KTM 620 -97 LC4 startar inte

Njaa vill ju ha igång grejjerna...

Men har du kick på din hojj ?
Hur mkt har du fått på av EFI't ? Undra om det ens går att kicka igång skiten med sprut.......

Njaa vill ju ha igång grejjerna...

Men har du kick på din hojj ?
Hur mkt har du fått på av EFI't ? Undra om det ens går att kicka igång skiten med sprut.......

Håller fortfarande på att försöka lösa mina komunikations problem med µS;et.
Annars har jag allt för bränslet inkopplat.
Tror det kommer att bli väldigt jobbigt att ställa in sprutet med bara kick, men de går säkert och sen när det är inställt så ska de inte va nått problem.
Gjorde mina första tester med bara kick men kom inte längre än till att jag fick den att tända till några gånger innan jag fick komunikations problmen.
Men det finns ju många som lyckats med bara kick så de ska ju gå.

Har fixat ett bilbatteri nu så kommer att köra med startmotorn när jag fortsätter testa.

semsystemet är väl helkappslat på dessadär? Annars skulle jag kunnat lind om det.. Undra om det går att bryta sönder höljet? Lägg ut en bild på det om du orkar.... 22 ohm är rätt värde på många statorer ,,men om denna skulle ha 165 så är det ju åt hell!! Kolla om den jordar mellan den tråden från drivspolen och jord i statorn eller ram... Får inte visa ett ohm ens!!

hmm... måste vara mellan svart och grön som du mätte då va?
Det är inpulsspolen som ska ge signal till tändningen. testa att mäta spänning mellen dessa när du kickar, får du ett utslag på några volt där när du kickar så bör det vara okej.

http://www.transmic.net/sem.htm
Där finns lite bra info om SEM systemet, verkar som de kan gå att linda om om man bara e försiktig när man delar den.

Har du vägarna förbi Finspång med hojen så kan du få testa en fungerande SEM och se om de hjälper.

Edit: Har du funderat på hur du ska göra med varvtals/tändnings signal till MSet? för den signalen som kommer från orginal pickupen verkar inte va så lätt att använda.

Last edited:
Man plockar väl allt sånt från VR givaren ? Jag tänkte dra genom en bult eller borra hål i mitt svänghjul, VR givare ovanför - klart.

Men återigen... alltså jag får ju gnista! Blå gnista i mörker, stroboskopet säger att den tänder 1cm innan markeringen som ska vara "default" för 620 motorn. Borde mao. funka ?? (markeringen är väl inte 0 grader, utan default för 620 hoppas jag ???) Jag går efter borrhålet, inte strecket.

Det som är konstigt är att stiftet inte ens blir blött! Har provat med TVÅ förgasare... ska prova en tredje idag. Har tom. gasat + kickat... med soppa i.

Man plockar väl allt sånt från VR givaren ? Jag tänkte dra genom en bult eller borra hål i mitt svänghjul, VR givare ovanför - klart.

Men återigen... alltså jag får ju gnista! Blå gnista i mörker, stroboskopet säger att den tänder 1cm innan markeringen som ska vara "default" för 620 motorn. Borde mao. funka ?? (markeringen är väl inte 0 grader, utan default för 620 hoppas jag ???) Jag går efter borrhålet, inte strecket.

Det som är konstigt är att stiftet inte ens blir blött! Har provat med TVÅ förgasare... ska prova en tredje idag. Har tom. gasat + kickat... med soppa i.

Jo det funkar ju om du använder en "extra" VR till sprutet, jag använder den som tillhör orginal tändningen.

Tror att din tändning är OK isf. Har du testat med startgas? hur mycke har du testat med olika lägen på tomgångsskruv och blandningsskruv efter du fixat choke kretsen? Luktar det bensin i avgasröret när du kickat lite?
Har du testat att rullstarta den?

Startgas = ingen skillnad alls
Tomgång = allt från helt inne - helt ute
Bland = 0.75 - 2,50

Nu ska jag prova en FCR39MX från en 525, utan att röra den. Alltså, ibland pruttar den ju... och då måste det ju komma soppa trots allt.

Detta går mig på nerverna, har aldrig haft så mkt strul....

Bara för att utesluta en sak... eller hur ska jag inte ha CDI box på denna motorn ?

Last edited:
Startgas = ingen skillnad alls
Tomgång = allt från helt inne - helt ute
Bland = 0.75 - 2,50

Nu ska jag prova en FCR39MX från en 525, utan att röra den. Alltså, ibland pruttar den ju... och då måste det ju komma soppa trots allt.

Detta går mig på nerverna, har aldrig haft så mkt strul....

Bara för att utesluta en sak... eller hur ska jag inte ha CDI box på denna motorn ?

