Ktm 640

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp bytt ev ventillockspacningarna, bytt även kopparbrickorna som sitter på bultarna som håller fast ventilkåpan!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Grymt svar Boost!! Kul att du tar dig tid att skriva... trots att jag tappar bort dig lite när du börjar snacka om sytrådar... :D

Jag ska kolla om den läcker... men lite smällar vill man ju ha.

Tack IGEN för infon

//Magnus

Om man har för litet lågfartsmunstycke så kan få avgassmällar, Har man ett öppet in/ut system kan man få avgassmällar trots rätt bestyckning.

Har man för stort lågfart kan man få intressanta fenomen vid avslag, tex om du gasar full och slår av tvärt inför en kurva så kan du få en extra skjuts när du slagit av :va

Hade inte du en HSR 42:a ?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om man har för litet lågfartsmunstycke så kan få avgassmällar, Har man ett öppet in/ut system kan man få avgassmällar trots rätt bestyckning.

Har man för stort lågfart kan man få intressanta fenomen vid avslag, tex om du gasar full och slår av tvärt inför en kurva så kan du få en extra skjuts när du slagit av :va

Hade inte du en HSR 42:a ?

Enligt förra ägaren ska den vara rätt betyckad. Men det kanske inte stämmer...
Jag tror att den inte är helt ok eftersom det går hackigt i låga farter bl.a....

HSR42?... ja jag skulle köpt en sån, men sen skulle visst hyran betalas :D
Nä, men planen att sätta i en sån finns fortfarande. Det handlar mest om att jag inte fått tummen ur. En förgasare av den typen kräver inga gigantiska kunskaper och jag känner lite folk som kan hjälpa mig i värsta fall... så jag kan inte skylla på annat än att jag inte haft kulorna och tiden. Men en sån ska på tids nog... eller en liknande iaf.
Vet inte om jag borde köra ett "riktigt" system hela vägen också kanske. Nu har jag bara ett vanligt slip-on. Vet inte om det gör stor skillnad med ett helt system?!

gjorde du inte syslöjden?. Enklere uttryckt ,,fjädern ska kortas så dra ihop den istället för att kapa. tryck ihop varven på fjädern och linda fast dom med sytråd och superlim.

Syslöjd? Tycker bara man blev utkastad ifrån den när man väl var där. Symaskinsrejs var tydligen inte poppis bland sytanterna på skolan. :D

Men jag tror inte jag tänker lägga tid på att fixa till den förgasaren jag har... det ska tids nog på en flat-side. Så då är det bara onödigt. Det blir väl en HSR42, som jag tror du var en av dem som rekommenderade mig till... :tummenupp
 
Last edited:

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Ok bäst att kolla de innan kanske :)
Tack för detta utförliga svar :tummenupp
Och vi småläningar är ju snåla av naturen så det blir nog inte för mycket sili iaf:D

Innan du river av kåpan ,,så försäkra dig om att det inte bara kommer från ventiljusteringslocket,

Biltema duger säkert...

Men vill man ha topp off the line silicone så rek jag Hondas orginala bond. Helt otrolig vidhäfftning! Går att beställa på ställen som säljer snöslungor eller vad som hellst honda prylar. Wurts svarta sili är nog lika bra. Lättare att jobba med ivf.

Boosts ventilkåpsmonteringsskola part 1. :D
vanlligt fel till läkage ventilkåpa är att det fuskas med ojeborttagning på tätytan.

Tvätta noga av den med tinner eller liknande!! Och går inte att nämmna för mycket. INTE mycket silicone på ytorna så det pressas in i kåpan!! Det ska vara så lite att när man skruvat ihop ska det knappt sticka ut något utanför skarven. man har sett skräckexempel på packningssilicone fulla kåpan långa slimmsor som far in i oljekanaler och ställer till ett ras:gnissla

Ska kolla de med, grymt bra tråd med många hjälpsamma hojägare!!!

Jupp bytt ev ventillockspacningarna, bytt även kopparbrickorna som sitter på bultarna som håller fast ventilkåpan!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok bäst att kolla de innan kanske :)
Tack för detta utförliga svar :tummenupp
Och vi småläningar är ju snåla av naturen så det blir nog inte för mycket sili iaf:D


Ja du då är ni lika snåla som KTM mekarna där nere, vissa läcker direkt. :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med en hsr eller tm 40-48 ska man inte få en enda smäll vare sig vid påslag eller släpp hur än mycket trimmar eller hur öppet man har . Gör dom det så har man läkage i något rör avgas eller felaktig bestyckning.

akras helsytem eller bara krökarna är bra till 640-660..men priset ger ca 2,5-3 kusar mer över 5000v gämfört med slipon och org krökar. Detta räknat på orginal motor i övrigt! Ju mer trimmat dessto större skillnad i hk
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Med en hsr eller tm 40-48 ska man inte få en enda smäll vare sig vid påslag eller släpp hur än mycket trimmar eller hur öppet man har . Gör dom det så har man läkage i något rör avgas eller felaktig bestyckning.

akras helsytem eller bara krökarna är bra till 640-660..men priset ger ca 2,5-3 kusar mer över 5000v gämfört med slipon och org krökar. Detta räknat på orginal motor i övrigt! Ju mer trimmat dessto större skillnad i hk

Ok. Lite synd att smällarna försvinner.:huvet

Frågan är ju då om det är värt att lägga pengar på krökar. Får se om jag kan hitta några begagnade....

