KTM 620 -97 LC4 startar inte

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Tjena,

Nu ska jag börja bygga hojj igen... men denna gången får jag inte ens igång aset utan modifikationer :( Den har stått i 1 år och funkade då, men har stått i kallt garage.

+ Har bytt bensinen i tanken
+ Har kollat stiftet - hojjen tänder, bra gnista
+ Stiftet får blött stift, inte mycket men en del
+ Den har knallat rejält 3-4 ggr.
+ Jag har kickat ungefär 200 ggr.
+ Har bytt förgasare mot en mikuni hsr42 - med olika justeringar
+ Jag har provat att ställa om tändningen (tror att jag gjorde rätt iaf... man kunde skruva loss hela plattan så att säga eller ja ytterdelen och flytta hela den, och det fanns en markering på svänghjulet samt denna ytterdelen). Ska den stå mitt på i TDC eller strax före eller ?

+ Hojjen har kondensator istället för batteri, annars helt original
+ Den är trög att kicka, mycket trögare än 525 EXC
+ Förutom knallarna så tycker inte jag det låter som den ens är pågång att komma igång

Nu börjar mina kunskaper ta slut......... vad tror ni ?

Varför ställa om tändningen om den gick för ett år sen o den bara stått i ett kallt garage ? ? ? ? Kan väl knappast ha ändrat sig av det :va

Tjena Ping.. Jag vet ju att du inte ar for klen.. Har du provat kicka med armen :D

vad som troligast hant ar att en utblasventil fastnat i delvist oppet lage. hander lite da och da pa enstonkor som ar aldersstigen och star lange. Plocka ur stiftet och tokra den runt stan ...Garna med bil eller mc i 70 blas. Jo hall i lacknaffta eller disel, rostlosningsmedel ,5-56 , ...Gor helt enkelt en coctail utan dess like:D I med skiten i stifthalet och ut o tokdra den runt byn. Obs stang av bransklekran da!! och aven tandning!!. Sedan ar det bara att kicka i gang den utan problem :tummenupp

Tänkte kolla ventiler o grejjer också då lär jag se det antar jag ?

Benny: har du några original siffror på HSR42an som kan funka för start på min hojj ? tomgång + luftskruv... Han har gjort nåt konstigt med luftskruven på denna, men den lyfter ju trotteln iaf :)

Vet du hur tändplattan ska sitta original ? Borde väl vara markering mot markering i TDC ?

Kan tillägga att jag inte startade hojjen efter jag hade köpt den, körde den 3 dagar innan dock. KAN ju vara så att säljaren gjort något jävelskap......

Last edited:
Är det SEM lr Kaukusan tändsystem på den?

HSR42 på E85 på en 620 har jag bra bestyckning för om du e intresserad:D

SEM...

Shoot, intressant det med! Men ska bygga insprut på min såfort jag får igång den...... btw, har du batteri eller konding på din hojj ?

SEM...

Shoot, intressant det med! Men ska bygga insprut på min såfort jag får igång den...... btw, har du batteri eller konding på din hojj ?

SEM systemed e ju inte känt för att funka särskilt bra:S

Va fan, har du spionerat i mitt garage lr:D...håller på att bygga insprut på min 620 just nu.

Hade kondensator och SEM på min förra motor (LC4 400 -96a), men bytade till en 620 -97 motor och nu har jag Kaukusan och batteri.

Men det är väl likström iaf hoppas jag ? Det går väl att koppla dit ett batteri om jag vill ? Nee det har jag faktiskt inte, köpte alla prylarna för längesen men har inte börjat förrens nu.

VEMS eller Microsquirt, 440 spridare, spjällhus 46mm. Vad kör du ?

Men det är väl likström iaf hoppas jag ? Det går väl att koppla dit ett batteri om jag vill ? Nee det har jag faktiskt inte, köpte alla prylarna för längesen men har inte börjat förrens nu.

VEMS eller Microsquirt, 440 spridare, spjällhus 46mm. Vad kör du ?

Om det är som på min 96a motor så är där likriktare och finns framdraget kablar för batteri i luftburkslocket, fast du behöver nog större batteri till insprutet (beror på vad du har för bränslepump).
Tänker du styra tändningen oxå med sprutet lr?

Har Microsquirt, 45mm spjällhus från en BMW boxer och 630cc spridare (E85).

Den är nog lite klippt min hojj tror jag... finns inga mer kablar färdiga förutom kondingen och lite lampor typ. Har du nån bild på elsystemet eller likn. ?
Men jag antar det är likströlm, det står ju Microfarad på kondingen osv...

Jag har en MC-pump från triumph. börjar med sprutet och kör sen tändningen tänkte jag. Eller tvärtom beroendes på...

Men jag är jävligt förbannad på att aset inte startar nu..

Den är nog lite klippt min hojj tror jag... finns inga mer kablar färdiga förutom kondingen och lite lampor typ. Har du nån bild på elsystemet eller likn. ?
Men jag antar det är likströlm, det står ju Microfarad på kondingen osv...

Jag har en MC-pump från triumph. börjar med sprutet och kör sen tändningen tänkte jag. Eller tvärtom beroendes på...

Men jag är jävligt förbannad på att aset inte startar nu..

Har elschema till den fast de ligger ute i garaget...kan ta in och fota det nästa gång jag är där.
Men om jag mins rätt så är tändningen helt sepererad från resten av elsystemet. Från generatorn så går det 5 kablar (gul, blå, grön, orange och svart) gul och blå kabel har jag för mej är de 2 faserna som går till hojens elsystem och dem andra 3 ska gå till tändspolen. Sen från tändspolen går det en kabel till tändningslås och dödarknapp (svart/gul tror jag den var) den kan du testa att koppla ur så att den inte kommer mot jord (då tänder den ju inte). Fast eftersom du har gnista så borde de ju inte va de..