Okej, då verkar du ju testat de mästa.

Kan ju ha o göra med inpulsspolen kanske, har du möjlighet att låna nån SEM stator från nån i närheten? kanske från en husa passar?

Nej du har ingen lös CDI utan den elektroniken sitter i tändspolen, föresten har du mätt upp den oxå?

Nej, den har vi inte mätt. Har jag verkligen elektronik där i ? Kollar jag på texten på länken du skicka så har jag: men jag har INTE (ignition coil) som det står om längre ner! Annars är nåt väldigt galet.... har dom satt dit fel grejjer ??

LC4 kick start mit SEM zundspule

+ Pol - Pol Meßwert

Zündspule rot schwarz 47k
rot grün 47k
rot orange 0 Ohm
schwarz Zündkabel 2,0KOhm/+- 0,3k

Stator schwarz rot 1,7kOhm
schwarz grün 23Ohm +- 5 Ohm
rot grün 1,7kOhm
gelb/gelb blau 0,2Ohm

Update:

Nu hittade jag äntligen felet... jag kliade mig i huvudet, återställde allt till original, tog loss SEM systemet, förgasaren, bytte stift, tändkabel osv. Försökte sen med Mikunin - hände INGENTING.

Sen bytte jag till johans FCR39a (43.5), startade på 3:e kicken typ. ALLT funkade, tomgången perfekt osv...

Sen provade jag med Mikunin igen - stendött! Torrt stift!

Ska lämna tillbaka mikunin i helgen...
Men äntligen är den igång.

[thread closed]

Update:

Nu hittade jag äntligen felet... jag kliade mig i huvudet, återställde allt till original, tog loss SEM systemet, förgasaren, bytte stift, tändkabel osv. Försökte sen med Mikunin - hände INGENTING.

Sen bytte jag till johans FCR39a (43.5), startade på 3:e kicken typ. ALLT funkade, tomgången perfekt osv...

Sen provade jag med Mikunin igen - stendött! Torrt stift!

Ska lämna tillbaka mikunin i helgen...
Men äntligen är den igång.

[thread closed]

Det var som FFFFFFFFFFFF... Då sitter inkommande bränsle igen i mikunin,,typ nålventilen öppnar inte. Nu hade du tur att det inte var semsystemet för det är svindyrt och skitsvårt att linda om... Vid test om förgasare är väck så ska dom gå på en sup i flera sek,,,,,stargas funkar inte bra på 4 takt med kick. Därimot elstart och startgas under kärrning funkar..

Lysande att den äntligen går.. Går den som ett skott?

Lamellerna är jättetrötta, ska bytas med....... men nu hittade jag felet på mikunin. Det var choken! När den satt som den skulle, enligt han jag känner iaf, så startade den inte + att den skickade luft åt ANDRA hållet... Tog jag bort chokens kolv osv. så gick luften innåt bara så att säga och hojjen starta.... Tog 4 dagar och 4 förgasare innan jag hittade felet :)

Det har varit ett jävla meck o komma fram till felet i mikunin. Äntligen löst. Skall väll börja kolla lite på sprutet nu.

Vi hade väl tänkt att böra med bränslesystemet. Koppla ihop pump, btr o spridare.

Sen får vi se vad vi tar först... frågan är om inte tändningen är lättare, med tanke på hur jävla dåligt SEM verkar vara. Kickar man inte STENHÅRT så får man jättefattig gnista. "En klassiker" enligt en SEM tekniker på R&D...

För övrigt anledningen till varför Husaberg fram till -03 samt KTM 620 fram till -96 startat så dåligt.

Fortfarande massa problem - kör fortfarande förgasaren då jag ska bygga sprut på en Kawa KL650 istället med elstart.

Dellorton vägrar starta... med full choke och låg tomgång fick jag igång den med nöd och näppe.. höll typ 900 RPM vid maxchoke. Det gick gasa och den svarade bra.

Pluggade chokehålet - tog ur kolven där ur med. Då startade den "utan choke" och höll tomgång bättre... precis som den drar tjuvluft eller nåt.

Byter nog till en TM/VM i veckan... Dellorto känns INTE imba epic just nu :(

Bytte till TM40 med 35 / 145 nu idag, funkade jättebra. Med 25 / 135 fick jag inte igång den utan att ha tomgång på fullt + lite gas.

Dessvärre fick jag gashäng när hojjen var igång och den trillade (!) ifrån stödet och åkte ner på golvet hahah... men men den funkar nu och är uppe och rullar!

Dellorto är skit helt enkelt!

Kan tillägga att felet var att det inte fanns något air-jet monterat på förgasaren, då blir tomgången lidande :)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick