Ktm 520 Effekt?..

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hellu, har letat på nätet och sökt, men hittar inte riktigt hur mkt effekt en KTM exc 520 har..? Någon som vet hur mkt Hk och Vrid det finns i motorn på en sådan..??

Har nån gammal bike där de testar motarder, har för mig att det står 56 hk, men jag vet inte om det är nått gjort med den eller.

Ska den inte ligga runt 52 pållar på bakslangen? (utan endurodämparen)
Eller är det optimistiskt i överkant?

Last edited:
Ninja Racer skrev:
Har nån gammal bike där de testar motarder, har för mig att det står 56 hk, men jag vet inte om det är nått gjort med den eller.

I BIKE nr:4 april -03 stod det att 520 hade 58 hästar(trim?) Men Yoon, du har väll ett Akra- helsystem på.....det ger väll lite extra...!!!

Den lät iaf riktigt fet :yoparty

Endurotest Bike 02, jan-feb 2001.

Uppmätt effekt 520 EXC 62,7 vid kopplingen 6887 rpm. Kan iofs vara något fel med de siffrorna.

Har kört både 520 -02, 525 -03 och -04. Piggast känns faktiskt -02:an, men det kan ju oxå bero på ifall motorn har släppt ordentligt efter inkörning, drevning etc., har inte hört något att fabriken skulle tagit ner effekten för att få dom mer körbara.

Lunkan skrev:
I BIKE nr:4 april -03 stod det att 520 hade 58 hästar(trim?) Men Yoon, du har väll ett Akra- helsystem på.....det ger väll lite extra...!!!

Den lät iaf riktigt fet :yoparty

Fick veta av Försäkringsbolaget, att det skulle vara 48kw i motorn på den.. sedan sitter ett akra-helsystem på.. och det hittade jag på nätet att det skulle ge 5-7hk, fast det låter lite mkt tycker jag.. Glömmde skriva att jag ahr en -01..

62hk känns aldeles för mycke, isåfall äre säkert 70+ på husan i samma test...

Spelar iofs ingen roll, KTMen är ändå mer lättkörd, halvtaskiga förare som jag tjänar säkert väldigt mycke mer på det...

OlleR skrev:
62hk känns aldeles för mycke, isåfall äre säkert 70+ på husan i samma test...

Spelar iofs ingen roll, KTMen är ändå mer lättkörd, halvtaskiga förare som jag tjänar säkert väldigt mycke mer på det...

I samma test hade Husan 59 Hk.

Ursäkta att jag inte har så bra koll, men vilka årsmodeller fanns KTM 520? Har jag fattat rätt om jag tror att den gjordes om till 525 från -03?

Är det stora skillnader på 520 / 525?

edit: det är exc modellen jag syftar på

DB skrev:
Ursäkta att jag inte har så bra koll, men vilka årsmodeller fanns KTM 520? Har jag fattat rätt om jag tror att den gjordes om till 525 från -03?

Är det stora skillnader på 520 / 525?

edit: det är exc modellen jag syftar på

520 fanns fram till -02.
525 från 03 - 05.

Samma motor, men uppdaterad fjädring på 525, framförallt framgaffeln som byttes från en 43 mm till 48 mm är den stora skillnaden mellan 520 och 525.

Pasi skrev:
520 fanns fram till -02.
525 från 03 - 05.

Samma motor, men uppdaterad fjädring på 525, framförallt framgaffeln som byttes från en 43 mm till 48 mm är den stora skillnaden mellan 520 och 525.

Tack ska du ha, men när kom 520:in då?

400/520 EXC kom 00. 520 är alltså exakt samma som 525, bara namnet skiljer.
03 kom dock en annan förgasare.
Vore för övrigt mkt intressant med dyno bilder på 520/525 med och utan akra och andra modifieringar. Har också fått intrycket att det var mer drag i 02 än senare modeller, ska man tro på Bikes uppgifter har effekten minskat varje år sen 02 dvs 04 har minst effekt av alla...

mada skrev:
400/520 EXC kom 00. 520 är alltså exakt samma som 525, bara namnet skiljer.
03 kom dock en annan förgasare.
Vore för övrigt mkt intressant med dyno bilder på 520/525 med och utan akra och andra modifieringar. Har också fått intrycket att det var mer drag i 02 än senare modeller, ska man tro på Bikes uppgifter har effekten minskat varje år sen 02 dvs 04 har minst effekt av alla...

Står ju iof att KTM har sänkt effekten i sina enduro hojar för att prioritera körbarheten. Tror det var i ett tidigare nummer av Bike eller MC-nytt jag läste det.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back