KTM 1290 Super Adventure

En utlovad recension med min nya 1290 SA 2020, har nu kört cirka 250 mil och är otroligt nöjd med köpet.
Ingen turbulens runt hjälmen och lådan är behagligt mjuk och fin.
Man sitter och njuter varenda mil och leendet bara växer.
 
En utlovad recension med min nya 1290 SA 2020, har nu kört cirka 250 mil och är otroligt nöjd med köpet.
Ingen turbulens runt hjälmen och lådan är behagligt mjuk och fin.
Man sitter och njuter varenda mil och leendet bara växer.
Grattis till ett bra köp! :tummenupp
Kul att du är nöjd!
Har första årgångens SA-T och har fortfarande samma leende när jag kör. :)
Har sänkt den 2-3cm i år och det gjorde mycket för lilla mig.
Det finns en grupp på fejjan som heter "KTM Adventure Twin Group Nordic" dit du kan söka in.
Finns mycket matnyttigt att läsa där.
 
En utlovad recension med min nya 1290 SA 2020, har nu kört cirka 250 mil och är otroligt nöjd med köpet.
Ingen turbulens runt hjälmen och lådan är behagligt mjuk och fin.
Man sitter och njuter varenda mil och leendet bara växer.
Välkommen i klubben....
 
KTM Adventure Twin Group Nordic

Har man inte facebook så kommer man inte in... Trist...
 
KTM Adventure Twin Group Nordic

Har man inte facebook så kommer man inte in... Trist...
Så är det.
Jag gjorde ett Kratoz-konto för brast det.
Använder inte fejjan "privat".
 
Så är det.
Jag gjorde ett Kratoz-konto för brast det.
Använder inte fejjan "privat".
Jo visst kan man göra så...
Har man kunnat leva utan Facebook tills dagen datum, så kan man leva vidare på samma linje...
Tacka vet jag forum, funkar kanon tills dom dör helt..
Gäller våga vägra Facebook. .
 
Grattis till ett bra köp! :tummenupp
Kul att du är nöjd!
Har första årgångens SA-T och har fortfarande samma leende när jag kör. :)
Har sänkt den 2-3cm i år och det gjorde mycket för lilla mig.
Det finns en grupp på fejjan som heter "KTM Adventure Twin Group Nordic" dit du kan söka in.
Finns mycket matnyttigt att läsa där.
Tack för tipset men en bra karl reder sig själv :-)
Har precis varit ute på en underbar runda som startar med krokvägar just utanför min dörr.
Något som är känsligt är att 4 växeln gärna vill ha minst 70, 5:an minst 80 och 6:an minst 90 km/tim, känner ni samma att den inte vill riktigt under givna hastigheter ?
Om man vill informera sina mottrafikanter om ankommande höger/vänstersväng i god tid så är det ibland att den slutat blinka en bit innan själva svängen, (automatisk återgång) föredrar att själv sköta blinkersen.

Angående motorgången så gick min Tuono i 6:e växeln fint även i 70-75 km/tim.
 
Tack för tipset men en bra karl reder sig själv :)
Har precis varit ute på en underbar runda som startar med krokvägar just utanför min dörr.
Något som är känsligt är att 4 växeln gärna vill ha minst 70, 5:an minst 80 och 6:an minst 90 km/tim, känner ni samma att den inte vill riktigt under givna hastigheter ?
Om man vill informera sina mottrafikanter om ankommande höger/vänstersväng i god tid så är det ibland att den slutat blinka en bit innan själva svängen, (automatisk återgång) föredrar att själv sköta blinkersen.

Angående motorgången så gick min Tuono i 6:e växeln fint även i 70-75 km/tim.
Jag har ungefär samma gällande växlarna.
Det finns en fuel-dongel som gör den mindre ryckig i låga farter, kanske gör den något i högre farter också?
Ska se om jag hittar något i KTM-gruppen. ;)
Min gamla Tiger 800'a klarade också lägre farter på 6'an.

Auto-av på blinkers är väl inte nödvändigt tycker jag heller.
Jag har ticks på av- knappen iaf men nu trycker jag på blinkers flera ggr på ren reflex innan jag svänger. :)
 
Tack för tipset men en bra karl reder sig själv :)
Har precis varit ute på en underbar runda som startar med krokvägar just utanför min dörr.
Något som är känsligt är att 4 växeln gärna vill ha minst 70, 5:an minst 80 och 6:an minst 90 km/tim, känner ni samma att den inte vill riktigt under givna hastigheter ?
Om man vill informera sina mottrafikanter om ankommande höger/vänstersväng i god tid så är det ibland att den slutat blinka en bit innan själva svängen, (automatisk återgång) föredrar att själv sköta blinkersen.

Angående motorgången så gick min Tuono i 6:e växeln fint även i 70-75 km/tim.
Jag tror att du ska kunna avaktivera självavstängningen av blinkersen. Jag störde mig också på det till en början, men vande mig innan jag orkade göra något åt det.
 
Last edited:
Jag tror att du ska kunna avaktivera självavstängningen av blinkersen. Jag störde mig också på det till en början, men vande mig innan jag orkade göra något åt det.
I manualen står att det är en mjukvara som finns som tillbehör. Aktiverad i 10 sekunder eller 150 meter och inget om bortkoppling.
 
Last edited:
Efter att nu avverkat 440 mil så är hojen lika tyst som ny, kan jag förvänta mig ett ljud ur pipan som gör en lite glad när dämparullen är bortbränd ?
Vill helst inte slänga tusenlappar på annan ljuddämpare, därav frågan.
 
Efter att nu avverkat 440 mil så är hojen lika tyst som ny, kan jag förvänta mig ett ljud ur pipan som gör en lite glad när dämparullen är bortbränd ?
Vill helst inte slänga tusenlappar på annan ljuddämpare, därav frågan.
Har själv en 1090r men den var tyst som en mus efter 1600 mil när jag köpte den.
Kolla på Blocket. Kommer ibland dämpare där. Finns en Leo Vince till 1090 men vet ej om den passar..
 
Har själv en 1090r men den var tyst som en mus efter 1600 mil när jag köpte den.
Kolla på Blocket. Kommer ibland dämpare där. Finns en Leo Vince till 1090 men vet ej om den passar..
Fann inget vid koll på blocket och demonteringen på bike Trollhättan.
Chansar inte på passform, det ska passa rakt av.
Den låter pyttelite mer i sportläget men det drar inte upp mungiporna direkt :-(
Saknar min tuono ljudmässigt.
 
Har Akra på min utan db killer men tanken är att få tag i en ljuddämpare som är helt i typ kolfiber för att få ett dovare ljud... Även katalysatorn ska bort samt annat luftfilter system instaleras för att få mer morr....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top