Ktm 625

Vad har du för drevning på hojen?

Jag tycker inte att det går att köra på ettan. Tvåan kan vara lite ryckigt, men lägg på lite mer fart så går det bra. Man kan ju inte hålla på o köra med kopplingen...
Nu har jag förvisso ett 15-drev på, så ett original (17) kanske är jobbigt om du har det.

Var precis ute och kollade drevningen på cykeln och ja det stämmer att jag har 17 på det lilla. Är det enkelt att byta till ett mindre?
 
Det var tur att det var 17 på det lilla :D

Nejdå, det är inte så knepigt att byta drevet fram.

Är det i princip bara att skruva av det och sätta dit det nya? Hur gör man med kedjan sen då? Den bör ju bli aningen slappare eftersom det är ett mindre drev
 
Tips på risers SXC

Nån som vet vart jag kan hitta plånboksvänliga risers till min SXC -04

Gärna som höjer styret en aning. Obs att den inte har det gummiupphängda styret som SMCn

Var ute o körde idag i varjefall men styret o riserserna är lätt snea.

Usch det är dyrt o vurpa
 
Är det i princip bara att skruva av det och sätta dit det nya? Hur gör man med kedjan sen då? Den bör ju bli aningen slappare eftersom det är ett mindre drev

skruva av bulten, om brickan bakom bulten ser kass ut så köp en ny(billig). Bra tillfälle att rengöra och kolla efter läckage där framdrevet sitter, inte så ovanligt att det läcker där.

På med nya framdrevet, brickan och sen bulten, använd loctite på bulten också. Om du har momentnyckel så dra åt med rätt moment(står i ktm-manualen vilket moment du ska ha). Spänn kedjan så du har 30mm spel. pissenkelt, tar 10min max.
 
skruva av bulten, om brickan bakom bulten ser kass ut så köp en ny(billig). Bra tillfälle att rengöra och kolla efter läckage där framdrevet sitter, inte så ovanligt att det läcker där.

På med nya framdrevet, brickan och sen bulten, använd loctite på bulten också. Om du har momentnyckel så dra åt med rätt moment(står i ktm-manualen vilket moment du ska ha). Spänn kedjan så du har 30mm spel. pissenkelt, tar 10min max.

Den kanske viktigaste frågan är var man får tag på drevet? :D
Är ett "15-drev" alltid lika stort eller kan det skilja sig i diameter?
 
Last edited:
Den kanske viktigaste frågan är var man får tag på drevet? :D
Är ett "15-drev" alltid lika stort eller kan det skilja sig i diameter?

Alltså detso mindre kuggar på ett drev desto mindre blir det självklart. Om du vill vara säker på att det passar så köp ett hos en ktm-återförsäljare... typ www.lellesmcdelar.se
 
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?
 
Last edited:
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?

öppna kåpan till startmotor dreven. var likadant på min när drevet rasat. OBS kör ej eller starta inte hojjen innan du fått ut alla kuggar och flisor ur motorn
 
Tjo
Nån som har nått bra tips på ledblinkers som inte vibrerar sönder och går av... (biltemas)
 
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?


Säkert "starter clutch" som pajat, var det för mig. Startmotorn antingen bara frisnurrar eller har det väldigt jobbigt när den ska dra runt motorn. Sitter innanför svänghjulet.
Kostar ca 700kr.
 
Säkert "starter clutch" som pajat, var det för mig. Startmotorn antingen bara frisnurrar eller har det väldigt jobbigt när den ska dra runt motorn. Sitter innanför svänghjulet.
Kostar ca 700kr.

öppna kåpan till startmotor dreven. var likadant på min när drevet rasat. OBS kör ej eller starta inte hojjen innan du fått ut alla kuggar och flisor ur motorn

Mmm jag misstänkte också att det var något sånt efter att ha läst runt på olika forum. Men rengjorde tändstiftet från sot och skit igår (fredag) och idag (lördag) startade cykeln på första försöket, det var nästan som om den redan var varm :va Känns dock inte som att ett lite småsotigt tändstift är den enda orsaken till mitt problem
 
Mmm jag misstänkte också att det var något sånt efter att ha läst runt på olika forum. Men rengjorde tändstiftet från sot och skit igår (fredag) och idag (lördag) startade cykeln på första försöket, det var nästan som om den redan var varm :va Känns dock inte som att ett lite småsotigt tändstift är den enda orsaken till mitt problem

Du hade ju missljud från startmotoringreppet när jag servade din cykel så jag tror att det är skyldigt....
 
Är det denna tråden som beskriver mitt problem? http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Förstår jag det rätt så handlar det första inlägget om att byta ut metallringen. Men trådstartarens problem verkar uppstå igen senare i tråden och där börjar de istället prata om någon packning/tätning.
Bara att hitta det där verktyget verkar vara ett jävla meck. :näsblod

Ledig något mer i sommar Boris? :D
 
Är det denna tråden som beskriver mitt problem? http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Förstår jag det rätt så handlar det första inlägget om att byta ut metallringen. Men trådstartarens problem verkar uppstå igen senare i tråden och där börjar de istället prata om någon packning/tätning.
Bara att hitta det där verktyget verkar vara ett jävla meck. :näsblod

Ledig något mer i sommar Boris? :D

Det dom gör där i tråden är en snålvariant "bonnmeck", där dom tar fjädern från en packbox och ersätter den dåliga som sitter på startmotoringreppet. Kanske funkar men känns som det är bättre att göra det ordentligt och byta hela ingreppet. Kostar som sagt 700kr, avdragaren kostar runt 180kr.
 
Det dom gör där i tråden är en snålvariant "bonnmeck", där dom tar fjädern från en packbox och ersätter den dåliga som sitter på startmotoringreppet. Kanske funkar men känns som det är bättre att göra det ordentligt och byta hela ingreppet. Kostar som sagt 700kr, avdragaren kostar runt 180kr.

Delen du menar att jag ska byta ser ut såhär va? http://losiu.wdfiles.com/local--files/wheelies/8_clutch_spring.jpg artikelnummer 58440026000.

Men varför kallar folk den delen för starter clutch när det enligt manualen är ett såkallat "free-wheel"? http://losiu.wikidot.com/local--files/wheelies/1_starter.jpg Objekt #7: FREE-WHEEL FWD 332008 BLS
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top