KTM 1390 Super Duke R Track

Så vi får anta att alla som säger att det är skit att köra den på bana har kört en kåplös hoj med brett styre på bana?

Det är ingen rolig effekt när elektroniken är med och stryper allt hela tiden - håller med pimpelgas rakt av förstår inte alls syftet med den typen av hojs effekt/kubikstinnhet körställningen suger också när man sitter rakt upp utan vindskydd med ett rakt styre med för mycket effekt
Vad ska du ha en sån hoj till ? Som han kryper ihop i länken ovan är inte bekvämt ,utan vindskydd är inte bekvämt i landsvägsfarter heller och absolut inte på bana så då återstår mellan korvkiosk och rödlyse och då är en hypermotard roligare och du kan köpa några hojar till för det du får över
Håller med dig till 100% där.
Men sen var det ju det där med att Ducati har upptäckt att en del behöver få betala mellan 400 och 700 tusen för en "limited edition" i någon speciell färg eller med Lamborghini logga för att känna sig unika.
Ktm verkar iaf ha gjort något lite coolare för dessa 😉

En nakenhoj är generellt mer lättkörd än en R-hoj särskilt ute i trafiken där de flesta faktiskt kör. Dessutom blir ju fartkänslan större…

En hoj gjord för de som vill ha det värsta men kanske inte alltid vill köra väldigt fort?

Vill man köra fort på bana duger ju en gammal gixxer för 50 lök…

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför skulle man inte ha nytta av effekten på alla växlar?
Kanske borde skrivit att effekten inte finns tillgäng på alla växlar. 200hk på lägsta växlarna går inta att använda, antingen spinner bakhjulet eller så slår du runt. 😄
Därför har alla moderna 1000cc en elektronisk vridmomentsbegränsning genom att spjällhusen inte öppnar fullt även om du vrider fullt på rullen. Först på 4:an brukar man få full effekt. Det gäller såväl japaner som europeer. Dessutom har du ytterligare ett effektfilter i form av TC och AWC som klipper effekten ytterligare om det skulle behövas.

Vi hade ju en snubbe här på forumet som körde en säsong racing med en SD1290, så det går ju. Sedan höll väl hojen inte riktigt för det om jag inte minns fel, men det är ju en helt annan sak

Det är ingen rolig effekt när elektroniken är med och stryper allt hela tiden - håller med pimpelgas rakt av förstår inte alls syftet med den typen av hojs effekt/kubikstinnhet körställningen suger också när man sitter rakt upp utan vindskydd med ett rakt styre med för mycket effekt
Vad ska du ha en sån hoj till ? Som han kryper ihop i länken ovan är inte bekvämt ,utan vindskydd är inte bekvämt i landsvägsfarter heller och absolut inte på bana så då återstår mellan korvkiosk och rödlyse och då är en hypermotard roligare och du kan köpa några hojar till för det du får över
Jag beställde en SD 1390 i våras, sen lyckades jag sabba axeln innan den levererades så det har tyvärr inte blivit mycket mer än inkörningen.
Är det något som är roligt med den här hojen så är det motorn. Massor med effekt från låga varv och helt vansinnigt på lite högre. Ser körställningen som något positivt, man sitter bekvämt och man orkar inte hålla 200+ några längre sträckor. Ger körkortet en lite bättre chans att överleva än en riktigt sporthoj.
Blir bara axeln bra ska den provas på bana och är helt övertygad om att det kommer att funka.

Och ja, jag är en långsam gubbe som spenderar för mycket pengar på fräcka hojar.

Last edited:
Kanske borde skrivit att effekten inte finns tillgäng på alla växlar. 200hk på lägsta växlarna går inta att använda, antingen spinner bakhjulet eller så slår du runt. 😄
Därför har alla moderna 1000cc en elektronisk vridmomentsbegränsning genom att spjällhusen inte öppnar fullt även om du vrider fullt på rullen. Först på 4:an brukar man få full effekt. Det gäller såväl japaner som europeer. Dessutom har du ytterligare ett effektfilter i form av TC och AWC som klipper effekten ytterligare om det skulle behövas.
Jag har förstås bara 160 hk i min cykel, men den varken spinner eller slår över för att man nyttjar effekt på låga växlar. Förutsatt att man inte köper fel däck, förstås.
Den har ingen begränsning bara för att man kör på låg växel.

Jag har förstås bara 160 hk i min cykel, men den varken spinner eller slår över för att man nyttjar effekt på låga växlar. Förutsatt att man inte köper fel däck, förstås.
Den har ingen begränsning bara för att man kör på låg växel.
Du har en 1290 va? En snabbgoogling säger:

KTM 1290 models (such as the Super Duke R and Adventure) feature factory ECU-mapped torque and power restrictions in first and second gear to manage massive low-end output, improve rideability, and reduce the risk of unwanted looping or severe wheelies.

Du har en 1290 va? En snabbgoogling säger:

KTM 1290 models (such as the Super Duke R and Adventure) feature factory ECU-mapped torque and power restrictions in first and second gear to manage massive low-end output, improve rideability, and reduce the risk of unwanted looping or severe wheelies.
Det finns en anledning till att TRE-mod var en grej på äldre Suzuki.
Så det där har funnits sen minst 1997.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...