Tack för svart... igen... :tummenupp
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Förresten Boost. De förgasare som din kompis sålde. Det var TM42 va?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kolla lite längre tillbaka i tråden så har boost ett bra recept på krökar :)

Det känns väl inte som att krökarna är det som man bör börja med, om man skall få mer fjong i motorn:)

Kanske det sista när man gjort "allt" annat...:rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Locket säljer hsr I stort sett samma gasare . under 3000 var det ju för 42 såg jag!!

Krökarna . Ktms krökar är ju bra på allt och dålig på allt.? Om vi tar xr650 som ex så är dom krökarna stenbra från tomg till 5000v Inga krökar i världen kan slå dom dit!! Otroligt smala och olika längder. KTM har ju gått en mellan väg hyffat smala och grova. dvs skapliga på lågvarv och hyffsade på hög. Så om man vill ha mer pullver efter 5000v måste man gå upp i dim till 38mm 1,2mm gods vid hemmabygge!
Vill man ha skapligt mellanreg och botten ska man behålla org dragning,,dvs olika längd. Vill man ha ut max effekt efter 6000v så gör man dom lika långa helt enkelt.

Akra är ju ett mellanting . Dom startar endast lite grövre för att sedan gå upp till typ 38mm eftr ca 20cm och dom har oplika längder. Då får man hyffsat av allt med rätt grov genomsnittslig dim. Ex på en xr 650 standard Jag plågade ut ca 60 bakhjuls hk med mitt system 38mm och lika längder. Samma maskin med helsystem akra ca 56 hk men bättre mellan reg. Skilnaden blir dock stor vid dragracing tack vare att man drar en maskin med lika längders system längre på varje växel, så det är lätt att åka ifrån en akra cyckel med hemmabygge med andra ord i ren dragracing! Sedan kan man fråga sig vad som är roligast? Jag säger....Om man tar upp kompet till 13-1 så kan man åka dragracing pipes utan problem. Våldsamt bottendrag även med faktorykam eller tornado 2 då. Problemet är ju att få tag i kolv!! Till ktm 660 har nu äntligen Locket 13-1 kolv!! Men till 640 är det värre:gnissla Man kan ju köpa en 11-1 och plana 1-2mm för att få 12-1 eller 13-1. Ska väl gå att få tag i 12-1 till 640? Problemet är att man inte hittar i usa till dom så priset är inte roligt. "2500 kr ca från tyskland. Jag tror att abp racing har 12-1 till 640 märke cp som är stenbra!! Finns till 660 åtminstonde. OBS man måste mejla och fråga,,,,finns ej på sidsan:gnissla
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det känns väl inte som att krökarna är det som man bör börja med, om man skall få mer fjong i motorn:)

Kanske det sista när man gjort "allt" annat...:rolleyes:
Nu var det kostnaden av grenrör vi snackade om, inte vilken del han ska byta för att få ut mer effekt.

Läs igen om du har svårt att förstå! :tummenupp
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Boost... jag gillar verkligen din entusiasm när det kommer till att trycka ut några extra hästar ur en en-stånka. :tummenupp

Som vanligt drar det alltid iväg lite när du pratar och det är alltid lika kul att ställa en fråga. Nu frågade jag lite om krökarna och direkt kommer det svar om att ändra komp m.m. Underbart!! :D

All heder till dig!

Jag får se lite hur jag gör med krökarna. Vet inte riktigt var jag vill ha kraften. Jag tror jag föredrar innan 5000...

Har man en 640 kan man snacka om komp, krökar m.m. men det är en ordentlig förgasare som alltid borde vara prio 1.... Min åsikt iaf!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
:yoparty
Nu var det kostnaden av grenrör vi snackade om, inte vilken del han ska byta för att få ut mer effekt.

Läs igen om du har svårt att förstå! :tummenupp

Jag har inte svårt att först, men jag uttryckte mina åsikter...
Personligen anser jag det är slöseri med pengar med nya krökar om man inte har modifierat något annat ....

Kanske är bling- faktorn viktig, men då tycker jag att gröna krökar är snyggare :yoparty

Själv kör jag med orginal krökar och modifierade orginal burkar.
 

Bifogat

  • mcn1.JPG
    mcn1.JPG
    105.7 KB · Visningar: 93
Last edited:

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hejsan!

har funderingar på och bygga om bakdelen på min 640 motard -05 hittade en tråd om det för några månader sen men har letat o letat men inte hittat den igen så de är möjligt att den försvunnit.. men undrar hur ni byggt om era? gärna lite bilder så man kan få inspiration.. tack på förhand..

AxxL
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
På tal om bakdelar, Lossade typ hela min bakdel idag för att byta till miniblinkers och upptäckte att jag älskade utseendet på den när den va strippad, nu till frågan finns det några korta utblås på marknaden som passa duke:n eller måste man modda några orginal :va, vill ju att dom slutar typ vid markeringen på bilderna...:)
 

Bifogat

  • rediDiv 141-1.JPG
    rediDiv 141-1.JPG
    65.5 KB · Visningar: 93
  • Meck 017-1.jpg
    Meck 017-1.jpg
    189 KB · Visningar: 103
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Borde väl gå att köpa ett slipon till en "vanlig 640" och sedan korta upp fast du kanske vill ha dubbla dämpare, korta dom du har då?
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Ja vill ju ha 2st, men tror inte besitningsgubben skulle gilla dom :D så jag bör nog ha orginalen kvar...

Borde väl gå att köpa ett slipon till en "vanlig 640" och sedan korta upp fast du kanske vill ha dubbla dämpare, korta dom du har då?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top