Ktm 625

Det du ska tänka på med dom äldre lc4orna är att dom inte har extra olja i ramen+extra filter vilket kan vara bra. Du får en 04 med nya motorn för samma pengar, har legat ute 05-06or med nya bakdelen för strax över 30, kan vara ett bättre köp.
 
Det här har säkert diskuterats längre bak, men sökfunktionen hjälpte inte...

Sett vissa annonser på 625 som inte har elstart, trots att all info man läser säger att 640 = kick, 625 = el?
Exempelvis:
http://www.blocket.se/vi/48702208.htm


Hur kommer detta sig?

620 -98 till -01 endast kick ser snarlik 640 som har kick å elstart
625 -02 lite större cubik än föregångaren 620 annars lika förutom digital hastighetsmätare....
-03 kom nya motorn... Skillnaden mellan 625 å 640 är förgasaren å div. saker som tanken sadeln å delar av elsystemet... 660 smc endast kick kom oxå -03..

625 utan el fanns bara -02... Vart sen typ 660....
 
Tack allesammans för utredningen! :tummenupp
 
Ska hämta en 625sxc 03a till nästa helg.
Vad är det första man ska göra tycket ni? :)

Antingen kör du nu & fixar sen i vinter men om jag vore du skulle jag göra det nu om du ev ska köra i vinter.

*Riv ner stötdämparlänkaget å smörj, garanterat nedre lagret på stötdämparen brukar vara lite glapp.
*Ta ner styrlagret å smörj
*Inspektera hjullager båda ev glapp alt smörj
*Ställ ventilerna är inte så bökigt som det låter 0, 12 ska det vara både på unsug å utsug inte 0, 15 men som sagt behöver inte vara petbiga hellre större soel än för litet.
*rengör luftfilter & burk.
*lufta gaffeln
*köp styreshöjare på biltema om du funderar på att stå mkt.

Nja lite del.
 
Varför .12 och inte .15 som det står i mekhandboken?

Är bara nyfiken :)

*Ställ ventilerna är inte så bökigt som det låter 0, 12 ska det vara både på unsug å utsug inte 0, 15 men som sagt behöver inte vara petbiga hellre större soel än för litet.
 
Står fel i boken, varit i kontakt m ktm men även frågat johan på hammarströms motor ang detta.
 
... jag som nyss köpt mig ett bladmått med handtag på .15

Aja, får fixa ett nytt då :)

Skit i bladmåttet du kommer svära som bara ............
Scrolla ner på sidan ang ventiljustering där finns en bild på mutter där man räknar ena kanten till den andra ungefär 0.10. Kör den metoden en del kör stigningen på skruven som mått.

http://hem.passagen.se/ktm_lc4/
 
Skit i bladmåttet du kommer svära som bara ............
Scrolla ner på sidan ang ventiljustering där finns en bild på mutter där man räknar ena kanten till den andra ungefär 0.10. Kör den metoden en del kör stigningen på skruven som mått.

http://hem.passagen.se/ktm_lc4/
Ungefär 0,10? Det blir 0,125 om man skulle lyckas pricka precis.Det är ju dessutom rätt gott om plats att använda bladmått på LC4.
Sen står det 0,12-0,15 på både in och ut i senare manualer så det är inget "fel" att ställa på 0,15 om man nu känner för det.Inom felmarginalen förmodligen...
 
Last edited:
Bladmåttsmetoden tycker jag alltid blir krånglig som fan, kör man på den och räknar tiden från att allt är borta och färdigt för att börja justera så tar det nog 1 tim att justera alla 4 ventiler. Kör man på racevarianten med muttern så är det gjort på 5 min!
 
Ungefär 0,10? Det blir 0,125 om man skulle lyckas pricka precis.Det är ju dessutom rätt gott om plats att använda bladmått på LC4.
Sen står det 0,12-0,15 på både in och ut i senare manualer så det är inget "fel" att ställa på 0,15 om man nu känner för det.Inom felmarginalen förmodligen...

Får be så mkt om ursäkt men det är de ja har fått ifrån KTM support i Örebro & även bekräftat ifrån Johan. Hellre mer spel än för tight men ska komma ihåg 0.125 ;)
 
Det spelar föga roll. Åker man med för lite spel typ under 0,07 så riskerar du att ventilen inte når sätet när den är varm vilket kan bränna dem. Större spel typ över 0,25 ger mer slammer, mindre lyft och något litetökat slitage. Om man lägger sig på 0,10 eller 0,125 eller 0,15 spelar absolut ingen roll.
 
Hej!

Har nu läst igenom alla 107 sidorna och har lärt mig en hel del. Har en 625smc 05:a med ca 1600 mil på mätaren.

Går kanon förutom ett störande elfel.
HannesH skrev om samma fel på sidan 36 (inlägg 1062) utan att få svar på det:
Gör ett nytt försök nu när tråden vaknat lite till liv..
Min säkring till ljusen smäller så fort jag slår på helljuset, någon som har koll på vad det kan vara för fel?:)

All el funkar, batteriet är fräscht men ljussäkringen går nästan direkt efter att jag slår på helljuset.
Skickat PM till Hannes men har inte fått svar.

Någon som vet? Hade varit gött med helljus på natten :)

/Daniel
 
Hade liknande fel på min 640... Hade då micklat med blinkersna å klantat mig me jorden.. Svart är inte jord, brun är det....
De är inte samma som du har, men säkert har de me jord å göra... Me andra ord, när du slår på helljus så jordar plusen å säkringen går....
 
Tack för snabbt svar!
Så kan det mycket väl vara. Satte dit biltemas ledblinkers bak direkt efter att jag köpte den då det bara satt en kvar. Har inte haft behov utav helljus förrens nyligen så kan ju ha blivit fel då!

Kollar det så fort jag kommer hem :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top