Ktm 625

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Fråga 1:
Är det nogn som testat skillnaden mellan OBEKR nålen, JD's & Boris nål/nålar?

Följande sitter i förgasaren nu:
-168/48.
-OBEKR 4:e hacket från topp.
-R&D powerpump2 ställd 40# i leak jet.
-SXS axpumpsfjäder.
-Soppa skruven 1,6 varv ut.

Övrigt:
-Rallye kam.
-Öpnnad luftburk.
-Fullflödesdämpare. (42mm hål för 94db)

Fråga 2:
Hojen går riktigt bra, men vill tjuvstanna ibland trotts att jag fixat förgasar venten.
(När man åker nerför en knölig stig med kopplingen indragen tex.)

Jag tycker inte kamtids/lyft ökningen borde göra det.

Vad tror ni grabbar att det beror på?

Jag får känlsan att den är lite fet i blandningen när motorn blir varm efter att det gått sakta ett tag.
(Villket den naturligtvis också blir mot när den är kallare, men tycker inte det borde göra så mycket på en så stor motor.)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fråga 1:
Är det nogn som testat skillnaden mellan OBEKR nålen, JD's & Boris nål/nålar?

Följande sitter i förgasaren nu:
-168/48.
-OBEKR 4:e hacket från topp.
-R&D powerpump2 ställd 40# i leak jet.
-SXS axpumpsfjäder.
-Soppa skruven 1,6 varv ut.

Övrigt:
-Rallye kam.
-Öpnnad luftburk.
-Fullflödesdämpare. (42mm hål för 94db)

Fråga 2:
Hojen går riktigt bra, men vill tjuvstanna ibland trotts att jag fixat förgasar venten.
(När man åker nerför en knölig stig med kopplingen indragen tex.)

Jag tycker inte kamtids/lyft ökningen borde göra det.

Vad tror ni grabbar att det beror på?

Jag får känlsan att den är lite fet i blandningen när motorn blir varm efter att det gått sakta ett tag.
(Villket den naturligtvis också blir mot när den är kallare, men tycker inte det borde göra så mycket på en så stor motor.)

Vad händer om du går ner till 45 i lågfart?

Din bestyckning är absolut rimlig med tanke på din spec. Min enda tanke skulle vara att den går från snålt till fett i övergången från avslag till små kvicka påslag.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vad händer om du går ner till 45 i lågfart?

Din bestyckning är absolut rimlig med tanke på din spec. Min enda tanke skulle vara att den går från snålt till fett i övergången från avslag till små kvicka påslag.

Du menar att den går snålt nu på tomgången och fett när man börjar öppna trotteln?
(Jag håller gasen 100% avslagen när den lägger av, håller jag bara lite gas så stannar den inte.)

Jag har inte testat 45, men jag är skeptisk till 45 pga mindre kylning när det går riktigt sakta i skogen!(Den blir ganska lätt varm redan nu.)

Jag ska testa att gå ner lite på bränsleskruven i helgen när hon är varm och se vad som händer, & sen går jag upp lite bara som test och provar.

Har du upplevt MSP3 kammen som tjuvstoppsbenägen nån gång tidigare?

BTW: Så är förgasaren nyrenoverad och genomgången på 625:an för 10tim sen. så allt ska vara tipp topp.
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Tjenare köpt mig en ktm 625 i onsdags :D helt sjukt nöjd :) men har nu en fråga.
Tänkte byta olja på den och har köpt ktms original filter men oljan kostade 200kr per liter. 3x200=600kr för olja :O medans biltemas kostar 239kr/4liter. art: 36918 dock är biltemas 5w50 och inte 10w50 vilket bör ge bättre smörjning med kall motor? vågar man köra på denna oljan eller e det castrol som gäller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjenare köpt mig en ktm 625 i onsdags :D helt sjukt nöjd :) men har nu en fråga.
Tänkte byta olja på den och har köpt ktms original filter men oljan kostade 200kr per liter. 3x200=600kr för olja :O medans biltemas kostar 239kr/4liter. art: 36918 dock är biltemas 5w50 och inte 10w50 vilket bör ge bättre smörjning med kall motor? vågar man köra på denna oljan eller e det castrol som gäller?