När du ställer in tändningen så ska markeingen på den delen som sitter i kåpan vara mitt för pricken som är brevid sträcket på svänghjulet (när motorn är låst i TDC med bulten).

Synd att du inte bor närmare, då hade du kunnat låna mitt gammla SEM och testa med...

Mmm men alltså, tänder gör den ju och jag har ju ställt den så du säger. Ska ställa den noga en gång till.... Frågan är bara om Bennys teori håller ?

Den är VÄLDIGT trögkickad när man inte står i rätt läge, jag får med min kroppsvikt på dryga 80kg stå på pinnen i c:a 6 sek. innan jag åker ner... En 525EXC drar jag igång med handen, denna går fan inte att rubba!

Dock om jag använder dekompen till rätt ställe så blir det ju "swosh". Benny, hade du några siffror som kan funka för start på HSR42an ? Ingen axpump på alls... behöver tomgång + luftskruv!

Mmm men alltså, tänder gör den ju och jag har ju ställt den så du säger. Ska ställa den noga en gång till.... Frågan är bara om Bennys teori håller ?

Den är VÄLDIGT trögkickad när man inte står i rätt läge, jag får med min kroppsvikt på dryga 80kg stå på pinnen i c:a 6 sek. innan jag åker ner... En 525EXC drar jag igång med handen, denna går fan inte att rubba!

Dock om jag använder dekompen till rätt ställe så blir det ju "swosh". Benny, hade du några siffror som kan funka för start på HSR42an ? Ingen axpump på alls... behöver tomgång + luftskruv!

Benny har garanterat fel om du har sånt motstånd i kicken.

Testa denna bestyckningen:
http://www.mikuni-topham.de/DEUTSCHSITE/VERGASERKITS/KTM/620/TM42-6/Einbauanleitung_TM42_KTM620.pdf

lågfart 25 och 0,75 - 1,25 varv ut på luftskruven

Men tomgången då ? Har inte den blekaste hur den ska stå... Tror att det sitter ~150 huvud i och nånstans runt 30 i lågfart skulle jag tippa på.

Dock så startade den ju inte med org. förgasare heller som suttit på länge.

Om ni säger original inställning för tomgång så går jag vidare och gör ventilkoll, han som hade den innan hade ingen aning om sånt.

Men tomgången då ? Har inte den blekaste hur den ska stå... Tror att det sitter ~150 huvud i och nånstans runt 30 i lågfart skulle jag tippa på.

Dock så startade den ju inte med org. förgasare heller som suttit på länge.

Om ni säger original inställning för tomgång så går jag vidare och gör ventilkoll, han som hade den innan hade ingen aning om sånt.

Börja med tomgångsskruven helt utskruvad (ingen tomgång) och skruva in den 1/4 varv åt gången. Tyckte att den startade väldigt lätt när jag bytat till HSR42an på min, är du säker på att den tänder vid rätt tillfälle? Dem problemen du har påminner mycke om när min CDI var kass.
Testa om du får den att gå med startgas så du kan utesluta tändningsfel.

Jag skulle ha satsat 40 spänn på ett nytt stift. Jag litar inte på ett stift som gnistrar. Det kan vara ett pyttelitet överslag i porslinet. Det gör att hela gnistan tar den vägen när det bli komp.

Har man ett väldigt känsligt stift, som det kan vara på 2-t så köper man ett extra mjukt start-tändstift. Men man måste komma ihåg att byta tillbaka till rätt stift när motorn har blivit varm en gång.

Mats

Update från idag:

Vi ställde alla ventilerna idag, ställde tändningen mot det borrade "hålet" som finns vid tändplattan, c:a 1-2cm ifrån markeringen som ska vara TDC. På detta sätt så sitter tändplattekåpan i linje med den kåpan som sitter brevid, annars blir det snett - antar det ska sitta så (har bara tysk bok till hojjen).

Med tomgångsskruv 3 varv ut så startade inte hojjen alls, men när jag skruvade ut den helt så började den tända till och vi kände lukt av avgaser för första gången!!! Men vi fick aldrig igång den.... det verkar som att den vill ha ÄNNU mindre gas... provade även startgas - ingen skillnad.

Har ju ingen choke samt att tomgångsskruven inte är original...

Update från idag:

Vi ställde alla ventilerna idag, ställde tändningen mot det borrade "hålet" som finns vid tändplattan, c:a 1-2cm ifrån markeringen som ska vara TDC. På detta sätt så sitter tändplattekåpan i linje med den kåpan som sitter brevid, annars blir det snett - antar det ska sitta så (har bara tysk bok till hojjen).

Med tomgångsskruv 3 varv ut så startade inte hojjen alls, men när jag skruvade ut den helt så började den tända till och vi kände lukt av avgaser för första gången!!! Men vi fick aldrig igång den.... det verkar som att den vill ha ÄNNU mindre gas... provade även startgas - ingen skillnad.

Har ju ingen choke samt att tomgångsskruven inte är original...

Kanske dum fråga men om du inte har nån choke hur har du pluggat choke hålet? lr menar du att du bara inte har en choke wire? har du pluggat röret som sitter brevid choken?

Den är pluggad på nåt konstigt sätt med en gummiknapp typ, där inne sen finns nog inte grejjerna kvar så att säga. Vilket rör pratar du om ? Finns det 2 ställen som används av choken ?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back