KTM 620 -97 LC4 startar inte

Jo gnista har jag... och den fjärtade lite igår. startade nästan ju. jag tror på förgasaren eller tändningen. ska plattan stå mot punkten eller strecket ??
 
Den är pluggad på nåt konstigt sätt med en gummiknapp typ, där inne sen finns nog inte grejjerna kvar så att säga. Vilket rör pratar du om ? Finns det 2 ställen som används av choken ?

du måste ha "kolven" i choken kvar oxå. plocka bort gummiknappen och kolla vad där finns, om det inte finns nån choke kolv så kan du ta den och fjädern från gammla dellortoförgasaren.
Sen har du 2 rör på förgasar sidan mot toppen, ett litet rör som går rakt ut och ett lite större som är svängt uppåt. Båda ska vara pluggade.
Fixa dessa saker så e jag nästan 100 på att den startar fint sen:)

Tändningen ska stå mot punkten på en 620 och mot sträcket på en 400.
 
Har ingen kolv där... ska fixa det i veckan. Låter troligt... men passar den från dellorton ?

Den passar om du bara ska plugga den, men e inte säker på att den funkar med wiren. De bästa såklat är ju att skaffa en riktig choke men de funkar om du bara vill få igång den innan du börjar insprutsbygget.
 
Har ingen kolv där... ska fixa det i veckan. Låter troligt... men passar den från dellorton ?

Ingen kolv i chokehuset :gnissla Oh huva och så körde du 450 ktmen!....

Nu ska man veta att en ktm 620 är svinsvår att få igång om inte allt står 100% rätt och bara skitsvår att få igång med allt rätt :D ..bestyckninbgen ska vara ca 1,5mm borrat munsttycke!! 150 köpta är en aningen för stort (ca 1,57mm) lågfarten går bra med 30 men ugångläget 27. Byt inte munstycken!! Den ska funka bra med dessa förutsatt att dämparen är öppen, Och hyffsat öppen burk.

I med chokekolven ,,,,,,,,,,,,,,och ställ tomgången snorlåg!! 3mm öppet från golv till trottel i botten där den är som störst (mitten) ev mindre än 3mm?? testa variera mellan 2-5mm höjd .

Trögkickad?? Jo dom är allment trögkickad även utan kolv!! Men det låter ju som ventilerna är stängda åtminstonde. Vi får hoppar någon pillsnerställt kammen....

Semsytemet är ju ett problem mitt i allihop,,Mycket svårt att veta om det funkar som det ska?? har du bara ställt tändningen i mitten av slaglägena så duger det fint. Om du har gippsad fot är den för framställd :D
 
Nu ska man veta att en ktm 620 är svinsvår att få igång om inte allt står 100% rätt och bara skitsvår att få igång med allt rätt :D

Trögkickad?? Jo dom är allment trögkickad även utan kolv!!

Tycker du snackar lite för mycke skit om 620 nu:mad: :)
Startade min på andra kicken efter den stått sen i höstas och tycker du att den e trögkickad så får du nog träna kickbenet lite mer:hihi

Den största orsaken till att den gammla 620 (fram till 96 tror ja) är svårstartad är pga SEM systemet som behöver mycke högre "kickvarvtal" för att tända, så rekomenderar mr ping att styra tändningen med insputet oxå redan från början.
 
Visste väl att det var skit SEM (åmål liksom)... Ska försöka få tag i kolv osånt till choken - säljer väl fuggen eller använder den på bes. sen.

Hur mycket har du fått igång på din 620 då, Micke ?
 
Visste väl att det var skit SEM (åmål liksom)... Ska försöka få tag i kolv osånt till choken - säljer väl fuggen eller använder den på bes. sen.

Hur mycket har du fått igång på din 620 då, Micke ?

Har fått allting på plats på hojen och gjorde några startförsök, men innan jag fått rätt på alla inställningar för att få igång den så slutade komunikationen mellan Microsquirtet och datorn att fungera. Pratade med dem jag köpt den av o dem skulle skicka en ny box för att se om de löser problemen. Så nu nu väntar jag på den o den bör komma i början av veckan.
Tror jag börjar med att bara styra bränslet med insprutet, har inte fått rätt på styrningen av tändspolen än (tänkte använda C.O.P spole men har inte fått den att funka än).

Har även modifiertat lite annat på motorn i vinter så därför har de inte gått så snabbt med inspruts bygget.
 
Gjorde ett försök igår igen:

+ 25 lågfart och gjorde rent hela förgasaren
+ Ny choke som jag använde och inte använde
+ Ställde ventiler
+ Ställde tändning

Den pruttar lite mer nu, kanske tänder till i 1 sek. istället för 0.1sek. Luktar avgaser. Men mer blir det inte...

Ändrade tändingen i 3-4 steg, verkade bli lite bättre men osäkert. Frågan är om jag ska prova med annan förgasare ? Har ju en Dellorto original fugge kvar, utan vajrar...

Vad tror ni ?
Gnista kommer ju och allt annat verkar funka....
 
