Ktm 625

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Varför inte använda kedjelås då???????

Hur menar du nu? Vad jag vet så finns det clips-länk samt nit. Nitad länk är av det bättre framför allt till gatåk?

Förövrigt:
Jag har precis ställt in längden på kedjan... med "kedjespännaren". Jag fick skruva ut kedjespännaren fullt (tror att axeln gick så långt bak det bara går.) Testade inte att dra så hårt eller utforska det något vidare... men det tog stopp. Så förmodligen går axeln inte längre bak än den är nu! Längden blev rätt bra. Jobbigt bara om man behöver spänna mer för det går i så fall inte... tydigen så säger folk att kedjan töjs ut, själv har jag ingen erfarenhet av hojar men det kommer! En annan sak som oroar mig, mitt framdrev kan vara för stort?

Hur ser erat framdrev ut? Ta gärna bort kåpan och ta en bild, skulle verkligen uppskattas. Jag kan ta en bild i morgon på mitt. Det ser ut som att det rivit sönder massa "gummi" eller vad det nu är som är där, eventuellt att det ska se ut så. Glömde jämföra storlek med gamla innan jag satte på kedjan. Går ju att göra i efterhand men det är "jobbigt" :lol

EDIT: Vill tillägga att om man snurrar bakhjulet framåt när hojen är upphissad så tar det stopp lite då och då, inte kollat något vidare på det heller. Gör det i morgon... Är era likadana eller kan ni snurra hjulet och det fortsätter spinna ända tills farten helt enkelt tar slut?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur menar du nu? Vad jag vet så finns det clips-länk samt nit. Nitad länk är av det bättre framför allt till gatåk?

Förövrigt:
Jag har precis ställt in längden på kedjan... med "kedjespännaren". Jag fick skruva ut kedjespännaren fullt (tror att axeln gick så långt bak det bara går.) Testade inte att dra så hårt eller utforska det något vidare... men det tog stopp. Så förmodligen går axeln inte längre bak än den är nu! Längden blev rätt bra. Jobbigt bara om man behöver spänna mer för det går i så fall inte... tydigen så säger folk att kedjan töjs ut, själv har jag ingen erfarenhet av hojar men det kommer! En annan sak som oroar mig, mitt framdrev kan vara för stort?

Hur ser erat framdrev ut? Ta gärna bort kåpan och ta en bild, skulle verkligen uppskattas. Jag kan ta en bild i morgon på mitt. Det ser ut som att det rivit sönder massa "gummi" eller vad det nu är som är där, eventuellt att det ska se ut så. Glömde jämföra storlek med gamla innan jag satte på kedjan. Går ju att göra i efterhand men det är "jobbigt" :lol

EDIT: Vill tillägga att om man snurrar bakhjulet framåt när hojen är upphissad så tar det stopp lite då och då, inte kollat något vidare på det heller. Gör det i morgon... Är era likadana eller kan ni snurra hjulet och det fortsätter spinna ända tills farten helt enkelt tar slut?

Jag har i alla år kört me kedjelås, som du kallar för clips.... Funkat kanon både på gatan å i skogen....

Misstänker att du spänt kedjan för hårt.... Hur spänd är kedjan när du sitter på hojen????... Går de vicka den upp å ner några cm????
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur menar du nu? Vad jag vet så finns det clips-länk samt nit. Nitad länk är av det bättre framför allt till gatåk?

Förövrigt:
Jag har precis ställt in längden på kedjan... med "kedjespännaren". Jag fick skruva ut kedjespännaren fullt (tror att axeln gick så långt bak det bara går.) Testade inte att dra så hårt eller utforska det något vidare... men det tog stopp. Så förmodligen går axeln inte längre bak än den är nu! Längden blev rätt bra. Jobbigt bara om man behöver spänna mer för det går i så fall inte... tydigen så säger folk att kedjan töjs ut, själv har jag ingen erfarenhet av hojar men det kommer! En annan sak som oroar mig, mitt framdrev kan vara för stort?