Läs på... Det är besvarat hundratals gånger tidigare....

OKQ8 SBK Racing eller Biltema Racing och då inte deras 5w50 (så tunn olja skall aldrig användas i en KTM)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Du menar att den går snålt nu på tomgången och fett när man börjar öppna trotteln?
(Jag håller gasen 100% avslagen när den lägger av, håller jag bara lite gas så stannar den inte.)

Jag har inte testat 45, men jag är skeptisk till 45 pga mindre kylning när det går riktigt sakta i skogen!(Den blir ganska lätt varm redan nu.)

Jag ska testa att gå ner lite på bränsleskruven i helgen när hon är varm och se vad som händer, & sen går jag upp lite bara som test och provar.

Har du upplevt MSP3 kammen som tjuvstoppsbenägen nån gång tidigare?

BTW: Så är förgasaren nyrenoverad och genomgången på 625:an för 10tim sen. så allt ska vara tipp topp.

Skriv gärna om du löste det, har lite samma sak ibland fast med orginal-kam.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Någon som vet om ljuddämparna från en ktm 640 -05a passar på en ktm 625 -06a...
Båda med dubbla blås...

Någon som har lite koll???
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hur får man enklast motorn ur ramen? Finns det några knep? Tex hur gör man med fästet som går igenom svingen, bara att lossa svingen och vika den uppåt/nedåt?
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Batteriet är slut och nytt orginal kostar ju skjortan..

Vet nån om biltema eller liknade affär har nåt budget alternativ.

Batteriet orginal heter ytz10s MX
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hur får man enklast motorn ur ramen? Finns det några knep? Tex hur gör man med fästet som går igenom svingen, bara att lossa svingen och vika den uppåt/nedåt?

Enklast om man är 2 eller jävligt stark. Jag vickade den lite uppåt och sen luta åt den åt höger och dra ut med botten först på vänster sida.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
KTM bandagar på LMS 18-19 aug

Tjena hejsan!

Tänkte bara påminna om KTM Club Scandinavias bankörning 18-19 Augusti på Sviestad.

Bandagen är i kombination med KTM’s egen bandag och detta innebär att det blir två härlig dagar på raken!
KTM piloter anmälda till klubbkörningen har förtur till gratisdagen!!

Alltså:
18:e augusti 09:00 – 17:00 KTM’s bandag,
18:e augusti 17:00 -19:00 kvällskörning med klubben
19:e augusti 09:00 – 17:00 klubbens bandag

Det kommer att bli 3 grupper; Långsam, medel och snabb!
Och vi har satt ett maxantal till 45 personer.

Vi försöker vara så nära självkostnadspris som möjligt; 900 kr /person
(banhyra; kväll + heldag 30 000 kr + ambulans 10 000 kr)

18 h bankörning för 900 kr!!

För att underlätta har vi även fått låna klubbhuset på Sviestad.
Där kan de som vill övernatta, det finns kök, duschar och bastu.

Anmäl dig nu! :banana

http://www.ktmclubscandinavia.se/
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
metallbit i oljan

Brorsan bytte olja på sin 625 -2002, och då kom denna metallbiten ut...hade fastnat på magneten..

IMG_5269.JPG

https://picasaweb.google.com/lh/photo/QC2KLDDXqqGn3kGSwJU6QQ?feat=directlink

IMG_5266.jpg

https://picasaweb.google.com/lh/photo/YVbyJ68FLYejzqrtq6IgKA?feat=directlink

Nån som vet var den kan komma ifrån? Den är typ 2cm lång... Känns inte som har ska köra med den mer förrän källan är hittad va?
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Brorsan bytte olja på sin 625 -2002, och då kom denna metallbiten ut...hade fastnat på magneten..

Nån som vet var den kan komma ifrån? Den är typ 2cm lång... Känns inte som har ska köra med den mer förrän källan är hittad va?

Det där var en riktigt stor bit :) Hade samma problem, fast med fler och mindre bitar i min olja. Alla rekomenderade mig att motorn skulle kollas upp innan man fortsätter köra. Så nu är motorn inne på verkstad :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top