KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

Ta2d

Ny medlem
Gick med
22 May 2019
Ort
Bästkusten
Hoj
Snart
Edit: Tråden kan stängas. Har köpt en 450.

Tjena,

Precis tagit mitt A-kort (Yeah!) och i present till mig själv så tänker nu köpa mig en sprillans ny 2020 KTM 450 eller 500 EXC-F som jag ska kitta om till en Supermotard.

Frågan är vilken man ska köpa?

Stämmer det att 450 varvar snabbare, har högre varvstopp och har därför lite mer "go" än 500?

Vilken effekt har hojarna? Kan väl inte skilja så många hästar tycker man?

Jag är 190 cm lång och väger 95 kg i kallingarna om det spelar någon roll.

Sedan tänkte jag passa på att fråga vilket Motardkit som rekommenderas? Något speciellt märke som anses hålla bättre kvalitet än andra?

Mvh
Ta2d
 
Last edited:
Du är medveten om att detta är racehojar med underhåll därefter? Ingen är rolig för annat än lek på landsväg och kolven lär få bytas efter 50-60h. Är du bekväm med detta och inte skall ut i skogen så är nog 500 att föredra, lite mer bottenvrid och lite mindre krav på hårt varvande. Den är byggd för grusvägsbus. När det gäller hjul så funkar nog det mesta men KTM original, Talon och erkända märken har högre blingfaktor. Samma med broms. Snygga Beringer-ok och 320mm-skiva är snyggt men allt som passar lär ge bra resultat, original "crossbroms" funkar men lär inte vara kul på landsvägen.

Spontant hade jag köpt en Duke eller Husqvarna 701 istället. Nästan lika rolig men fungerar även i civila förhållanden.
 
Du är medveten om att detta är racehojar med underhåll därefter? Ingen är rolig för annat än lek på landsväg och kolven lär få bytas efter 50-60h. Är du bekväm med detta och inte skall ut i skogen så är nog 500 att föredra, lite mer bottenvrid och lite mindre krav på hårt varvande. Den är byggd för grusvägsbus. När det gäller hjul så funkar nog det mesta men KTM original, Talon och erkända märken har högre blingfaktor. Samma med broms. Snygga Beringer-ok och 320mm-skiva är snyggt men allt som passar lär ge bra resultat, original "crossbroms" funkar men lär inte vara kul på landsvägen.

Spontant hade jag köpt en Duke eller Husqvarna 701 istället. Nästan lika rolig men fungerar även i civila förhållanden.

Är väl medveten om detta med underhållsintervallerna. Dock kommer den inte användas som "Motorsport" då kolv etc byts vid 70 timmar utan byte sker varje 135:e timmar, allt enligt serviceboken, även om jag nog byter redan vid 100 timmar "bara för att". Olja, filterbyte var 15:e timma etc, även om jag här också byter lite oftare, som var 10:e timma.

Angående 450 kontra 500 så vet jag inte riktigt vad jag ska tro då du säger 500 medan andra säger att 450 är "aggressivare och drar hårdare".

Har det ekonomiskt bra ställt så jag kommer köpa ny hoj varje 2-3 år så att den kommer gå hårt gör mig inget.

Vill inte köpa 690/701 och släpa runt på närmare 45 extra kilon. Vill ha en lätt hoj.

Några specifika KTM- eller Talon-fälgar som rekommenderas?
 
Även fjädring och bromsar behöver byggas om för seriös muttaåkning:fakta. Har haft många motarder o den bästa kompromissen som funkat både för seriöst bus och åka till jobbet med har varit KTM 690SMC, hade även en Husa FS 570 som var fjäderlätt jämfört med 690, men behövde varvas mer, inte lika trevlig att wheeela med och mer än någon mil på landsväg var jäkligt trist. Cubic is King! Köp 500
 
Köp 500:an om du vill åka endurohoj på gatan,det finns absolut ingen fördel effektmässigt med 60cc mindre motor...
 
Även fjädring och bromsar behöver byggas om för seriös muttaåkning:fakta. Har haft många motarder o den bästa kompromissen som funkat både för seriöst bus och åka till jobbet med har varit KTM 690SMC, hade även en Husa FS 570 som var fjäderlätt jämfört med 690, men behövde varvas mer, inte lika trevlig att wheeela med och mer än någon mil på landsväg var jäkligt trist. Cubic is King! Köp 500

Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

690/701 är fortfarande inget för mig. ;)

Angående 450 kontra 500.

"We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."


Köp 500:an om du vill åka endurohoj på gatan,det finns absolut ingen fördel effektmässigt med 60cc mindre motor...

Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.

500 alla dar I veckan då..

För att?
 
Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

690/701 är fortfarande inget för mig. ;)

Angående 450 kontra 500.

"We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."




Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.



För att?
Köp en 450 då om du tror att den går bättre(det gör den inte)…
 
Du tror att kolven slits mindre på gatan än på endurobana?

Angående huvudfrågan
Det verkar vara förvånansvärt många som tror att gatkörning skulle vara skonsamt för motorn jämfört med cross/enduro.Är det någonstans man verkligen kan ta död på den här typen av motorer på nolltid så är det just vid gatåka.
 
Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

690/701 är fortfarande inget för mig. ;)

Angående 450 kontra 500.

"We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."




Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.



För att?

Hmmm... Du frågar vilken folk skulle välja, men de låter mer som att du bestämt för 450 enl en gammal resention från 2016... 2020 är två modeller nya än den resentionen å testad som enduro, men du va ju ute efter att ha den motardkitad.
 
Min Wr450f drar bättre än kotten

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Last edited:
Köp en 450 då om du tror att den går bättre(det gör den inte)…

För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?

Du tror att kolven slits mindre på gatan än på endurobana?

Har jag någonstans påstått detta? Hur motorn slits beror på hur man kör.

Hur som helst så spelar det för mig ingen roll om jag skulle behöva byta kolv varje månad då jag har ekonomin för det och för att jag tycker det är rogivande att meka.

Tråden kan stängas. Har köpt en 450 som jag hämtar på fredag.
 
Berätta gärna hur du gör med hjul/fjädring/bromsar. Vilka prylar som du byter och vilka märken du köper. Även ge uppdateringar på hur du tycker det blev och hur den känns att köra.

Hoppas att du får en bra och rolig sommar
 
Att vara ny och dryg ger sällan pluspoäng men lycka till.

Att en motor varvar upp snabbare säger ytterst lite om verklig prestanda såsom acceleration, hastighet och annat som går att mäta. Vill du ha något som varvar snabbt så köp en 125a med pizzadrev. Därav bör du lita på de som faktiskt har kört på riktigt och är villiga att dela med sig.
 
Har jag någonstans påstått detta? Hur motorn slits beror på hur man kör.

:D Ja, det är just precis vad du sagt. Du har sagt att du ska byta kolven mer sällan eftersom du inte ska använda hojen för "motorsport". Därmed har du implicit sagt att din kolv kommer slitas mindre än om hojen skulle användas till vad den är byggd för dvs enduro/motorsport.

Du har inte nämnt hur du ska använda hojen, men du ska motardkitta samt inte använda den för "motorsport" och då är ju motardbanan struken som alternativ, och då kvarstår alltså gatåkning.

Möjligen finns stuntträning som alternativ, jag vet inte om det räknas som "motorsport".
 
För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?

Du ställer alltså en fråga på ett forum, till ett gäng personer som du inte känner och inte litar på och dessutom inte kommer att lyssna på, om en sak som du redan har bestämt dig för...?

:):tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top