Ktm 625

Hejsan gott folk! :tummenupp
Min 625a (-06) börjar närma sig 1400 mil, har aldrig blivit renoverad.
Ventiler, olja, filter och luftfilter har följt tabellerna i serviceschemat.
Har gått lugnare de senaste 400 milen i min ägo än de flesta kör skulle jag vilja påstå :mattias

Finns det någon kunnig filur här som vågar slänga ur sig en vild gissning på hur långt man vågar köra en LC4 i ovannämnt tillstånd innan man spenderar en förmögenhet på att byta ut lager och diverse slitdelar? :gnissla
Har hört att ramlagrerna skall vara en svag punkt på LC4or?

Tack på förhand.
 
Min 640 har snart gått 1000 mil och den verkar må hur bra som helst.
Antar att det handlar om att sköta oljebyten samt ha bra olja?

Min 640 var körd 3100 mil utan behov av fullständig renovering

Finns det något sätt att indikera behov av renoering? :)
 
Last edited:
Min 640 har snart gått 1000 mil och den verkar må hur bra som helst.
Antar att det handlar om att sköta oljebyten samt ha bra olja?



Finns det något sätt att indikera behov av renoering? :)

Ja det tvärrasar och motorn snurrar inte runt....
 
Inga lager som börjar skrapa och föra oväsen som en varningssignal?

Nej det kan man inte förlita sig på.

ramlager bör bytas någon gång mellan 2000 och 4000mil beroende på hur hårt man kör, hur bra oljebyten sköts och hur mycket tur man tror sig ha. När jag tävlade med LC4 motorer gick de 1000mil innan renovering och har aldrig rasat en pga bristande underhåll. (Några har däremot rasat pga att man har trimmat för hårt)
 
Nej det kan man inte förlita sig på.

ramlager bör bytas någon gång mellan 2000 och 4000mil beroende på hur hårt man kör, hur bra oljebyten sköts och hur mycket tur man tror sig ha. När jag tävlade med LC4 motorer gick de 1000mil innan renovering och har aldrig rasat en pga bristande underhåll. (Några har däremot rasat pga att man har trimmat för hårt)


Tävlat med LC4? Tufft :tummenupp
Om du som du säger tävlade med motorerna antar jag att de kördes ganska hårt i jämförelse med de som körs på väg?

Jag får hoppas på att jag ger upp innan min motor :rolleyes:
 
Tävlat med LC4? Tufft :tummenupp
Om du som du säger tävlade med motorerna antar jag att de kördes ganska hårt i jämförelse med de som körs på väg?

Jag får hoppas på att jag ger upp innan min motor :rolleyes:

2473_50ccbca8b3d3b1_o.jpg

Detta användes LC4 motorn till fram till 2007. Nej det är inte jag på bilden men har en sådan cykel...
 
Det är ju en helt klart tydlig indikator ;)
Jag tänkte mer om man ville vara proaktiv? ;)

Nej där finns tyvärr inget bra sätt. Med rullager i både vev och ramlager så ger de inte ifrån sig några spånor och de ger vanligen inga missljud innan de rasar.
 
Okej.. men då räknar jag med att behöva lämna in hojen vid 2000 mil i alla fall..?

Jag har ingen aning om hur din hoj körs eller sköts så det är svårt att svara på när det är dags. Det beror ju också på hur länge du tänkt behålla din cykel.

Hur långt har din cykel gått?
 
Vad kan det på ett ungefär tänkas kosta att byta lagren och övriga nödvändiga delar hos en KTM-kunnig verkstad?
Jämfört med att renovera efter ett motorras.. :gråta
 
Jag har ingen aning om hur din hoj körs eller sköts så det är svårt att svara på när det är dags. Det beror ju också på hur länge du tänkt behålla din cykel.

Hur långt har din cykel gått?



Strax 1000-mil.
Jag har kört ganska lugnt, förra ägaren vet man aldrig med, men den ser riktigt fin ut och han verkade som att han behandlade den väl och var noga med oljebyten (aldrig någon garanti, visserligen..)

Tänkte väl behålla den 2-3år minst ;)
 
Strax 1000-mil.
Jag har kört ganska lugnt, förra ägaren vet man aldrig med, men den ser riktigt fin ut och han verkade som att han behandlade den väl och var noga med oljebyten (aldrig någon garanti, visserligen..)

Tänkte väl behålla den 2-3år minst ;)

Kör 1500mil till och sen PMa mig så byter jag lagren...
 
Back
Top