Jag åker EXC450 -03 med både enduro- och motardhjul.
När jag spräckte mothållet på min bakaxel lånade jag Polarns 520-bakaxel från en något nyare årsmodell. 2004 eller 2005 skulle jag tippa han har.
Bak:
Samma axel och bromsskivediameter. Bara att bulta på.
160/60R17
Hjulet måste sitta ganska långt bak i svingen, annars tar däcket i pga bredden.
Fram:
Samma axel men större bromsskiva.
Antingen har man en större skiva med originalegenskaper och flyttar ut oket med en adapter, ska finnas som originaltillbehör eller så har hjulet rejälare skiva som är tjockare. Kräver ett annat ok som då brukar passa direkt i gaffelbenet. Mitt sådant ok har fyra kolvar och jag föredrar det alla dagar i veckan då man får ta i för kung och fosterland med originaloket när det går lite fortare.
Jag har köpt en extra bromspump så jag har ett färdigluftat kit hela vägen från styret ner till hjulet så det går svinfort att skifta. Kör du gatreggat och ska besiktiga med 21-tumshjul så råder jag dig att även skaffa en extra hastighetsmätarkabel för den är inte så snygg när man flyttat den några gånger. Den sitter i oket.
Hjuldiametern går att ändra i mätaren, antingen via en extra knappsats eller med en blanktråd och lite trix jag har på en fusklapp i garaget.
För att få lite snits sätter jag på en framskärm från en 80cc KTM ihop med motardhjulen.
Jag har också en separat kedja och framdrev men har slutat byta framdrevet på senare år eftersom det är kuligare med bra ryck än lite högre toppfart.
Hoppas detta gett lite mer känsla för hur man kan göra. När man samlat på sig rätt dublettgrejor går det ganska fort att skifta och den är riktigt kul på gata så länge det svänger. Motorvägen är en plåga.