Hur ser erat framdrev ut? Ta gärna bort kåpan och ta en bild, skulle verkligen uppskattas. Jag kan ta en bild i morgon på mitt. Det ser ut som att det rivit sönder massa "gummi" eller vad det nu är som är där, eventuellt att det ska se ut så. Glömde jämföra storlek med gamla innan jag satte på kedjan. Går ju att göra i efterhand men det är "jobbigt" :lol

EDIT: Vill tillägga att om man snurrar bakhjulet framåt när hojen är upphissad så tar det stopp lite då och då, inte kollat något vidare på det heller. Gör det i morgon... Är era likadana eller kan ni snurra hjulet och det fortsätter spinna ända tills farten helt enkelt tar slut?

Vad pysslar du med? Ja kedjan töjs med tiden så du behöver justermarginal från början, din kedja behöver säkert kapas en eller två länkar till. Du kan inte köra med kedjan sådär ens 3km...
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hur menar du nu? Vad jag vet så finns det clips-länk samt nit. Nitad länk är av det bättre framför allt till gatåk?

Förövrigt:
Jag har precis ställt in längden på kedjan... med "kedjespännaren". Jag fick skruva ut kedjespännaren fullt (tror att axeln gick så långt bak det bara går.) Testade inte att dra så hårt eller utforska det något vidare... men det tog stopp. Så förmodligen går axeln inte längre bak än den är nu! Längden blev rätt bra. Jobbigt bara om man behöver spänna mer för det går i så fall inte... tydigen så säger folk att kedjan töjs ut, själv har jag ingen erfarenhet av hojar men det kommer! En annan sak som oroar mig, mitt framdrev kan vara för stort?

Hur ser erat framdrev ut? Ta gärna bort kåpan och ta en bild, skulle verkligen uppskattas. Jag kan ta en bild i morgon på mitt. Det ser ut som att det rivit sönder massa "gummi" eller vad det nu är som är där, eventuellt att det ska se ut så. Glömde jämföra storlek med gamla innan jag satte på kedjan. Går ju att göra i efterhand men det är "jobbigt" :lol

EDIT: Vill tillägga att om man snurrar bakhjulet framåt när hojen är upphissad så tar det stopp lite då och då, inte kollat något vidare på det heller. Gör det i morgon... Är era likadana eller kan ni snurra hjulet och det fortsätter spinna ända tills farten helt enkelt tar slut?

Om du ändå ska till verkstaden idag så skaffa dig ett släp och släng upp hojen på den och kör den till verkstaden. Det låter som om allt inte är glasklart för dig och priset för att hyra ett släp är långt mkt längre än vad det kan kosta att åtgärda konsekvenserna av en felmonterad kedja.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag har i alla år kört me kedjelås, som du kallar för clips.... Funkat kanon både på gatan å i skogen....

Misstänker att du spänt kedjan för hårt.... Hur spänd är kedjan när du sitter på hojen????... Går de vicka den upp å ner några cm????

Okej, jag har som sagt ingen erfarenhet men det är ganska uppenbart (för mig) att en korrekt nitad låslänk är "säkrare" än "clips" som jag kallar det. Nej jag tror snarare tvärtom, att kedjan var alldeles för slapp. Gick ju knappt att rulla hojen framåt :rofl

Förövrigt:
Allt är klart och funkar. Kastade in henne i firmabilen i morse och körde till verkstaden. Vi drog fram axeln fullt, kapade ytterligare några länkar sedan nitade vi låslänken... justerade kedjespännaren en del och det blev helt ok. Finns såklart mer att spänna till senare.

EDIT: Tillägger angående drevet... framdrevet har 17 kuggar. Vilket skulle passa enligt 24mx. Jag var orolig för att framdrevet hade rivit bort "gummi". Därför trodde jag att drevet var för stort! Tydligen så ska det se ut så, man ser även lite metall under allt gummi. Det är alltså spetsen på kuggarna som slår emot där... det kommer att "låta" lite och haka på grund utav att drevet är nytt... så egentligen hade jag väl delvis rätt... drevet är "för stort" men det ska vara så! Varför vet jag inte.

Tack för alla tips iaf, blir oljebyte framöver. Tänker åka lite innan det blir mer pillande, hämtade en 640 prestige till polaren i början av veckan! :hihi
rgkzDv7.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man kan åka med 17 kuggars framdrev om man filar bort kedjesläpans främre del. Men det finns ingen anledning att inte åka med 16 kuggars om du inte siktar på toppfarter över 190km/h.

