Ktm 625

Ktm 625 -04
Gjorde en egen tråd men skriver även här.

Åkte en sväng idag, inge tokkörning men blev en hel del slangåka. Stod still i 15 min, åkte sen 1km, stod sen still i 5 min, när jag sen skulle åka iväg började hojen rycka, kändes precis som soppatorsk, vred på reserven men det hjälpte inte. Stannade och då dog den, kolla så det var soppa i sen körde jag på starten, då hoppade den igång en snabbis men lät som att startmotorn gick tungt. Dog sen nästan på en gång och då var den stumm, även på kicken, lät den stå 5 min sen starta den igen, åkte förisktigt iväg men efter hundra meter la den av och kicken var stum igen. Har den värmenypit? Vad beror det på? Vattenpumpen trasig? Termostaten hängt sig? Kan cylinder/kolv tagit skada? Väldigt tacksam för svar. MVh Isac

Så gjorde jag ett jättedjupt hål i min plånbok. Min 640 gick två dagar på Gelleråsen väldigt hårt. Sen dog den. Ramlager, kolv, vev mm. Typ allt utom cylinder och motorkåporna behövde bytas. 22000 kronor senare till Johan på Hammarströms motor levde den igen. Mycket trevlig prick förövrigt.

Nu har jag lärt mig att ofta kolla oljenivån. Är man dum blir det dyrt, gör ont eller både och.
 
Oljenivån verkar vara som den ska. Bytte för ungefär 20 timmar sedan. Kollar då oh då i inspektionsglaset.
 
22000 var ordentligt.... För 15000 kr får man en utbytesmotor hos mig. Har motorn gått tungt så att kicken inte drog runt den skall man öppna och titta efter vad som är fel.
 
Oljenivån verkar vara som den ska. Bytte för ungefär 20 timmar sedan. Kollar då oh då i inspektionsglaset.
Det kan rasa även med korrekt oljenivå. På din berättelse låter det som läge att åtminstone lyfta av toppen och titta ner i cylinderloppet.
 
Öppnat motorn. Va len del spån i oljan i överdrivet men en del. Kunde konstatera att vevstakslagret skurit. Är det nått en normalbegåvad bonnläpp klarar av att byta eller krävs specialverktyg/balansering? Vad mer bör man byta när motorn ända är isär? Tänkte passa på att byta ramlager samt kolv, vad mer?

Mvh Isac.
 
Det är inget du byter med lätthet tyvärr. Veven pressar man isär och stoppar i ett nytt vevstakskitt, sedan ihop och riktar. Kostar typ 1500kr i arbete. Sedan skall man montera nya ramlager och shimsa in spelet i dessa. Shimsningen är apviktig och är inget man gör utan indikatorklocka och specialverktyg för lagerbanorna.

Sen blir man byta lagren till lådans axlar och kammen. Kamkedjan är ofta trött. Vipplager skall inspekteras och mätas upp.

Har tyvärr ont om tid den kommande månaden annars kan man skicka motorn till mig som har specialvertygen och delar på hyllan.
 
Boris.
Vad skulle det kosta att utföra detta om du skulle stå för delar och montering? Du har ingen färdig inbytesmotor står? Mvh Isac
 
Nyligen införskaffat 625 sxc...riktig jävla rå och brutal! Redan åkt med den i skogen och allt möjligt...kommer bli en kanon vinterhoj också.
 
Hej alla ktm fantaster! Köpte nyligen en 625:a för lite bus brevid banditen. Nu till saken,den har krånglat sen dag ett. Började med ett sprucket insugsgummi. Sen vart den en blåröksmaskin. Hojen parkerades och började undersökas men utan att klyva motor osv. Ett sprucket insugsgummi till hittades.inte för att detta borde ha påverkat blåröken men. Har nu satt på ett nytt gummi.fabrikationsfel ? Idag gjorde jag en test att kicka runt motorn och upptäcker att det inte är samma gamla komp som tidigare funnits. Nu till frågan. Kan dekompen spöka eller ska jag förvänta mig ett större ras? Vart bör man börja ? Ny på dom här cyklarna ska tilläggas och absolut inte någon expert på motorcyklar överhuvudtaget. Ps,första inlägget på den här sidan. Har jag postat inlägget fel eller liknande (HOJ)ta till! Tacksam för svar !
 
...Sen vart den en blåröksmaskin!

Behöver inte vara nåt direkt fel.

Wheelar man för länge så kan det trycka för mycket olja till insuget så att den bolmar rejält med blårök men det slutar dock inom några sekunder sedan du släppt ner framhjulet.

Sen får man vara försiktig också så inte den överskottsoljan från luftburken rinner ut genom dräneringshålet till bakdäcket. Jag drog ett bromsrör för att leda olja från dräneringshålet till kedjan istället. Självsmörjande kedja är bättre än smorda däck.
 
Köpte en 625 sxc -05 för en månad sedan. 2347mil idag. Gått igenom allt. Bytt och servat. Fantastiskt stark motor, massivt muller, går som ett skott. Nöjd.
 
Var köper man kylfläkt till min hoj. Körde fast och poff koka. En fläkt hade ju varit bra. Men var köper man en sådan? Tack
 
Var köper man kylfläkt till min hoj. Körde fast och poff koka. En fläkt hade ju varit bra. Men var köper man en sådan? Tack
Sök på ktmshop.se under rubriken offroad 625 sxc kylsystem.. Fläck, kåpa, termostat..
Annars har jag säker allt liggande i gömmorna..
 
1275 för fläkten. Huh! Det andra kan jag väl stå ut med. Såg att motea säljer universal men original är oftast bäst. Ja har du liggande så kanske jag kan vara intresserad för tråkigt om den inte tål lite skogstokerier. Nu var jag iofs ordentligt jäkla fast och glömde bort att jag satt på vattenkyld motorcykel. Utan fläkt...
 
Köpte en fläkt från Tyskland och switch från KTM. Funkar skitfint. Inte tillräckligt för att köra hur galet som helst men lite längre klarar den sig.
Upptäckte sen att jag inte alls kokade hojen. Det var en slang som sprack. Mjukt äckligt gammal slang. Så det var ju bra ändå.

Någon som vet var det finns hårdare sadel? Tycker den är åt helvete för mjuk. Vill ha en som 690 eller min klx230. Den senare är nästan som en bräda.
 
Last edited:
Nyfiken på vad siffrorna som tänds först i displayen betyder? När jag köpte den stod det 2200. Nu några månader senare står det 2205. Alltså inte milen.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top