, när jag alltså gjorde HEEELT fel, var att jag tryckte in dekompressionshandtaget, tryckte lite på kicken, släppte ut handtaget, sen tryckte jag mig försiktigt fram med kicken till det trögaste läget. I det läget är ju alla ventilerna stängda, och den skall precis tända. I det läget, när den skall tända, är ju kolven i topp, eftersom den har komprimerat. Sen är ju kolven i topp när du blåst ut oxå, men det kan jag inte svära på att man känner... Men som sagt, när allt är stängt så är det som trögast utan dekomphandtaget intryckt. O det är tydligen så man skall ställa den vid längre stopp eftersom ventilerna då är stängda. (Det är ju därför det blir trögt).
Men som sagt, jag hoppas någon rättar mig om jag har fel :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Finns inga dumma frågor!
Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel nu, men en motor (om vi pratar 4-takt, enstånka) har ju fyra takter. Där den tänder är ju alla ventiler stängda. Det jag gjorde, när jag alltså gjorde HEEELT fel, var att jag tryckte in dekompressionshandtaget, tryckte lite på kicken, släppte ut handtaget, sen tryckte jag mig försiktigt fram med kicken till det trögaste läget. I det läget är ju alla ventilerna stängda, och den skall precis tända. I det läget, när den skall tända, är ju kolven i topp, eftersom den har komprimerat. Sen är ju kolven i topp när du blåst ut oxå, men det kan jag inte svära på att man känner... Men som sagt, när allt är stängt så är det som trögast utan dekomphandtaget intryckt. O det är tydligen så man skall ställa den vid längre stopp eftersom ventilerna då är stängda. (Det är ju därför det blir trögt).
Men som sagt, jag hoppas någon rättar mig om jag har fel :)


Du ha tala helt rätt:tummenupp

Det som gör de så förbenat svårt att känna rätt toppläge när alla ventiler är stängda, är ju den förbenad autodecompen som sitter på kammen:gnissla Den decompimerar ju allt under 1700varv någonstanns så det är verkligen skitsvårt att snabbt hitta rätt läge. Därför brukar jag snabbt ta bort denna decomp och köra endast med den på styret för att komma förbi toppläget inför kickning och urluftning. Köp trimkam utan decomp s slipper ni denna kärringstart:D
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är ju helt otroligt enkelt att hitta kompläget på LC4 när man drar runt den med kicken,även med originalkam på.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Kolven befinner sig alltid (förhoppningsvis, annars har något gått tokigt) inuti cylindern. Dvs. under tanken, mellan dina ben (när du sitter på sitsen).
:D

:D Jag har ingen högskoleutbildning som du så jag tänkte det där med hjulvarvet igen! :huvet

Högskoleutbildning som jag?
Jag har nog ingen fullföljd högskoleutbildning, däremot har jag jobbat länge som lagerkille! Och då lär man sig mycket om... Eeeh... Jaaa... Hrm. :tungan
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vet att de ska finnas vit plast till dom äldre 625/640/660 årsm 99-04 men kan inte hitta nån sida som säljer.

Är säkert dyrt som fan men vill veta om de är nån här som har köpt sån plast? Mkt möjligt att de är vanlig svart plast som dom har lackat också iof.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Vet att de ska finnas vit plast till dom äldre 625/640/660 årsm 99-04 men kan inte hitta nån sida som säljer.

Är säkert dyrt som fan men vill veta om de är nån här som har köpt sån plast? Mkt möjligt att de är vanlig svart plast som dom har lackat också iof.

Jag är ny här, men... jag hade letat på KTMworld.com
Verkar finnas det mesta där.
Finns säkert bättre sidor, men det är i alla fall ett förslag :) :yoparty
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Enligt karlströmsmotor så finns bara kylarvingarna kvar i vitt, resten har utgått.

Kanske lika bra när priset för för vingarna låg på 2600 :brinnerup
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Enligt karlströmsmotor så finns bara kylarvingarna kvar i vitt, resten har utgått.

Kanske lika bra när priset för för vingarna låg på 2600 :brinnerup

Då känns det smartare att köpa kopiorna från tyskland och lämna in dem på lackning...
Nån som vet nån som lackar billigt förresten... :D
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Då känns det smartare att köpa kopiorna från tyskland och lämna in dem på lackning...
Nån som vet nån som lackar billigt förresten... :D

Hemmalack ala biltema billigaste i stan :tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top