24mx kan inte ett dugg förutom att designa hemsidor...
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Man kan åka med 17 kuggars framdrev om man filar bort kedjesläpans främre del. Men det finns ingen anledning att inte åka med 16 kuggars om du inte siktar på toppfarter över 190km/h.

24mx kan inte ett dugg förutom att designa hemsidor...

Okej tack för det! Då blir det kanske ett 16 kuggat framdrev nästa gång, ska byta lite saker i vinter (för att fräscha upp hojen). Ingen aning om varför de gav mig 17 kuggars, om det inte hade varit filat så hade jag förmodligen åkt tillbaks och sagt att det var för stort... Vet du om det finns någon annan återförsäljare? I närheten (södra Stockholm-Eskilstuna). Hittat ett bra ställe att köpa vätskor och dylikt! KW-Service i Strängnäs, de säljer även motorex vilket jag absolut inte trodde :D Så helt ok, behöver dock någonstans att få drag i drivpaket, bromsskivor, luftfilter och dylikt!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag körde m 16/42 som passade bra till grusbus, det varvade en del så jag provade 17/42 fungerade bra på asfalt m 16/42 var trevligt. Kör idag på xt660r 15/45 likadant som ktm 690 enduro så det fungerar det med.
 

JohanGS

Grotesk Supermoto
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg FS570
HJÄLP!!!!


Någon i skånetrakten som sitter på en bakre bromsskiva? Är rädd för att ÅF inte har någon hemma och hade gärna kört lite till helgen :)
 

Herrera

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Lysekil
Hoj
ktm 625-06, Husqvarna CR250-03
Tjenare! Bytte cylinderfotspackningen igår och efter 20 min körande började ett mystiskt klickande ljud. Någon som vet vad det kan vara som gick fel när jag satte ihop den igen? Bifogar en en video

http://youtu.be/VXqXD4vhmDg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oavsett vad det är så låter det inte friskt. Första gissningen autodekompen.
 

Herrera

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Lysekil
Hoj
ktm 625-06, Husqvarna CR250-03
Oavsett vad det är så låter det inte friskt. Första gissningen autodekompen.

Nä det låter inte så bra! konstigt bara att det inte varit några somhelst problem innan och det höll i 20 min efter bytet av packningen... Men jag får ta av ventilkåpan o kika! Hur ser man om autodecompen är paj?
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej på er! Tänkte bar fråga vad det är för oljeintervall på min 625'a? Jag har en 2006, har fått för mig att det är 500 mil? Rullat snart 200 så vore bra att vet om det skulle vara 250 mil.

Vilka årsmodeller har 250 och vilka har 500?
2005 och nyare har 500 mil om det är som jag tror...?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej på er! Tänkte bar fråga vad det är för oljeintervall på min 625'a? Jag har en 2006, har fått för mig att det är 500 mil? Rullat snart 200 så vore bra att vet om det skulle vara 250 mil.

Vilka årsmodeller har 250 och vilka har 500?
2005 och nyare har 500 mil om det är som jag tror...?

500 mil är det på din... Kolla här på ktmshop.se... http://ktmshop.se/documents/9346_%C4gar_Handbok.pdf... Sidan 22... Annars har du allt i boken du fick me hojen....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Fick faktiskt med boken, planerade att byta till 250. Frågade rent spontant nu bara :p har inte boken här!
Tack för hjälpen :krama
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick faktiskt med boken, planerade att byta till 250. Frågade rent spontant nu bara :p har inte boken här!
Tack för hjälpen :krama

Boken kan du glömma många gånger för de är bara kolla in på ktmshop.se
Du slår bara in modell å årsmodell så har du allt... Artikel nummer å priser på alla delar samt de går å se vilka andra modeller som också har den detaljen.... Mycke passar mellan modellerna....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Boken kan du glömma många gånger för de är bara kolla in på ktmshop.se
Du slår bara in modell å årsmodell så har du allt... Artikel nummer å priser på alla delar samt de går å se vilka andra modeller som också har den detaljen.... Mycke passar mellan modellerna....

Jo! Har faktiskt varit inne där, riktigt smidigt upplägg. När det gäller delar och dylikt! Slipper man plocka här och där. Går säkert att få billigare men förmodligen inte lika simpelt :D
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top