KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?

Vilken schysst attityd du uppvisar...

Varför i h-vete startar du en tråd om du ändå har bestämt dig...? Och varför fråga någonting överhuvudtaget om du ändå ska argumentera emot varje svar du får...?

Nä, kryp tillbaka till Trollbyn.
 
den recensionen med 450 vs 500 handlar ju dock om enduro åkande, lär ju skilja en del på gatkörning så tror själv en 500 är bättre val på gatan då du får mer hk/nm, har själv en fe450 2015 med sm hjul, ville helst köpa en 500cc men hittade ingen med få timmar och bra pris, är iallfall nöjd med 450cc :tummenupp jag anser att jag ser mer 500 än 450, är väll mest stuntare som köper 450 före 500 vad jag sett :P tror du blir nöjd oavsett 450 eller 500 men om du vill veta skillnaden så kan du väll provköra? :confused:
 
den recensionen med 450 vs 500 handlar ju dock om enduro åkande, lär ju skilja en del på gatkörning så tror själv en 500 är bättre val på gatan då du får mer hk/nm, har själv en fe450 2015 med sm hjul, ville helst köpa en 500cc men hittade ingen med få timmar och bra pris, är iallfall nöjd med 450cc :tummenupp jag anser att jag ser mer 500 än 450, är väll mest stuntare som köper 450 före 500 vad jag sett :P tror du blir nöjd oavsett 450 eller 500 men om du vill veta skillnaden så kan du väll provköra? :confused:

Schhh... inte störa ett internetproffs med fakta. DÅ kanske han lär sig något.
 
Har vi nu fastslagit att 450 är vassare än 500? Särskilt om det är förgasarhästar?
Kanske även vassare än BMW 330?

Och är det med uppfällda eller nerfällda fotpinnar?
 
Tror vi kan sluta att argumentera med TS nu. För att citera Al Dvorin; "Elvis has left the building"
 
Om du har möjlighet, skaffa bakhjul med ryckutjämnare. Jag har inte det på min motard, och jag tror det sliter onödigt på växellådan.

Har både en KTM 450 exc endurouppsättning och en KTM 540 exc (ombyggd till motard). Inte rättvist o jämföra dessa hojar rakt av, då de har olika utväxling, drev, hjul etc. Dock, när man drar på gasen med 450 så känns den mer som en 2-takt, än 540:n. Men den toppar ut fort. Skulle nog satsa på 500 om jag var du. Skulle du vilja ha snabbare gasrespons o lägre vrid i botten kan du ju sätta på lättare svänghjul, ändra kam etc.
 
Har vi nu fastslagit att 450 är vassare än 500? Särskilt om det är förgasarhästar? Kanske även vassare än BMW 330?

Det du nämner är kanske ingen dum ide...? En tidigare tråd på detta forum kom väl fram till att en förgasarhäst var ungefär lika stark som 1.3 insprutningshäst...? En förgasar-450 borde alltså köra åttor runt en trött, insprutad 500...?

Allvarligt - jag fattar inte varför någon orkar starta en frågetråd där man sedan argumenterar emot alla svar man får. Vad är vitsen med det, liksom...? Att stärka sin egen tro att man köpte rätt hoj...? Trots att man innerst inne vet att man valde fel...? Eller kort och gott - troll.
 
Det du nämner är kanske ingen dum ide...? En tidigare tråd på detta forum kom väl fram till att en förgasarhäst var ungefär lika stark som 1.3 insprutningshäst...? En förgasar-450 borde alltså köra åttor runt en trött, insprutad 500...?

Allvarligt - jag fattar inte varför någon orkar starta en frågetråd där man sedan argumenterar emot alla svar man får. Vad är vitsen med det, liksom...? Att stärka sin egen tro att man köpte rätt hoj...? Trots att man innerst inne vet att man valde fel...? Eller kort och gott - troll.

Han ville väl som vanligt bara ha massa "likes" o bekräftelse. När responsen inte blev samma som hos hans moppepolare blev han KrenGT o lackade ur:D
 
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.
 
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

Du är medveten om att effekt = kraft över tid och att acceleration styrs av kraft och massa? Du visar just upp en dynokurva som vid samma varvtal ger mer effekt för fordonet du säger är långsammare. Jag skall inte tråka ut dig med formler (något säger mig att den delen av skolgången gick mindre bra) men jag kan sammanfatta det med:

giphy.gif
 
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

Försöker du förklara att 47hk är mer än 50hk?
 
Men, ijenklijen är ju allt frid och fröjd...?

TS är nöjd och glad att han köpte en 450 och vi alla andra lika glada att vi inte gjorde det.


Homeostasis achieved, typ.
 
Försöker du förklara att 47hk är mer än 50hk?

Jag tolkar det som att han säger att 450 är bättre för att den når varvstopp snabbare, och därför är den starkare och snabbare.

Med den logiken borde alltså en hoj vara snabbare om man står och torrgasar än om man har en växel i och faktiskt måste slösa en massa energi till att driva fordonet framåt. Eller nåt...:va
 
Roade mig med att lägga ihop kurvorna och matcha dem mot varandra. Det intressanta är att hojarna matchar varandra nästan exakt upp till 6000 rpm, sen drar 500:an ifrån och ökar i varv snabbare, och har mer effekt...

450 vs 500.jpg
 
Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

90% av vilka, egentligen?
Vad roligt att ni hade ett dragrace, och vad kul för dig att du vann.
Vilken färg hade du på klänningen?
 
Roade mig med att lägga ihop kurvorna och matcha dem mot varandra. Det intressanta är att hojarna matchar varandra nästan exakt upp till 6000 rpm, sen drar 500:an ifrån och ökar i varv snabbare, och har mer effekt...

View attachment 456647

Men har du verkligen lagt in korrektionsformel för gyroeffekt???
Och det kan ju finnas fler dolda faktorer, eller traktorer.....så räkna om :D
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top