Ktm 625 640 660. Vilken ska jag köpa ?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
625 har oxå elstart.
640 har sämre förgasare och väger mer än 625 och 660. Mkt slöare!!

Körde en 640 adventure ett tag. Stor skillnad att ta bort SAS-ventilen på den (avgasrenarhistoria). Bra mycket rappare. Min var en -04, och det var 500mils intervaller på den. Körde dock på 250 mils/intervaller på oljan, sedan olja och filter på 500 mil.

Har inte kört 625 och 660, men något under av slöhet tycker jag inte 640in var ändå. Som första motardhärk hade jag snarare kollat på att hitta ett bra grundobjekt än att stirra mig blind på om det står 640 eller 625 på den (om 660 försvinner iom elstarten).
 

Diabla

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
98 Honda CB500, 2002 Suzuki DRZ 250
625 utan tvekan! :D Var i samma tankar som dig, började med 640, helt okej hoj men instämmer med ovan talare, slöare och tyngre. Köpte en 625sxc i våras med drygt 800 mil på mätaren, har både grushjul och motard =bästa av två världar! :D Som en DRÖM på grus och funkar utmärkt att pendla kortare sträckor med, åker till jobbet då och då, ett par 3 mil. Körde dock upp till norra Dalarna på 640 förra sommare, liten roadtrip med pojkvännen hehe... BAD CALL. Fan så ont i rumpan man fick. Men sammanfattat så är det en drömkul hoj. Övningskörde killens 690 enduro r hehe... Riktigt kul (pigg!!!) och bekväm hoj men helt andra pengar.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Kör på en -05, -06 625:a! Snyggare design, bra drag och dom har elstart! :D Dessutom ser dom jävligt fräcka ut med dubbla rör bak :yoparty
 

Thunderace1000

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2013
Ort
Huskvarna
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Ja man är ju lite smått nervös för moppekänslan, men jag tror att man får ut väldigt mycket mer körglädje en med en sporthoj som man åker fort med på inte så kurviga vägar. i vilket fall som helst så ska de bli kul att testa något nytt :tungan
 

Thunderace1000

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2013
Ort
Huskvarna
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
är ny på sidan så jag har inte förstått riktigt hur man svarar varje enskild person men jag får tacka för alla tips :) En 625 är intressant, såvida de inte skiljer nått i hästväg i effekt mellan 625-660. Isåfall går 625 före bara för den har elstart och jag är allmänt lat och inte vill kicka varje gång :D Finns de något vanligt fel på dessa som man bör kolla när man väl kommer till kritan och ska handla ? :)
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har erfarenhet av dem alla, 640 är tråkig o trött, mkt pga den kassa förgasaren, vill du absolut inte vänsterkicka som riktiga män kan 625:an vara ett bra alternativ, tycker inte att det är någon jätteskillnad på 625 och 660, båda är riktigt råa. Hade en 660 -04 med Acra helsystem mm. I mitt tycke bland det råaste du kan åka på gatan med, traktorvrid från botten, ett underbart ljud o mycket machofaktor. På minussidan kan väl nämnas att de kräver lite tillvänjning om hur de vill bli startade, de jag har haft har velat bli "smekta" på lite olika sätt för att du inte ska behöva sparka dig medvetslös. Får du väl in tekniken startar de alltid lätt.
De vibrerar en del men det får man leva med. Byt olja o kolla ventilerna ofta o du kommer att bli belönad.
Som du ser har jag nu en 690 men jag tycker fortfarande att 660 har mycket mer karaktär, brutalitet o känsla.
Hitta en fin o köp!
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
har ägt typ alla hojar du nämner... tro mig spara pengarna och köp en 690smc direkt du kommer vara den glaste kåtten på jorden det är en motard på anabola som duger från allt till grusväg-pendlatilljobbet-fuckyouwheeelie140....

inne på min andra 690 nu och det är fan bästa motarden på marknaden tveklöst!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
är ny på sidan så jag har inte förstått riktigt hur man svarar varje enskild person men jag får tacka för alla tips :) En 625 är intressant, såvida de inte skiljer nått i hästväg i effekt mellan 625-660. Isåfall går 625 före bara för den har elstart och jag är allmänt lat och inte vill kicka varje gång :D Finns de något vanligt fel på dessa som man bör kolla när man väl kommer till kritan och ska handla ? :)



1 : Trycker du på ruta ett/"Svara med citat" så kommer textfältet se likadant ut som mitt gör på bilden, fast med den person en du väljer att svara.

2 : Om du vill svara flera personer så klickar du i ruta två, du kan välja hur många som helst, när du är klar och vill börja kommentera trycker du på ruta ett för att få upp alla andras inlägg i ditt textfält.
:fyllisar Förklarar som en mupp, vad säger man? nollåtta...
 

Thunderace1000

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2013
Ort
Huskvarna
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace


1 : Trycker du på ruta ett/"Svara med citat" så kommer textfältet se likadant ut som mitt gör på bilden, fast med den person en du väljer att svara.

2 : Om du vill svara flera personer så klickar du i ruta två, du kan välja hur många som helst, när du är klar och vill börja kommentera trycker du på ruta ett för att få upp alla andras inlägg i ditt textfält.
:fyllisar Förklarar som en mupp, vad säger man? nollåtta...

Tack ska du ha, undra om de blev rätt nu ? :)
 

Thunderace1000

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2013
Ort
Huskvarna
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
har ägt typ alla hojar du nämner... tro mig spara pengarna och köp en 690smc direkt du kommer vara den glaste kåtten på jorden det är en motard på anabola som duger från allt till grusväg-pendlatilljobbet-fuckyouwheeelie140....

inne på min andra 690 nu och det är fan bästa motarden på marknaden tveklöst!

De enda jag funderar på är om de är värt att lägga 20k mer för en 690 ist för en 660, va är de som gör 690n så mycket bättre ? inget illa om 690n men jag kan som sagt inte så mkt om motard :confused:
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
De enda jag funderar på är om de är värt att lägga 20k mer för en 690 ist för en 660, va är de som gör 690n så mycket bättre ? inget illa om 690n men jag kan som sagt inte så mkt om motard :confused:

Jag skulle säga nej. 690 har ett helt annat register än 660 tex. 690 är mer åt sporthojshållet med mer effekt på toppen. 660 har ett jävligt härligt bottenvrid som jag saknar på 690.

Jag tycker att 690 känns tråkig jämfört med 660, inga effektpucklar eller liknande. 660 känns mer brutal.
Precis som du är inne på själv så skulle jag ändå rekommendera 625 iom elstarten. När det blir problem med att hojen inte vill starta så kommer du vara glad över elstarten.
Jag har dragit långa haranger när jag har kickat med svettig och andfådd då hojen inte velat starta.
Hade jag valt mellan 660 och 625 idag så hade jag valt 625.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Mitt tips är 625. Även om jag själv haft en 660. Skillnaden i effekt är större mellan en bra och sliten 660 än mellan 660 och 625. Hade 625or som med helsystem och öppnare luft och bättre inställt förgasare som drog min. Och så är det sjukt gött med elstart om man råkar få kärringastopp längst fram i kön.
men ska jag va helt ärlig så köp hellre en 690 -08 som är fin men har mer mil på nacken. Testa båda modellerna så ska du nog se att 690'n är bättre på ALLA punkter. Helt annan hoj. Har dessutom aldrig hört om en rasad 690 motor även om det kanske finns så är motorrenovering vid ett par tusen mil vardagsmat på d äldre lc4orna
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top