Jag o ping har också haft en hel del problem med kommunikationen till MS:et.
 
Gjorde ett försök igår igen:

+ 25 lågfart och gjorde rent hela förgasaren
+ Ny choke som jag använde och inte använde
+ Ställde ventiler
+ Ställde tändning

Den pruttar lite mer nu, kanske tänder till i 1 sek. istället för 0.1sek. Luktar avgaser. Men mer blir det inte...

Ändrade tändingen i 3-4 steg, verkade bli lite bättre men osäkert. Frågan är om jag ska prova med annan förgasare ? Har ju en Dellorto original fugge kvar, utan vajrar...

Vad tror ni ?
Gnista kommer ju och allt annat verkar funka....

Mystist??? Näää byt inte fugge.. Du kan faktisk ta bort den och den startar fint ändå.. Bara hälla in en sup i tändstiftshålet

Låter som endera semsystemet är väck eller kammen är pillsnerställd av någon tidigare ägare.
 
Kanske ska lyfta toppen och se efter då... den startade väldigt segt när jag provade hojjen för 1 år sen också.

Frågan är om jag ska dra med ett bilbatteri och plugga in ett sprut och mecka på skiten bara och styra tändning direkt ? Och skita i både SEM och förgasaren..

Hade varit skönt att ha igång den innan bara..
 
Dessutom så är det problem att hitta TDC, skruvar jag in skruven så låser den kolven vart jag än skruven in den så att säga... Skruven ser original ut med konad skalle. Får nog ta av ventilkåpan och kolla för säkerhetsskull. Varför i h*ete har dom inte markerat TDC ?!
 
Dessutom så är det problem att hitta TDC, skruvar jag in skruven så låser den kolven vart jag än skruven in den så att säga... Skruven ser original ut med konad skalle. Får nog ta av ventilkåpan och kolla för säkerhetsskull. Varför i h*ete har dom inte markerat TDC ?!

Dra i en skruvmejsel genom tändstiftshålet och kolla tdc,,klart bättre än markeringar...Dom har säkert satt kammen tokfel. Om du har en tändsplole i närheten kan du ju släng dit den och testa.. Går bra från moped ,2 taktscross,bil,båtmotor,... Långsökt men det händer att dom är felande..

Jo en sak till Koppla bort dödarknappen.. Fick nyss det felet på en 4-hjuling,, Gnista fast gick inte,,Tjukopplade ihop dödarn och skiten gick:tummenupp
 
Last edited:
Hmm... vad gjorde dödarn då då ? Tände fel eller vadå ? Låter ju helt otroligt... Men visst.

Problemet är ju att jag har dratt bort massa kablar "som inte användes" typ ljus osv... men det känns konstigt om något sånt skulle användas... ? Men i elsystemet ska det finnas "starthjälp" i form av dioder, relän osv.. men antar det bara är för e-start ?

Försökte ställa TDC med skruvmejsel, problemet är ju att jag inte blir exakt, och tändningen kan ju bli fel med typ 10 grader om jag gör så :(


Får bli ventilkåplyft!
 
Förresten..... på http://www.scribd.com/doc/7181960/KTM-400620-LC4LC4e-97-Repair-Manual

Så står det om SLS (Sekundär Luftsystem) om att några slangar ska gå in i insuget och utblåset bla bla bla... nån som vet vad detta är ?

Det är inget som du har på din, lr borde ha iaf. tror det kom 97.
för att ställa den i dödläge kan du skruva ut skruven helt och kolla in i hålet tills du ser ett försänkt "hål" där ska du skruva in skruven.

Du har ingen "starthjälp" på din, det är bara på kaukusan systemet som kom på modellen med startmotor 97.

Om du e rädd för att dödaren skulle påverka nått så kan du dra ut den svart/gula sladden vid tändspolen.

Tänder den i 1 sek så tycker jag att du ska ställa tillbaka tändningen (mot pricken) och testa dej fram med iställningar av tomgångsskruv och luftskruv.


Gör det inte mer komplicerat än det är;)
 
Jag plocka loss ventilkåpan nu... den stod rätt kammen.
Däremot när jag plockade loss SEM statorn och det så visade det sig att den inte mätte upp rätt värden :(

Ett värde skulle vara 165 ohm, men var 22 t.ex....

Nån som kan laga / byta detta ? Vill ju gärna ha mer kräm i det också
 
Jag plocka loss ventilkåpan nu... den stod rätt kammen.
Däremot när jag plockade loss SEM statorn och det så visade det sig att den inte mätte upp rätt värden :(

Ett värde skulle vara 165 ohm, men var 22 t.ex....

Nån som kan laga / byta detta ? Vill ju gärna ha mer kräm i det också

Det var ju inte bra, en ny kostar ju ca 3000kr. Men om den lindningen som ger ström till hojen (gul/gul) är hel så är det väl lika bra att köra tändningen genom insprutet direkt, bara att skaffa en VR, Hall lr optisk givare och sätta fast på nått lämpligt ställe.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top